thklinge Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 (endret) Klippet og limt fra SE nye flaggskip: XPERIA X1 Diskuter den her!-tråden siden mange spør etter dette og den originale tråden er over 40 sider nå. ----------------------------------------------------------- Har delvis fiksa "herregud-så-mange-trykk-på-symboltasten-for-å-få-særnorske-tegn"-problematikkenn, men laga noen nye samtidig. Last ned PHM RegEdit og installer på telefonen. Med RegEdit endret jeg følgende string i registeret: HKEY_LOCAL_MACHINE/HARWDARE/DEVICEMAP/KEYBD/CurLang fra 1033 (English_United_States) til 1044 (Norwegian_Bokmal). Dermed fikk jeg: Æ istedet for ": (8)" ø istedet for "' (9)" å istedet for "? (#)" Kolon er istedet på Shift-"." Spørsmålstegn er på Symboltast-"P" Se dette bildet for referanse: Dermed er æ,ø,å direkte tilgjengelig, men tar litt tid å memorisere hvor de forskjellige bokstavene er hen samt spørsmålstegnet. Skal bruke denne løsningen en tid og se hvordan jeg liker det. Har ikke funnet en måte å prioritere særnorske tegn på a og o-tastene. ------------------------------------------------- Okei, en time seinere (jaok, en time og ti minutt, men hvem teller?) seinere og metode nummer to for å fikse "herregud-så-mange-trykk-på-symboltasten-for-å-få-særnorske-tegn"-problematikken er løst! For å ha tastaturet som orignalt (med spørsmålstegn på rett plass osv, uten adgang til æ,ø,å direkte) men med prioritet for særnorske tegn på symbol-tasten, gjør følgende: * Koble telefonen til PCen. * Fyr opp et explorer-vindu og naviger til Windows-katalogen på din telefon. Den ligger på roten av enheten, ikke på "Storage Card". * Scroll ned til filen "sym.409.txt" og dobbeltklikk. Spør Windows om hvilket program du vil åpne den med, velg "notepad". * Filen forklarer seg egentlig selv. Øverste linje er: "aàáâäåąãăæ". Tegnet lengst til venstre er det som kommer fram når du bare trykker på "a" på tastaturet. Neste tegn i rekka er det som kommer fram når du har trykket en gang på symboltasten, osv. Siden vi vil ha æøå først så endrer vi linja til: "aåæàáâäąãă". Da kommer a først, deretter å ved ett trykk på symboltasten og så æ ved to trykk på symboltasten. Neste linje i fila er akkurat det samme men med store bokstaver. Endre den til "AÅÆÀÁÂÄĄÃĂ". I tillegg må vi endre for O-tasten, henholdsvis: "oøæòóôõöő" og "OØÆÒÓÔÕÖŐ". * Lagre filen som "sym.409.txt.new". * Dra filen over i explorer-vinduet som viser Windows-folderen på telefonen. Du får nok noen spørsmål om du vil kopiere, evt at filen bare kan lagres på enheten, ikke kjøres osv. Svar det som trengs for å få filen over. * ActiveSync lar oss ikke overskive den originale sym.409.txt-fila siden den ligger i en systemfolder, derfor trenger vi Total Commander. Last progammet ned her og installer det på din telefon. * Start Total Commander og browse til \Windows\. Scroll laaangt ned til sym.409.txt.new. Hold stylusen på fila for å få "høyreklikk-menyen" fram, velg "rename" og fjern ".new" slik at det nye filnavnet blir: "sym.409.txt". Total Commander overskriver da den originale sym.409.txt-fila. Hvis du får en feilmelding så "høyreklikk" på sym.409.txt, velg properties og fjern haken helt for "Read Only" og "System", gjør så rename-operasjonen på ny. * Job done! Hold inne power-knappen og skru av din X1, skru den så på igjen og nyt easy access til æ,ø og å! Endret 20. november 2008 av thklinge Lenke til kommentar
northh Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) Jeg finner ikke den filen ved navn sym.409.txt jeg. Og om du vet hvordan en kan få vanlit tastatur å skrive sms med på skjemen, praktisk å ikke bruke full tastaturet hver gang Kan du hjelpe meg? Endret 27. mai 2009 av northh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå