Gå til innhold

Løsning for Sony Ericsson Xperia X1 og særnorske tegn.

thklinge

Anbefalte innlegg

Klippet og limt fra SE nye flaggskip: XPERIA X1 Diskuter den her!-tråden siden mange spør etter dette og den originale tråden er over 40 sider nå.

-----------------------------------------------------------

Har delvis fiksa "herregud-så-mange-trykk-på-symboltasten-for-å-få-særnorske-tegn"-problematikkenn, men laga noen nye samtidig.

Last ned PHM RegEdit og installer på telefonen.

Med RegEdit endret jeg følgende string i registeret:

HKEY_LOCAL_MACHINE/HARWDARE/DEVICEMAP/KEYBD/CurLang

fra 1033 (English_United_States) til 1044 (Norwegian_Bokmal).

Dermed fikk jeg:

Æ istedet for ": (8)"

ø istedet for "' (9)"

å istedet for "? (#)"

Kolon er istedet på Shift-"."

Spørsmålstegn er på Symboltast-"P"

Se dette bildet for referanse:

normal-x1-3.jpg

Dermed er æ,ø,å direkte tilgjengelig, men tar litt tid å memorisere hvor de forskjellige bokstavene er hen samt spørsmålstegnet. Skal bruke denne løsningen en tid og se hvordan jeg liker det. Har ikke funnet en måte å prioritere særnorske tegn på a og o-tastene.

-------------------------------------------------

Okei, en time seinere (jaok, en time og ti minutt, men hvem teller?) seinere og metode nummer to for å fikse "herregud-så-mange-trykk-på-symboltasten-for-å-få-særnorske-tegn"-problematikken er løst!

For å ha tastaturet som orignalt (med spørsmålstegn på rett plass osv, uten adgang til æ,ø,å direkte) men med prioritet for særnorske tegn på symbol-tasten, gjør følgende:

• * Koble telefonen til PCen.
  • * Fyr opp et explorer-vindu og naviger til Windows-katalogen på din telefon. Den ligger på roten av enheten, ikke på "Storage Card".
  • * Scroll ned til filen "sym.409.txt" og dobbeltklikk. Spør Windows om hvilket program du vil åpne den med, velg "notepad".
  • * Filen forklarer seg egentlig selv. Øverste linje er: "aàáâäåąãăæ". Tegnet lengst til venstre er det som kommer fram når du bare trykker på "a" på tastaturet. Neste tegn i rekka er det som kommer fram når du har trykket en gang på symboltasten, osv. Siden vi vil ha æøå først så endrer vi linja til: "aåæàáâäąãă". Da kommer a først, deretter å ved ett trykk på symboltasten og så æ ved to trykk på symboltasten. Neste linje i fila er akkurat det samme men med store bokstaver. Endre den til "AÅÆÀÁÂÄĄÃĂ". I tillegg må vi endre for O-tasten, henholdsvis: "oøæòóôõöő" og "OØÆÒÓÔÕÖŐ".
  • * Lagre filen som "sym.409.txt.new".
  • * Dra filen over i explorer-vinduet som viser Windows-folderen på telefonen. Du får nok noen spørsmål om du vil kopiere, evt at filen bare kan lagres på enheten, ikke kjøres osv. Svar det som trengs for å få filen over.
  • * ActiveSync lar oss ikke overskive den originale sym.409.txt-fila siden den ligger i en systemfolder, derfor trenger vi Total Commander. Last progammet ned her og installer det på din telefon.
  • * Start Total Commander og browse til \Windows\. Scroll laaangt ned til sym.409.txt.new. Hold stylusen på fila for å få "høyreklikk-menyen" fram, velg "rename" og fjern ".new" slik at det nye filnavnet blir: "sym.409.txt". Total Commander overskriver da den originale sym.409.txt-fila. Hvis du får en feilmelding så "høyreklikk" på sym.409.txt, velg properties og fjern haken helt for "Read Only" og "System", gjør så rename-operasjonen på ny.
  • * Job done! Hold inne power-knappen og skru av din X1, skru den så på igjen og nyt easy access til æ,ø og å! :D

Endret av thklinge
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg finner ikke den filen ved navn sym.409.txt jeg.

Og om du vet hvordan en kan få vanlit tastatur å skrive sms med på skjemen, praktisk å ikke bruke full tastaturet hver gang

Kan du hjelpe meg?

Endret av northh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...