Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

er du stolt over å være ateist?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke et faktum at flere tusen mennesker har blitt kvitt sine lidelser ved hjelp av alternativ medisin eller alternativ behandling. Da vil jeg gjerne se vitenskaplig dokumentasjon på det.

Silvametoden har jeg ikke noe særlig kjennskap til, men etter å ha lest litt på wikipedia så fremstår den mest som typisk en typisk selvhjelpsmetode kombinert med litt pseudovitenskap og new age. Meditasjon og slikt har en effekt på hvordan vi føler oss, så metoden har sikkert effekt på hvor bra vi føler oss, men ikke fordi vi har stimulert de høyere hjernefunksjonene eller oppnådd riktig frekvens på hjernebølgene.

Lenke til kommentar
Det finnes mange ureflekterte kristne, men også mange ureflekterte ateister. Det har jo etterhvert blitt litt mainstream også. Men som sagt så opplever jeg ateister ofte som personer uten et åpent sinn. Innenfor flere områder også, særlig har de en nedlatende holding til f. eks. alternativ medisin

Hvorfor skulle en ikke se ned på såkalt alternativ medisin?

Min erfaring er at det er de med "åpent sinn" som har noe å lære her, ignoransen omkring dette er stor og folk som tror på alternativ medisin er uten unntak uinformerte og/eller naive. Å godta New Age sprøyt og tng som homøopati, akupunktur, refleksologi og andre kvakksalversvindler er for meg latterlig. Igjen mangler en bevis og undersøkelser som viser at dette fungerer.

Hva med det faktum at flere tusener av mennesker har blitt kvitt med sine lidelser ved hjelp av alternativ medisin. Det at du drar all alternativ medisin under en kam og kaller det latterlig er jo helt bak mål...

Hva med Silva metoden da? avviser du det totalt også ?

Placebo, konfirmasjonsbias og det at kroppen har en tendens til å reparere seg selv over tid...

Du må ikke blande effekt og kasualitet, en klassisk logisk feilslutning.

Så lenge det ikek foreligger bevis er det ikke noe som burdte tas på alvor, på linje med astrologi.

Har du satt deg inn i hva diverse metoder går ut på?

Silva metoden, New Age bullshit, effekten kan en få av hvilken som helst form for fokus, å ta penger for noe slikt er forkastelig, men folk vil bedras, noe all forskning inen nevrologi, kognitiv og evolusjonær psykologi viser.

Lenke til kommentar

Har ikke satt meg veldig godt inn i diverse metoder nei. Nevnte Silva metoden fordi den bygger på forskning på hjernebølger osv, og jeg kjenner folk som har hatt gode erfaringer etter å ha tatt kurs. Hvis du mener det er bedrageri og hjelpe folk med stress problemer/lidelser må jeg si meg sterkt uenig.

Og, du svarte ikke på mitt siste spørsmål så jeg spør igjen; hva er det personer med et åpent sinn har å lære ?

Lenke til kommentar
Hvis folk har prøvd det, og mener det virker, er det da bedrageri?

Er de fornøyd, så er de fornøyd...

er folk som mener homopati virker mot kreft helt til de dør av kreften.

så ja det er et problem mennesker er ELENDIGE til å vite hva som hjelper og ikke hjelper på sin egen kropp, det er en grunn til at folk bare ble 40 frem til 1900tallet.

Lenke til kommentar
Det er ingen som hevder det er bedrageri å hjelpe folk med stressproblemer. Det er derimot bedrageri å loppe folk for penger for noe som det ikke finnes noen vitenskaplig dokumentasjon for at virker. Igjen: Har du noen som helst henvisninger til vitenskaplig dokumentasjon for at denne metoden har noe for seg?

Har du vitenskapelig dokumentasjon på at folk har blitt "loppet" for penger da ? Å finne vitenskapelig dokumentasjon på alternativ medisin har aldri fallt meg inn. Jeg tror på mine venner og deres erfaringer.

Jeg sitter jo ikke å sier at alternativ medisin skal likestilles og praktiseres av alle leger heller da...

Lenke til kommentar
Agnostikeren (fra gr. agnostos «ukjent» egentlig: «en som ikke vet») tar derfor ikke stilling til om gud(er) eller guddom(mer) eksisterer. Guds eller gudenes eksistens kan derfor ikke absolutt fornektes eller bekreftes. - Wikipedia.

Der har vi meg, en mellomting mellom religiøse og ikke-religiøse. : )

ok, så frimurere er Agnostikere?

Lenke til kommentar

Vennene dine vet ikke hva som fungerer og hvorfor det eventuelt fungerer. For alt de vet kan de ha blitt friske helt av seg selv eller det er medisiner som fungerer eller at de har gjort forandringer i livet sitt som virker mindre stressende. Det er en grunn til at man har kontrollgrupper i vitenskaplige studier for å si det slik.

Lenke til kommentar

Det virker som det har blitt "kult" å være ateist nå til dags, spesielt blant oss ungdom.

Tror man ikke på Gud, er man lix friere en de religiøse. Det synes jeg er helt feil.

Religion er faktisk en veldig god motivasjonsfaktor og også bra veiledning.

Nå er ikke jeg veldig religiøs, men respekterer stort sett alle religioner.

Sånn virker ikke som alle andre gjør lenger...Eller, hvertfal i ungdomsmiljøet, er det sånn at det er OK å være utlending å religiøs, men ikke norsk og religiøs. Heter man Ola og er kristen, tenker ofte de fleste "freakshow"

En grunn til dette er kanskje også at det er veldig stort skille i Norge mellom religiøs, og ikke religiøs. Det finnes ikke en "balanse", som finnes i veldig mange andre land.

Jeg tviler ikke på at nordmenn som drar på ferie til let's say Italia eller Kroatia, blir litt småsjokkert når de ser at stort sett alle har et nogenlunde forhold til religion.

Men må si at jeg selvfølgelig respekterer Ateister og deres meninger, men har en del imot "wannabe ateister" hvis jeg kan kalle folk det.

De som siterer setninger fra Bibelen etc. som kan tolkes på en negativ måte, og som hevder at religion er roten til alt vondt. Jeg både tror og mener at disse setter de "ekte" ateistene i et dårlig lys.

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg veldig religiøs, men respekterer stort sett alle religioner.

Jeg respekterer alle MENNESKER, men ikke hva de tror på ... Ser du forskjellen?

God motivasjonsfaktor og også bra veiledning? Hvordan kan du hevde det? Det du egentlig sitter der og sier er at alle som ikke har den mye omtalte "rettesnoren" er noen tyver og kjeltringer, mordere og drapsmenn fordi vi ikke har de sinnsyke, ja du leste riktig, sinnsyke "rettesnorene" i bibelen å leve etter? Du har virkelig bare lest deler av den bibelen du? Hvis ikke hadde du ihvertfall rødmet over å ha sagt det der.... Les bibelen du og se hvor god rettesnor den er! Full av fordømmelse, forfølgelse, voldtekt og drap av uskyldige som ikke tror på guden din er den breddfull av, så jeg ville heller sagt det omvendte, at de som tror på og leser dette er fulle av fordommer, er troende til å forfølge, drepe, plyndre og voldta alle som ikke følger deres gud. Det står der, svart på hvit. Ta en titt selv før du hevder at bibelen er en god motivasjonsfaktor og bra veiledning er du snill. Klarer du ikke å være snill og grei uten disse trusslene og sinnsvake påbudene er det noe alvorlig galt med deg, ikke oss andre som faktisk klarer dette fint hver eneste dag! Sorry, men du mangler innsikt i din egen tro... :)

Lenke til kommentar

LOL!

Forresten, hvis jeg er noe så er det ikke kristen, men muslim.

Jeg kan ikke uttale meg så altfor mye om innholdet i verken bibelen eller koranen,

men jeg kan forsikre deg om at religion langt ifra bare er negativt(som du prøver å fremstille det her) Jeg er oppvokst under mer eller mindre muslimske verdier, langt ifra skikkelig konservativt, men til en viss grad. Selv om jeg ikke er veldig religiøs, er religionen en del av meg.

Jeg ler litt av mennesker som deg, som ser ut til å tro at alle religiøse er villige til å drepe for å hedre sin Gud. Bullshit, vi er normale mennesker vi og som drikker, puler og fjerter.

Da kan du kanskje si " Nei, du er ikke religiøs", men hvem faen er du for og kunne si det?

Jeg tror på Gud, jeg følger visse veiledninger, og er fornøyd med det. Det at du ikke klarer å se at det går ann å finne en naturlig balanse, er ditt problem

Endret av jente_12
Lenke til kommentar
Vennene dine vet ikke hva som fungerer og hvorfor det eventuelt fungerer. For alt de vet kan de ha blitt friske helt av seg selv eller det er medisiner som fungerer eller at de har gjort forandringer i livet sitt som virker mindre stressende. Det er en grunn til at man har kontrollgrupper i vitenskaplige studier for å si det slik.

Det vet vel du ingenting om. Nå handler det ikke bare om stressrelaterte lidelser heller. Men oså om at vi kan forbedre hjernens ytelse og hukommelse ved å oppnå forskjellige nivåer. Dette tror jeg er vitenskapelig bevist, men jeg er ikke helt sikker.

"Silva was the first person to demonstrate that humans can learn to be aware of the alpha and theta rhythms of the brain[citation needed], which is used in some modern biofeedback techniques."

fra wikipedia artikkelen om jose silva

Lenke til kommentar
LOL!

Jeg kan ikke uttale meg så altfor mye om innholdet i verken bibelen eller koranen,

men jeg kan forsikre deg om at religion langt ifra bare er negativt(som du prøver å fremstille det her) Jeg er oppvokst under mer eller mindre muslimske verdier, langt ifra skikkelig konservativt, men til en viss grad. Selv om jeg ikke er veldig religiøs, er religionen en del av meg.

Jeg ler litt av mennesker som deg, som ser ut til å tro at alle religiøse er villige til å drepe for å hedre sin Gud. Bullshit, vi er normale mennesker vi og som drikker, puler og fjerter.

Da kan du kanskje si " Nei, du er ikke religiøs", men hvem faen er du for og kunne si det?

Jeg tror på Gud, jeg følger visse veiledninger, og er fornøyd med det. Det at du ikke klarer å se at det går ann å finne en naturlig balanse, er ditt problem

Lykke til :)

Personlig holder jeg en knapp på han Harry jeg, for det kommer mye klarere frem av det eventyret hvem som er slem og hvem som er snill enn i alle de abrahamiske religioner til sammen... :)

Hvis du ikke ser den naturlige balansen er det ditt problem :p

He he, der fikk du tenker jeg... :)

Lenke til kommentar
LOL!

Lykke til :)

Personlig holder jeg en knapp på han Harry jeg, for det kommer mye klarere frem av det eventyret hvem som er slem og hvem som er snill enn i alle de abrahamiske religioner til sammen... :)

Hvis du ikke ser den naturlige balansen er det ditt problem :p

He he, der fikk du tenker jeg... :)

Hm, egentlig ikke :tease:

Forventet at du kanskje skulle kontre litt mer på det jeg skrev, men tydeligvis ikke:P

Og det med slem og snill ble nok bare litt for dumt....

Det er ikke noe snill og slem. Hvis det er noe jeg vet om de "tre store religiøse bøkene", er det at de fremmer at alle mennesker har godt i seg.

Lenke til kommentar
Har du vitenskapelig dokumentasjon på at folk har blitt "loppet" for penger da ? Å finne vitenskapelig dokumentasjon på alternativ medisin har aldri fallt meg inn. Jeg tror på mine venner og deres erfaringer.

Jeg sitter jo ikke å sier at alternativ medisin skal likestilles og praktiseres av alle leger heller da...

Du velger selvsagt selv hva du tror på og hva du kaster bort penger på. Når det gjelder alternativ behandling stiller imidlertid lovverket strenge krav til hvordan denne foregå og markedsføres. Heldigvis.

I forskriften som regulerer markedsføringen av alternativ behandling heter det blant annet:

I markedsføringen kan det ikke benyttes påstander om at en behandlingsform har virkning mot konkrete sykdommer eller lidelser.

Og:

Tilsvarende vil det etter forskriftene ikke være tillatt å innta eller gjengi uttalelser fra fornøyde kunder, brukerundersøkelser og uttalelser fra helsepersonell. Slike uttalelser vil lett kunne gi inntrykk av at en behandlingsform har effekt.

Jeg registrer at hjemmesiden til Silvametoden i Norge bryter med disse bestemmelsene.

Forøvrig kan jeg ikke se at du har funnet noe som tyder på at denne behandlingen har noe som helst effekt.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

"Kult" eller "inn" å være ateist? Hvem er egentlig under den oppfatningen?

Jeg var Ateist da jeg ble født og har vært det til den dag idag. Jeg tror simpelten ikke på noe uten en grunn forankret i håndfaste bevis eller logikk. Det er ikke det at jeg _ikke_ _tror_ at en "Gud" kan eksistere, det er det at jeg ikke tror i det hele tatt.

Det kan godt være at det finnes en "Gud" men hvorfor i alle dager bry seg med det før noe tilsier at det skulle eksistere en slik entitet. Skal vi alle diskutere frem og tilbake om Julenissen finnes, om det finnes en tynn Erna Solberg i et parallelt univers, om blekkspruter samarbeider med den Italienske mafiaen eller om det langt ute i universet en plass finnes en enorm tekanne?

Lenke til kommentar
LOL!

Du har helt rett!

Har prøvd å forklare dette for RWS her, men ser ut som du er flinkere til å forklare enn meg...

Mange tror at er man kristen, så drikker man ikke, eller puler ikke.... Tror nok de fleste vet at kristne fjerter, men men...

Det er derfor mange tenker at blir man kristen, er det masse begrensninger på hva du kan gjøre, men du kan gjøre det meste annet som ikke kristne kan...

Det som skjer er at man oftest ikke har lyst til å drikke når man er kristen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...