Gå til innhold

er du stolt over å være ateist?


Anbefalte innlegg

Du er ikke 12 år, er du?

 

Da er du pinemæ moden for alderen ^^,

 

Haha nei, jeg er 17..Og jeg er faktisk gutt også :tease:

 

Hvofor muslim, hvorfor ikke tro på det flygende spagettimonsteret?

 

Fordi de som tror på det flygende spagettimonsteret har fri på fredager, og da har jeg entrepenørskap(favorittfaget mitt) :)

Tenkte meg det :p

 

Men godt svar på det andre der xD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

+1 til duden med flyvende spaghettimonster. Om jeg snakker religion med noen kristne sier jeg ofte at jeg er pastafarianer, kun for å bruke deres egne argumenter mot dem når de forteller meg hvor feil jeg tar. Hovedsaklig er jeg ateist og sterkt antireligiøs. Jeg er ikke stolt over å være ateist da det ikke er noe religiøst press på meg, men jeg er stolt over at jeg har en tro, eller mangel på en, om du vil si det slik, som jeg kan stå 100% for. Når det er sagt skal jeg, om en religion kan legge frem sikre bevis på at de har rett ikke nøle med å omvende meg. Jeg tror riktignok ikke dette vil skje.

Lenke til kommentar

Er ikke noe galt i å tro på gud, men når det organiseres så har det lett for å gå galt. Som en vis mann sa en gang:

 

Gode folk gjør gode ting

Onde folk gjør onde ting

Onde folk kan og gjøre gode ting,

men for gode folk å gjøre onde ting

da må det religion til.

 

Om religion er en uting eller ikke er nokk en annen diskusjon for en annen tråd (godt mulig man finner en sånn i arkivet), men jeg kan jo gi deg noen av grunnene til at jeg er ateist (og\eller ikke kristen).

 

Om gud er god og allmektig, hvorfor finnes da ondskap? om han lar det være ondskap så er han jo ikke god!

 

I følge bibelen så er eneste vei til himmelen å tro på jesus. Uansett hvor ond du er, uansett hvor god du er, om du ikke tror på jesus så kommer du til helvette, om du spiser barn men tror på jesus så kommer du til paradis. Om du ikke tror dette så er du pr. definisjon ikke kristen. Er da rimeli urettferdig at den eneste tingen du ikke bestemmer selv, tro, er kriteriet for å komme til himmelen... Og nei, du velger ikke å tro, på samme måte som du ikke kan velge å tro at himmelen er grønn. Du må bli overbevist og det blir ofte vanskelig for en ateist som somoftest ser etter bevis.

 

Hvorfor vil gud absolutt at vi skal tro på han da? er han ikke allmektig uten vår tro liksom?

 

Hvor fikk han de 10 bud fra? er det 10 bud han føler for at vi skal følge, eller har han dem fra "høyere hold"? Kanskje de er tilfeldige?

Enn om han har resonert seg fram til at dette er de 10 rette bud da, enn om han ombestemmer seg og sier at vi skal drepe alle kattunger? Hadde du fulgt ordet hans da?

 

Hvor kom gud fra? om han kom fra ingenting eller har vært her for evig så kan vel også universet ha kommet fra ingenting og hvert her for evig?

 

De fleste guder sier at om du ikke tror på akkurat han så kommer du til helvette. Om du tror på feil gud så står det altså dårlig til. Så er det noen som sier at "alle tilber egentlig samme gud", vel, det funker dårlig for alle gudene har sine egne måter å bli tilbedt på og gjør du det ikke rett kommer du som regel til helvette (eller lignende)(jesus i kristendommen, svinekjøtt og alkohol i islam, kua i hinduismen osv.) . Dessuten finnes det mange hundre polyistiske religioner...

 

Skal man tro på bibelen så er altså Ghandi og Bhudda i helvette og Hitler og middelalderpavene i himmelen. Om det er sant så vil jeg ikke tilbe han for da fortjener han det ikke! Da holder jeg heller med djevelen, tross alt har vi jo bare guds ord for at han er ond og gud er jo åpenbart ikke så ufeilbarlig som han vil ha oss til å tro ;)

 

Om gud vet allt, da vet han også hvordan vi ville reagert og følt om enhver situasjon, og han visste dette når han startet universet (og da også satte igang en lang rekke hendelser som leder til alle situasjonene i våre liv, som han og visste om) så hvordan kan vi da ha fri vilje? Om vi har fri vilje så kan ikke gud vite alt, og om gud lagde oss uten fri vilje så vil jeg ikke ha noe av han.

 

Hvem var det som bestemmte at akkurat han fikk være sjef da? Hvor ble det av demokrati og folkeavstemming? Dette er da tyrranni, pr definisjon! Om han er allmektig kan vi vel velge oss en egen gud så kan gud lage oss denne nye guden.

 

Hva er meningen med gud, hvorfor lagde han jorda og oss? For underholdning? Forskning? igjenn virker han ikke så god...

 

Og til sist....

 

Vi vet at universet er uendelig stort, og i et uendelig univers vil det være uendelig mange planeter, og da også uendelig mange planeter med liv på, og da også uendelig mange planeter med intelligent liv på (joda, har blidd gjenskapt mange ganger i labratorier dette her. Kalles abiogenesis om du vil ta en nærmere titt). Og av alle disse uendelig mange forskjellige intelligente livsformene så er altså vi, menneskene, alene, guds hjertebarn? Nei, det blir bare for egoistisk å tenke slik. Om gud finnes så tviler jeg stærkt på at han har gidd til å bry seg om oss! Seriøst, jorda er jo ikke engang i universets sentrum!

 

Sånn, der har du mine grunner. Tror det var alle, men som du ser er det ikke bare for motens skyld! Du gidder sikkert ikke lese alt, men du kan jo lese en eller to hvertfall ;)

 

Forøvrig har jeg liten respekt for religiøse folk. Alle nye folk jeg møter begynner på en skala fra -10 til +10. Ting jeg liker ved dem gir mer respekt og motsatt. Nå har det seg sånn at når folk sier de hører stemmer, har generelle sinnslidelser, har flere personligheter, tar ordrer bare fordi de er beordret til det eller tror noe og utaler seg høyt om det uten å ha satt seg inn i det så mister de mye av min respekt. For eksempel respekterer jeg ikke innsatte på åsgård. På samme måte respekterer jeg ikke folk som tilber the flying spaghetti monster eller julenissen. Og det gjør ikke du heller! Ikke lyv, no way at du respekterer at noen tror på FSM. På samme måter mister mange respekt fra meg når de sier at de er kristne. Det tyder på at de ikke har tenkt igjennom det like mye (eller grundig) som meg og det er tegn på dårskap (hadde de gjort det må jeg jo regne med at de kom til samme konklusjon som meg).

 

Om gud finnes eller ikke er forøvrig en veldig viktig debatt, siden om du tar feil så er du rimelig ute å kjøre. Enten har du sløst eneste livet ditt på å tilbe en ikke-eksisterende (eller feil) gud, eller så kommer du til helvette. Yay, ser lyst ut dette her.

 

Hmmm, ble litt langt, men som du spør får du svar :p

Lenke til kommentar
+1 til duden med flyvende spaghettimonster. Om jeg snakker religion med noen kristne sier jeg ofte at jeg er pastafarianer, kun for å bruke deres egne argumenter mot dem når de forteller meg hvor feil jeg tar. Hovedsaklig er jeg ateist og sterkt antireligiøs. Jeg er ikke stolt over å være ateist da det ikke er noe religiøst press på meg, men jeg er stolt over at jeg har en tro, eller mangel på en, om du vil si det slik, som jeg kan stå 100% for. Når det er sagt skal jeg, om en religion kan legge frem sikre bevis på at de har rett ikke nøle med å omvende meg. Jeg tror riktignok ikke dette vil skje.

 

 

1+ til deg !

 

 

Er strengt antireligiøs. Er ikke døpt og ble kalt rasist av min Krl (rle) lærer for noen uker siden da vi diskuterte/formulerte menneskeverdt. Religion er noe du tror på. "Svake" mennesker trenger noen til og veilede dem? Gud er deg selv. Gud er fornuftigheten. Altså gud er ingen ting!?

 

Gidder ikke skriver mer men er enig i de to innleggene over mitt. (ikke medregnet Lolli's innlegg.)

Endret av Masterfifty
Lenke til kommentar
Har du vitenskapelig dokumentasjon på at folk har blitt "loppet" for penger da ? Å finne vitenskapelig dokumentasjon på alternativ medisin har aldri fallt meg inn. Jeg tror på mine venner og deres erfaringer.

 

Jeg sitter jo ikke å sier at alternativ medisin skal likestilles og praktiseres av alle leger heller da...

 

Du velger selvsagt selv hva du tror på og hva du kaster bort penger på. Når det gjelder alternativ behandling stiller imidlertid lovverket strenge krav til hvordan denne foregå og markedsføres. Heldigvis.

 

I forskriften som regulerer markedsføringen av alternativ behandling heter det blant annet:

 

I markedsføringen kan det ikke benyttes påstander om at en behandlingsform har virkning mot konkrete sykdommer eller lidelser.

 

Og:

 

Tilsvarende vil det etter forskriftene ikke være tillatt å innta eller gjengi uttalelser fra fornøyde kunder, brukerundersøkelser og uttalelser fra helsepersonell. Slike uttalelser vil lett kunne gi inntrykk av at en behandlingsform har effekt.

 

Jeg registrer at hjemmesiden til Silvametoden i Norge bryter med disse bestemmelsene.

 

Forøvrig kan jeg ikke se at du har funnet noe som tyder på at denne behandlingen har noe som helst effekt.

 

Hmm, det begynner å bli interessant, å bevise silva metoden er jo ikke akkurat min hjertesak, men fikk litt lyst til å forhøre meg mer om dette nå. Jeg kan ikke se hvor silvametoden i norge bryter med lovverket, det var jo ikke akkurat mye info å finne på den nettsiden.

Lenke til kommentar

til jente 12

 

 

kan du med handen på hjerte si du aldri har brutt noen av disse?

 

1) Du skal ikke ha andre guder enn meg.

2) Du skal ikke misbruke Guds navn.

3) Du skal holde hviledagen hellig.

4) Du skal ære din far og din mor.

5) Du skal ikke slå i hjel.

6) Du skal ikke bryte ekteskapet.

7) Du skal ikke stjele.

8) Du skal ikke tale usant om din neste.

9) Du skal ikke begjære din nestes eiendom.

10) Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

 

Du tror bare på muslimske guder eller bare på kristendommens gud? BARE!

 

Du har aldri sagt "OMG!" eller "HERREGUD"?

 

Du jobber aldri på en søndag? måkker snø?

 

Du har aldri stjelt noe som helst? en nonstop? en nøtt i butikken? smågodt bit?

 

Aldri løyet? ALDRI?

 

Aldri vært noe som helst misunnelig?

 

Aldri sett to ganger på naboens rompe?

 

 

 

 

Ja? Yeah right sier jeg.

Lenke til kommentar
Enig med Lolli. Blir ofte sånn " Du er religiøs, omg du er så dum, det finnes så mange bevis imot religionen din".. Så er det også slik at det kryr av disse idiotene på diskusjon.no, så da ender det opp med at de teamer opp og flamer de få religiøse som prøver å banke vett i skallen på dem.

 

Jepp, er det noe jeg er sterkt imot er det misjonering, i en hvilkensomhelst form. Folk skal få tro på hva de vil.

 

- Ateist

Lenke til kommentar
til jente 12

 

 

kan du med handen på hjerte si du aldri har brutt noen av disse?

 

1) Du skal ikke ha andre guder enn meg.

2) Du skal ikke misbruke Guds navn.

3) Du skal holde hviledagen hellig.

4) Du skal ære din far og din mor.

5) Du skal ikke slå i hjel.

6) Du skal ikke bryte ekteskapet.

7) Du skal ikke stjele.

8) Du skal ikke tale usant om din neste.

9) Du skal ikke begjære din nestes eiendom.

10) Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

 

Du tror bare på muslimske guder eller bare på kristendommens gud? BARE!

 

Du har aldri sagt "OMG!" eller "HERREGUD"?

 

Du jobber aldri på en søndag? måkker snø?

 

Du har aldri stjelt noe som helst? en nonstop? en nøtt i butikken? smågodt bit?

 

Aldri løyet? ALDRI?

 

Aldri vært noe som helst misunnelig?

 

Aldri sett to ganger på naboens rompe?

 

 

 

 

Ja? Yeah right sier jeg.

Det er det som er problemet med dere!

Dere forstår jo ikke hva kristendommen innebærer!

Hvem har sagt at man må være syndfri? Jesus tilgir, og han tilgir alt... Så lenge du angrer, og elsker ham!

Lenke til kommentar
Enig med Lolli. Blir ofte sånn " Du er religiøs, omg du er så dum, det finnes så mange bevis imot religionen din".. Så er det også slik at det kryr av disse idiotene på diskusjon.no, så da ender det opp med at de teamer opp og flamer de få religiøse som prøver å banke vett i skallen på dem.

 

Jepp, er det noe jeg er sterkt imot er det misjonering, i en hvilkensomhelst form. Folk skal få tro på hva de vil.

 

- Ateist

 

 

Må si jeg er enig med at folk kan tro hva en de vil. Men når andre kritiserer ateister fordi de prøver og bevise gud ikke finnes? gjer meg en god faen egentlig.

 

Men ingen er så uskyldig og hvis alle kristne skulle fulgt de ti bud til punkt og prikke tror jeg ikke alle de hadde vært kristen innerts inne. Godt å ha noe å tro på?

 

Er imot kristendommen i skolen idag også.

 

 

gikk fra å være agnostiker til ateist iløpet av ungdomskolen. Går i tiende trinn nå og det er grunnen til mine barnslige utsagn med ting som kanskje ikke har så mye og si i denne diskusjonen.

 

 

Beklager dette :)

 

 

Jesus tilgir?

 

Jesus har ingen makt til og tilgi deg for feks: drap? At han skal kunne tilgi bare fordi dere elsker han gir ingen mening. Men har litt for sterke meninger til og klare utale meg klart.

 

 

2. edit: måtte fjerne noen faen'er

Endret av Masterfifty
Lenke til kommentar

Lolli

nei, gud skapte oss ikke med fri vilje, se bare her:

 

"Om gud vet allt, da vet han også hvordan vi ville reagert og følt om enhver situasjon, og han visste dette når han startet universet (og da også satte igang en lang rekke hendelser som leder til alle situasjonene i våre liv, som han og visste om) så hvordan kan vi da ha fri vilje? Om vi har fri vilje så kan ikke gud vite alt, og om gud lagde oss uten fri vilje så vil jeg ikke ha noe av han." -Meg ;)

Lenke til kommentar
Hmm, det begynner å bli interessant, å bevise silva metoden er jo ikke akkurat min hjertesak, men fikk litt lyst til å forhøre meg mer om dette nå. Jeg kan ikke se hvor silvametoden i norge bryter med lovverket, det var jo ikke akkurat mye info å finne på den nettsiden.

 

Det er kanskje på tide å sette seg litt inn i det siden du mener det åpenbart har noe for seg? Og da kan du kanskje finne noen vitenskaplige undersøkelser også, og ikke bare anekdoter fra noen du kjenner eller har hørt om?

Lenke til kommentar
LOL hva faen er det med folk. Jeg ler seriøst nå.

 

HVOR i innleggene mine har jeg annsett meg selv som en stor troende muslim? HVOR?

 

Jeg er RELIGIØS, og hvis jeg skal kalle meg noe, så blir det muslim. Dette betyr ikke at jeg er plettfri, det er ingen.

 

 

Mente slett ikke at du var muslim og beklager dette, men skjønner ikke helt ideen at feks: "jesus" tilgir deres synder om dere elsker han. Beklager nok en gang for at min post endte opp som et personangrep :dontgetit:

Lenke til kommentar
Lolli

nei, gud skapte oss ikke med fri vilje, se bare her:

 

"Om gud vet allt, da vet han også hvordan vi ville reagert og følt om enhver situasjon, og han visste dette når han startet universet (og da også satte igang en lang rekke hendelser som leder til alle situasjonene i våre liv, som han og visste om) så hvordan kan vi da ha fri vilje? Om vi har fri vilje så kan ikke gud vite alt, og om gud lagde oss uten fri vilje så vil jeg ikke ha noe av han." -Meg ;)

 

 

Gud kan ha satt igang universet for så å bare sette seg tilbake å "nyte". eller?

Lenke til kommentar

Har ikke noe i mot religiøse selv om jeg ikke tror på noen gud. Det som plager meg er religiøse (les: kristne) som bruker boka si til å støtte opp om deres meninger om hva som er moralsk riktig. Homofili er en synd siden bibelen sier det. Forklar hvorfor dette ikke praktiseres lenger? http://www.thebricktestament.com/the_law/rape/dt22_23a.html Jeg tør å påstå at alle som bruker dette forumet er mer moralske enn de som følger bibelen (nei, du følger ikke bibelen). Les bibelen. Jeg gjorde det i en alder av 15 og fant ut det var mye sinnssykt der. Ikke at jeg klarte å finne det ut at det var tull før lenge etter, men det var nok til at jeg ikke likte tanken på noen slik gud såpass høyt at jeg benekta det.

Senere når jeg lærte mer om logikk og vitenskap og leste argumenter mot gud så kunne jeg forsvare mitt fravær av tro ved å være en papegøye.

 

Om jeg er stolt? Nei, jeg er ikke det siden det ikke finnes noe jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...