Eriqo Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Halla! Lurer litt på HVORDAN man oppnår høy forbrenning ved trening og HVORFOR? Noen som vet? Lenke til kommentar
War Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Effektiv forbrenning med 4 x 4 intervaller Denne kanskje gir svar. Lenke til kommentar
Eriqo Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 Effektiv forbrenning med 4 x 4 intervallerDenne kanskje gir svar. Takker Lenke til kommentar
zicoz Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 I utgangspunktet er det veldig enkelt da. Jo hardere kroppen arbeider jo mer energi trenger den, og jo større er forbrenningen. På samme måte som en varmeovn, vil du at den skal varme mye så trenger den mye strøm. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 (endret) Dette er ikke helt riktig zicoz, hvis du pusher hroppen veldig hardt, forbrenner den ikke fett, men karbohydrater. Karbohydrater gir mer "muskelkraft" og brukes derfor i stedet for fett som gir "dårligere ytelse" på høy intensitet. Litt roligere trening f.eks jogging vil forbrenne fett, for da tenker kroppen at den må spare karbohydratlageret til du virkelig begynner å pushe 4x4 intervaller, i den forstand jeg har hørt om dem og brukt dem, er ment å heve oksygeninntaket i blodet over tid, ikke forbrenne fett. EDIT: men da snakker jeg om de intervallene utarbeidet av NTNU for fotballlandslaget da. Kan vel kjøre gå/jogge intervaller også, uten at ejg ikke helt ser vitsen i det :\ Endret 19. november 2008 av Slettet-oVjeg2q2Tk Lenke til kommentar
zicoz Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Ja, det er derfor jeg skrev i utgangspunktet. For i utgangspunktet så er forbrenningen størst når arbeidet er størst, men om man går mer spesifikt inn på tingene så kommer man til det som du sier at man forbrenner fett ved noen pulssoner og karbs ved andre. Fettforbrenningen foregår vel rundt 130 i puls for en person i 20-årene, eller ihvertfall i det området. Men siden trådstarter ikke presiserte hva han ville forbrenne, så gikk jeg ut fra at det var forbrenning generellt, og da blir mitt svar korrekt. Den 4x4 greia du snakker om er ikke utviklet for landslaget, men ble utviklet av to gubber som, som du sier, jobbet på NTNU (Om jeg ikke husker feil så begynnte begge personers etternavn på H, altså H&H). Det var foresten dette systemet RBK brukte den gangen de satte verdensrekord i O2 opptak for en samlet tropp på 90-tallet en gang, en rekord som senere ble slått av Celtics juniorlag ved bruk av samme treningsmetode. Men landslaget har senere tatt denne metoden inn i varmen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 (endret) Jaja, den sto nå i det bladet som ble utdelt på landslagsamling at den er utviklet i samarbeid med Åge Hareide, så jeg bare anntok at den var det, my bad Endret 19. november 2008 av Slettet-oVjeg2q2Tk Lenke til kommentar
zicoz Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Ja som sagt så har de tatt den inn i landslaget så er ikke noe feil med det Har ei slik brosjyre en eller annen plass jeg også. Den hvor det står om den løpstesten og styrketreninga også, er det ikke? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Jo, no om en hinderøvelse du kan kjøre 4x4 intervallene i , og noe om spenst og sånt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå