Gå til innhold

Vekterjobb (vandel spørsmål)

Finnduz

Anbefalte innlegg

Heisann. :)

Jeg har et spørsmål ang vandel. For enkelte vekterstilinger (som flyplass o.l.) krever det at du har en plettfri vandel. Men, jeg ble tidliger siktet for påtenndelse av brann men ble raskt frikjent. Dette står jo på vandel regner jeg med? (altså, rullebladet) men siden jeg ble frikjent er vell dette ikke en hindring? Var jo tross alt politiet sm gjorde en feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Det er ganske strengt for kva som er lov å ta med i vandelsattesten:

§ 6. I attest som nevnt i § 5 skal det ikke tas med opplysninger om: 1. Påtaleunnlatelse for forseelse, ubetinget påtaleunnlatelse for forbrytelse eller overføring av straffesak til megling i konfliktråd.

2. Dom på militær arrest.

3. Bot for forseelse, med mindre den etter politiets skjønn kan være av betydning for formålet med attesten og ikke er eldre enn 2 år regnet fra dommen eller vedtagelsen av forelegget.

4. Bot for forbrytelse etter dom som er avsagt eller forelegg som er vedtatt mer enn 2 år før attesten blir utstedt.

5. Betinget påtaleunnlatelse for forbrytelse når påtaleunnlatelsen er meddelt eller dommen er avsagt mer enn 2 år før attesten blir utstedt.

6. Betinget dom når dommen er avsagt mer enn 5 år før attesten blir utstedt. Det samme gjelder dom på overføring til tvungent psykisk helsevern etter straffeloven § 39 når det ikke har skjedd overføring til anstalt under kriminalomsorgen etter psykisk helsevernloven § 5-6 eller tvungen omsorg etter straffeloven § 39 a, og reaksjonen har opphørt, samt dom på bemyndigelse til anbringelse i tvangsarbeid eller kursted når bemyndigelsen ikke har vært brukt.

7. Dom på ubetinget fengsel inntil 6 måneder, ungdomsfengsel eller arbeidsskole når den dømte er løslatt, på prøve eller endelig, mer enn 5 år før attesten blir utstedt. Det samme gjelder for dom på bemyndigelse til anbringelse i tvangsarbeid eller kursted når bemyndigelsen har vært brukt. Det samme gjelder også dom på samfunnsstraff der den subsidiære fengselsstraffen er inntil 6 måneder, og samfunnsstraffen er utført mer enn 5 år før attesten blir utstedt.

8. Dom på tidsbestemt rettighetstap såfremt dommen er avsagt mer enn 10 år før attesten blir utstedt.

9. Dom på ubetinget fengsel over 6 måneder eller forvaring såfremt den dømte er løslatt, på prøve eller endelig, mer enn 10 år før attesten blir utstedt. Det samme gjelder dom på samfunnsstraff der den subsidiære fengselsstraffen er over 6 måneder, og samfunnsstraffen er utført mer enn 10 år før attesten blir utstedt.

10. Dom på overføring til tvungent helsevern dersom den dømte er overført til anstalt under kriminalomsorgen etter lov 2. juli 1999 nr. 62 om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern § 5-6, såfremt det er gått mer enn 10 år siden reaksjonen opphørte.

11. Strafferettslige reaksjoner ilagt foretak, jf straffeloven § 48 a.

Som du ser så detter småting bort ganske fort, og dersom du blei frikjent for det du var anklaga for så kjem det ikkje på vandelsattesten din.

Lenke til kommentar

Har selv fagbrev i vekterfaget, og har lært fra dag én at vektere skal ha tilfredstillende vandel, ikke plettfri vandel. Vaktselskapene kan av eget ønske velge å kun ansette de med plettfri vandel, og såvidt jeg vet må du ha plettfri vandel for å bli politi, så da er det noe som ikke stemmer.

Med mindre det selvfølgelig har kommet noen noe regler som ikke jeg har fått med meg. Hvis det er tilfelle burde f.eks Securitas være kjappe med å oppdatere kravene sine. Kilde: http://www.securitas.com/no/no/Jobb-og-kar...vektertjeneste/

Lenke til kommentar

Stemmer nok det ja ^Th0mas^, det er opp til arbeidsgiver å avgjere om vandelen er godkjent. Så i teorien kan du bli vekter med all slags forbrytelser på rullebadet så lenge arbeidsgiver ikkje vurderer det til å ha konsekvens for arbeidet.

Så for mange arbeidsgivere så vil nok stjeling og underslag være ein betre grunn til å avise søknaden en ein voldsdom. Dette fordi ein tyv kan man ikkje stole på, men en voldsmann kan være å stole på.

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål ang vandel. For enkelte vekterstilinger (som flyplass o.l.) krever det at du har en plettfri vandel. Men, jeg ble tidliger siktet for påtenndelse av brann men ble raskt frikjent. Dette står jo på vandel regner jeg med? (altså, rullebladet) men siden jeg ble frikjent er vell dette ikke en hindring? Var jo tross alt politiet sm gjorde en feil.

Pøh, du har sikkert tent på den brannen! :dribble:

Lenke til kommentar
Stemmer nok det ja ^Th0mas^, det er opp til arbeidsgiver å avgjere om vandelen er godkjent. Så i teorien kan du bli vekter med all slags forbrytelser på rullebadet så lenge arbeidsgiver ikkje vurderer det til å ha konsekvens for arbeidet.

Så for mange arbeidsgivere så vil nok stjeling og underslag være ein betre grunn til å avise søknaden en ein voldsdom. Dette fordi ein tyv kan man ikkje stole på, men en voldsmann kan være å stole på.

Siste jeg har hørt er at dette er innskjerpet, og at vekterselskap ikke får vise skjønn slik de gjorde før.

Lenke til kommentar

Pøh, du har sikkert tent på den brannen! :dribble:

"hehe" hadde de bare ikke sikta 3 personer. Men anyway, nok om det. Ble frikjent og idioten ble tatt, var toss alt nabo huset som brant noe som kunne gjort store skader på mitt eget hus.

Men da fikk jeg hvertfall svar på alt jeg lurte på. Takker igjen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...