Gå til innhold

Skyte piratene - Jeg sier ja.

Anbefalte innlegg

Jaja, kaptein sortebill og co har i hvertfall gjort en monumental feil...angrepet, kidnappet og truet amerikanere. Det er nå en gang litt vanskelig for pirater å flykte fra Harrier fly. Forhåpentligvis vil den amerikanske marinen nå bruke tid og stille opp med litt kraft, om piratene blir omringet må til og med de innse at å gjøre noe annet enn å frigi kapteinen uten kamp vil omtrent være som å signere sin egen dødsdom.

EDIT: Virker som piratene valgte the hard way...

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=552336

Norske skip har forøvrig vært utstyrt med soldater feks. når de ble leid ut til den amerikanske marien forkant av Irak invasjonen, så det er ikke så vanskelig...bare litt politisk betent at skip som seiler under Norske flagg har bevepning.

Endret av chma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viser bare at piratene ikke helt vet hva de driver med. En gjeng amatører bør ikke yppe med den amerikanske marinen.

USA satt inn Navy SEALS som er marinen sine elitesoldater. Kapteinen ble reddet, og tre av fire pirater ble drept! Den siste piraten er pågrepet av amerikanske myndigheter.

http://www.cnn.com/2009/WORLD/africa/04/12...ates/index.html

Noe av det samme burde vært gjort med den Norske kampteinen som var kidnappet, men vi pyser ut og betaler løsepenger til piratene! :(

Lenke til kommentar

Jeg større alle midler som skaper mindre skade enn konkrete skytevåpen, men jeg påpeker gjerne et par ting.

1. Gummikuler er ikke ikke-dødelige våpen.

2. Gummikuler har dårlig presisisjon.

Når du slåss mot mennesker med Kalashnikover kan du ikke støtte deg til gummikuler. :)

Lenke til kommentar

Om jeg hadde vært på en båt som hadde blitt forsøkt kapret, hadde jeg blitt overlykkelig om piratene hadde blitt skutt ned. Jeg er ikke for å drepe for alt mulig, men heller at de blir skutt ned enn at jeg og resten av mine kamerater blir tatt til gisler i eventuelt flere måneder og muligens drept selv.

Her er en av de få tilfellene i verden hvor hardt må møtes med hardt. For hver krone vi gir i løsepenger til piratene, øker sjansen at en ny kapring til skje.

Så ja, jeg er for væpnet bruk mot piratene og jeg synes det amerikanske militæret handlet helt riktig i kveldens episode.

Lenke til kommentar

Når de angriper tankere og skip uprovosert, setter titalls uskyldige liv i fare og krever løsepenger - skyt dem. Her står menneskers liv i fare, og jeg anser å skyte etter, og dermed også evt. drepe, disse piratene før man sitter med en gisselsituasjon.

Men må slenge meg med på støtten til ikke-dødelige våpen, som f.eks. lydkanon. Synes å huske at et cruise-skip jaget vekk noen pirater for en stund siden med en slik.

Lenke til kommentar

Mine tanker:

Skyt om man:

* blir beskutt

* blir truet med frihetsberøvelse

* blir truet med vold

Dette området er dessverre uten statlig autoritet, mangler lover og regler og er preget av sterk fattigdom. I fravær av en sterk stat og dens lover har nye samfunn og "nye" sett med moraler og lover etablert seg. Eneste muligheten for å sørge for sikkerheten til skipene som reiser forbi her er å innsette en annen form for autoritet. Det være seg militær styrke.

Om det ikke er mulig å beskytte alle skipene som reiser nedover (forståelig nok), så må det gjøres så "dyrt" å kapre skipet at piratene heller vil drive med jordbruk enn å risikere livet.

Dette gjøres ved:

- Resolutt ikke betale piratene

- Statuere eksempler: angripe piratene/ fenglse dem

- Gjøre kapringene vanskeligere: skyte kaprere under forsøk av bording.

For en langsiktig løsning:

- etablere lovautoriet på land/vann

- utvikle landet (ikke nødhjelp/uhjelp nødvendigvis, det holder med å gi incentiver for utviklingen og utrydde korrupsjon(se første punkt))

Lenke til kommentar

Dette er en seierens dag for USA, og for verdenssamfunnet. USA gjorde det eneste som var riktig, å ikke forhandle med piratene. Nå håper jeg piratene i Somalia har fått et signal om at de ikke skal kødde med noen skip i fremtiden, og da spessielt ikke den amerikanske marinen.

USA er altfor mektige til at noen kan kødde med dem, og uansett hvem som prøver å ta amerikanske liv, skal de selv dø for sine synder. I dette tillfelle, de tre piratene som ikke lot seg høre på hva amerikanerne hadde å si, men isteden satset livet sitt for å få noen millioner kr i løsepenger.

All kreditt til Obama.

Lenke til kommentar

Man kan si mye rart om en del USA har foretatt seg mtp maktbruk de siste årene, men denne gang handlet man vel faktisk akkurat slik man bør. Å gi etter for krav om løsepenger gjør bare at man fortsetter i den onde spiralen man var inne, hvor det er blitt big business å kapre. Norge som sjøfartsnasjon velger av en eller annen grunn å følge den feige linjen som så mange andre land gjør.

Nå har man kanskje statuert ett eksempel, kanskje det og går opp for piratene hva som ligger av slagkraft i området? Men det måtte altså kapring av amerikansk folk og eiendom til før man foretok seg mye.

Lurer på om piratene hadde gjort lurt i å feks. sjekke webben til us navy... :!:

http://www.eisenhower.navy.mil/Papers/2009....pdfwebsite.pdf

Ikke akkurat joller som er i området i forbindelse med Irak og anti pirat virksomhet, hver av disse carrier strike groups har stort sett mer slagkraft alene enn de fleste land på planeten har rent militært. Hvordan 3 pirater i en drivende livbåt kunne håpe på å vinne er jo ganske interessant...

Personlig syns jeg vi kunne fått opp farta litt med Fregattene og skjold klassen her til lands å bidra litt. Så kanskje disse milliardene som ble svidd av i mandal kan brukes som 60 knops prevensjon? Noe må jo verdens raskeste marinefartøy kunne brukes til, ut over paradeturer i Norsks skjærgård...

Lenke til kommentar

Jeg er også dødsens enig med at USA gikk foran med et godt eksempel da de nektet å forhandle med piratene. Synes jeg har hørt om flere og flere kapringer etter at det ble innfridd krav om løsepenger.

Man kan jo bare se på utviklingen etter Black September/Dawson's Field. På tide å få en stopp på denne pirat-virksomheten én gang for alle.

Lenke til kommentar
Det blir også mye enklere å stoppe de nå enn om to år, etter at du muligens har fått samlet inn mange ekstra millioner etter nye kapringer.

Men kanskje det snart er på tide å aksjonere på land også?

Aksjonere på land inne i Somalia? Har du sett filmen Black Hawk Down eller eventuelt hørt historien? Somalia er kaotisk. Tror nok heller man vil holde seg til sjøs hvor man har kontroll og bare kan plukke de ned en etter en. USA beviser igjen at de er de eneste som faktisk gjør noe og HANDLER. Resten bare pjatter og hiver penger etter piratene.

Edit: Leif tok seg en tur gitt

Endret av Ninjahamster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...