Gå til innhold

Skyte piratene - Jeg sier ja.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva som er riktig og galt hadde jeg ikke tenkt så mye på om jeg var fiskeren i båten som var i ferd med å bli kapret av pirater.

Det er vanskelig for oss å uttale oss egentlig, siden vi ikke vet hvordan noe av dette føles før man sitter i dritten selv.

Fra mitt ståsted (da jeg aldri har vært i et skip som blir kapret), så ville jeg tydd til motstand. Ikke pokker om jeg ville blitt tatt hand om av de kjeltringene og risikere å være der flere mnd om ikke år.

At folk gir priatene penger for ulovlig handling er jo helt grusomt... Rettere sagt... Marine Terrorister.

Lenke til kommentar
Norske lover gjelder som kjent ikke der nede, men paragrafen om nødverge er en fin bil.

Ingen lover gjelder der, per i dag. Det betyr at de kan gjøre hva faen de vil. Dog er det en del ting i Norges lover som også gjelder i utlandet. Vet dog ikke hvilke. Den nye prostitusjonsloven vil gjelde i utlandet, i alle fall.

Lenke til kommentar

Da er det vel bare å legge inn årene for piratene.

Når så mange nasjoner skal patruljere der så regner jeg med at de fort kan bli target practise for det første og beste marinefartøyet som møter på de, blir sikkert litt katt og mus lek men de kan ikke holde på i lengden i allefall.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+891234

Karma.

Men det gikk ikke like bra for piratene. Etter at de mottok løsepengene kjørte de avgårde i en båt, men havnet midt inne i en storm. Båten med åtte pirater kantret, pengene sank til bunns og fem av mennene druknet.
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Personlig mener jeg at alle rederier burde legge inn et par leiesoldater i kostnaden for det å seile i slike farvann. Det burde ikke være noen stor sak for disse å sende noen granater inn i avskummets båter når de forsøker å angripe for å kvitte seg med faren. Kostnaden av noen leiesoldater burde ikke utgjøre allverdens heller i forhold til de marginer som slike transporter opererer med.

Lenke til kommentar
Norske lover gjelder som kjent ikke der nede, men paragrafen om nødverge er en fin bil.

Ingen lover gjelder der, per i dag. Det betyr at de kan gjøre hva faen de vil. Dog er det en del ting i Norges lover som også gjelder i utlandet. Vet dog ikke hvilke. Den nye prostitusjonsloven vil gjelde i utlandet, i alle fall.

Husker jeg min juss rett er det i alle fall slik at lovbrudd som kan innebære mer enn to års fengsel i Sverige innebærer straffeansvar i Sverige for svenske statsborgere som begår dem utenlands.

I Norge er jeg mer usikker, men jeg er ganske sikker på at en nordmann kan straffes for et drap han eller hun begår i utlandet.

Det virker svært logisk med tanke på at norsk lov kan prøve skyldspørsmål i saker der utenlandske statsborgere har begått krigsforbrytelser i utlandet, så lenge de befinner seg i Norge.

Personlig mener jeg at alle rederier burde legge inn et par leiesoldater i kostnaden for det å seile i slike farvann. Det burde ikke være noen stor sak for disse å sende noen granater inn i avskummets båter når de forsøker å angripe for å kvitte seg med faren. Kostnaden av noen leiesoldater burde ikke utgjøre allverdens heller i forhold til de marginer som slike transporter opererer med.

Leiesoldater er visstnok allerede involvert.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Huhh, har du info?

Lenke til kommentar
[...]Huhh, har du info?

Sånt er det naturlig nok lite info om. Men det er forholdsvis vanlig å hyre bevæpnede vakter på skip. Særlig på cruiseship og "luxus-yachter", i spesielt utsatte havner eller i "piratfarvann". Så at noen skip har "leiesoldater" (de er vel strengt tatt bevepnede sikkerhetsvakter, så lenge de jobber for ett rederi og ikke en stat) ombord når de passerer somalia er nok så godt som garantert. Største praktiske problemet med slike (bortsett fra at jeg tviler på hvor nyttige de er) er at du antakelig ikke får lov å sette de i land noe sted slik at de må flyes til/fra skipet i helikopter fra nærmeste land som tillater slike, og det blir dyyyrt om man ikke er heldige og silke land ligger like i nærheten. Det skal heller ikke så veldig mange videoer på youtube av ex-Royal marines som kjeder seg og skyter på lokale fiskebåter mens de skrattler før de på rederikontoret i Haugesund (eller hvor det nå er) får ett lite image-problem...

Lenke til kommentar

Har tenkt akkuratt det samme som flere. Hvorfor i all verden ikke skyte piratene før de får kapret skipet, hvis mulig? Ærlig talt, når det kommer 5-6 folk med basokaer og maskingevær klatrende opp på skipet ditt, så kan man da ikke la de få kapre skipet fordi de er fattige og trenger penger. Synes alle skipene som reiser rundt området heretter må bli utstyrt med maskingevær, og de skal ha annledning til å skyte væpna terrorister som ser ut som de kommer rett fra en militærleir. Hadde dette vært på bakken, hadde man da ikke latt de slippe til. Spessielt ikke i USA.

Pirater er noen tullinger, og vi kan ikke ta ansvaret for at myndighetene deres ikke klarer å forsyne folk med mat, strøm og vann.

Et alternativ er å få inn et eller flere marieskip utstyrt med masse snikskytere. Da kan man få fangt opp hvem som holder personen som gissel, og skyte han.

Nå må vi snart få slutt på dette tullet som anngår hele verdenssamfunnet. Og folk må ærlig talt kunne seile forbi verdens fattigste land uten å bli omringet av bannditter som tror de skal få mer cash i løsepenger, enn det en nordmann tjener i året.

Endret av -FrittMenneske
Lenke til kommentar

Huhh, har du info?

Som andre nevner, det er slikt man ikke snakker for høyt om. :)

Jeg sier visstnok nettopp fordi jeg ikke kan vise til andre kilder enn private samtaler. :)

Derfor forbehold for at det ikke stemmer. Men det er svært logisk at det rekrutteres leiesoldater.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...