Gå til innhold

Skyte piratene - Jeg sier ja.

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+891234
Vi pumper kontinentet deres tomt for resurser og arbeidskraft i flere hundre år og når vi ikke kan ta mer så passer vi på å låne de nok penger til at de aldri kan betale oss tilbake, men når de simpeltenkt prøver å ta til seg noe av den vestlige kulturarven vi har dytta ned i halsen på dem. Det å ta hva man trenger, og er det mer igjen så tar man det også. Da er det plutselig helt forferdelig hvor brutale de er! Jeg synes det er jævlig bra hva de gjør jeg! Inntil Europa klarer å rydde opp sølet de har lagd så oppfordrer jeg til å rane, røve, stjele og ta det som er rettmessig deres!

Arvesynd ftw.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er likegyldig når dette ble gjort, pengene ble brukt til å bedre leve forholdene i Europa. Ting ville sett annerledes ut for oss om vi ikke hadde utnytta Afrika og Asia. Det er for dumt at man kan ruinere et kontinent på den måten, vente 50 år også si, "Meh det var jo ikke vi som gjorde det, de som gjorde det er døde." 50 år er jo å ta i, det er mange kolonier som ikke ble frigjort før 70-80 tallet.

Endret av pesja
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Det er likegyldig når dette ble gjort, pengene ble brukt til å bedre leve forholdene i Europa. Ting ville sett annerledes ut for oss om vi ikke hadde utnytta Afrika og Asia. Det er for dumt at man kan ruinere et kontinent på den måten, vente 50 år også si, "Meh det var jo ikke vi som gjorde det, de som gjorde det er døde." 50 år er jo å ta i, det er mange kolonier som ikke ble frigjort før 70-80 tallet.

Sant, Somalia var jo en stor sivilisasjon før alle de hvite, slemme dukket opp. Ja, å kidnappe indonesiske sjømenn er med ett fullstendig på sin plass.

Lenke til kommentar

Størrelsen på nasjonen er likegyldig. Faktum er at Somalia har en rikere historie enn de fleste vet om. De var en viktig ende stasjon for romerske og greske handelsflåter for over 2000 år siden. De har ikke en svart/hvit historie som bare går ut på å spise bananer. Det at en nasjon ikke allerede har nådd det samme nivået som resten av verden, er IKKE en unnskyldning for rovmord.

Akkurat dette vet jeg ikke om er tilfelle for nøyaktig Somalia, men mange av de Afrikanske stammene hadde en demokratisk struktur som talte rettferdighetens sak i mye høyere grad enn hva som var vanlig i Europa på denne tiden. Betyr det at Afrika egentlig hadde rett til å gjøre slaver av Europeerne? Eller er teknologisk dominans også et krav for casus belli?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Betyr det at Afrika egentlig hadde rett til å gjøre slaver av Europeerne? Eller er teknologisk dominans også et krav for casus belli?

Det betyr bare at romernes handlinger er fullstendig irrelevante i en diskusjon om hvorvidt det er akseptabelt å forsvare seg mot pirater med bruk av våpenmakt.

Lenke til kommentar

Jeg bare peker ut at selv om de ikke er en stor sivilisasjon på din målestokk, så er de et folk med en relativt stor bakgrunn som også kan bindes til hendelser som har forma Europa.

For det så svarte du ikke på det vesentlige i svaret mitt, men plukka ut det du kunne belyse som useriøst. Er det at et land ikke har teknologisk fremskritt, grunn nok til å gjøre som man vill med de, Uten å ta konsekvensene av det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Jeg bare peker ut at selv om de ikke er en stor sivilisasjon på din målestokk, så er de et folk med en relativt stor bakgrunn som også kan bindes til hendelser som har forma Europa.

For det så svarte du ikke på det vesentlige i svaret mitt, men plukka ut det du kunne belyse som useriøst. Er det at et land ikke har teknologisk fremskritt, grunn nok til å gjøre som man vill med de, Uten å ta konsekvensene av det?

Heh, alt du sier er jo useriøst og irrelevant for trådens tema. "Jeg synes det er jævlig bra hva de gjør jeg!" Ingen kan ta noen som argumenterer for at drap, kidnapping og utpressing er "jævlig bra", ved å hevde at "vi" har ødelagt et Somalia med "en rikere historie enn de fleste vet om", en historie vedkommende selv ikke aner om faktisk er sann "for nøyaktig Somalia", seriøst.

Enkelte virker så skamfulle over å ha mat på bordet og flatskjerm-TV, at når historier som dette dukker opp, gjøres hva som helst for omdefinere en simpel kjeltring til Robin Hood.

Lenke til kommentar

"Vi" har ødelagt og forsetter å ødelegge Somalias kyststripe med giftig og radioaktivt søppel. Når somaliske fiskere for noen år siden bevæpnet seg, forsøkte å beskytte matfatet sitt mot vestlige miljøsvin og kapret skip som de krevde løsepenger for så var det berettiget etter mitt syn. Mye av piratvirksomheten i dag er ikke berettiget og ikke moralsk forsvarlig, det er ikke annet enn tjuveri, men det kan likevel lønne seg å trå litt varsomt, ikke trekke konklusjoner utifra hva du leser i avisa og faktisk undersøke årsaker, motivasjon, interessekonflikter og motsigelser før du roper etter krigsskip og drap.

Lenke til kommentar

Jeg prøver ikke å omdefinere de, kjeltringer er de ja. Men de har ihvertfall tatt seg sammen å gjort motstand. Viser at de også vil ha en bit av den goda kaka! Å det er jo et steg i riktig retning mot selvstendighet. Om de beholder alt selv eller fordeler det blant folket, ett fett. Det er symbolet på handlingen deres som betyr noe. At de ikke kan behandles som vi vil, isteden for hvordan de vil.

Her var det snakk om hva, 9 døde og 7 forsvunnet? Det er ikke lenge sia vi marsjerte rundt i Afrika og drepte opp til 20.000 mennesker daglig. Men selvfølgelig, vi blir fritatt for det så lenge vi lukker øynene og lar det gå noen år. Du har nok et annerledes syn på ting, men jeg mener at vi skylder Afrika MYE. Det er bare tull at vi ikke skal arve synden, når de arver straffen.

Å som Thlom sier her, vi driver å ødelegger kyststripa deres med giftig og radioaktivt søppel? Det er fortsatt forbudt for de å sette ned foten?

Lenke til kommentar

De somaliske piratene bør vel skaffes til veie sin egen betegnelse for sitt yrke, isteden for "pirat". Det er litt rart å assosiere disse med de piratene med de som seilte rundt i karibien for ett par hundre år siden. Vi har vårt eget bilde av typiske pirater :)

Lenke til kommentar

Skulle akkurat til å linke samme sak. Dette er vel et bevis på at bevæpnet mannskap er veien å gå? Nå er det vel mest ønskelig med utdannede vakter og ikke det ordinære mannskapet, men jeg mener uansett båtene må være bevæpnet. Hadde hver båt hatt noen bevæpnede vakter og god videoovervåking hadde det blitt svært vanskelig for piratene.

Lenke til kommentar
Det må jo være sprøyt, piratene utrustet med tunge maskingeværer og "fiskerne med sprit og tørkle" kjemper i 4-5t og ingen blir drept+skadet?

Betyr bare at selv om piratene er tungt utrustet og ser "bra" ut, så vet de ikke hvordan det skal brukes. De har nok bare sett på formye hollywood filmer. Så synet bedrar.

Weapon training er nok et fremmedord :) Så her er det store muligheter for selvforsvar med noe trenging på mannskapet.

Lenke til kommentar

Det dreier seg jo fortsatt om en godt bygget stålbåt så det er slett ikke sikkert auromatvåpen trenger gjennom.

Kan jo også tenkes at piratene har erfaring med kapring og er forsiktige når de går fram.

Kinesere er disiplinerte og skulle de være forberedt så kan det tenkes at også de tok sine forholdsregler samtidig med at ikke piratene brukte RPGene sine.

Lenke til kommentar

Det går nok mye i skyting fra hofta ja. En slik båt er jo solid bygd, så mg-ild hjelper nok dårlig. De måtte vel også skyte i oppoverbakke, og da er det ikke bare bare å treffe heller. En RPG har også begrenset effekt om ikke kineserne buret seg inne i et avstengt rom, men sto oppe på taket slik som på bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...