Gå til innhold

Konkurent, eller utfyllende? Java/PHP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I mine øyne er de ikke akkurat "konkurrenter". Java er mye brukt i forretningskritiske systemer, såkalt enterprise. PHP brukes vel mer i hobby og mindre systemer?

PHP er dog et domenespesifikt språk; det brukes kun til web (ja, det kan brukes til annet, men i praksis er det ingen som gjør det). Java kan brukes til mer enn bare web og brukes til mye, mye mer enn web også.

Java er ikke bare et klient-språk, det er vel snarere tvert i mot; det meste av dagens Java-kode er server-side. Du blander kanskje med Javascript, som ikke har noe å gjøre med Java, annet enn navnet?

Lenke til kommentar

Javascript og Java er to forskjellige programmeringsspråk. Mens javascript utelukkende benyttes for å endre/legge til/fjerne html-elementer, brukes java i hovedsak til å lage "standalone" programmer/applets. At java og javascript deler kommandoer kan jeg ikke uttale meg om, da jeg kun er kjent med javascript, men jeg tviler.

Endret av Garanti
Lenke til kommentar

Takk!

Eg fann forøvrig eit grett svar på W3School no.

Are Java and JavaScript the Same?

NO!

Java and JavaScript are two completely different languages in both concept and design!

Java (developed by Sun Microsystems) is a powerful and much more complex programming language - in the same category as C and C++.

Men tilbake til emnet, bør eg sette meg inn i Java? Eg vil lære meg nok programmeringsteknikker og språk til at eg berre ideane sett grenser. :p

Kvifor lære seg dette i forhold til PHP? Eg har fått nokre svar og takker for dei. Men kjem gjerne med fleire konkrete dømer.

Lenke til kommentar

Du kan jo HTML + CSS, så forutsatt at det er dette du vil fortsette med, bør du vel enten velge å fordype deg innen javascript/PHP. Valget mellom disse to bør igrunn gjøres på grunnlag av hva du har mest interesse for; design og brukergrensesnitt, eller systemutvikling. Uansett hva du velger, vil det være lettere å sette seg inn i det andre språket senere, da javascript og php (i likhet med de aller fleste programmeringsspråk) deler en hel del likheter :)

Lenke til kommentar
Eg vil lære meg nok programmeringsteknikker og språk til at eg berre ideane sett grenser.
Da er Common Lisp det rette for deg. Der vil du finne ut at det mye raskere enn i noe annet språk er den grensen som stopper deg. I Java må du først lære mye mumbo-jumbo. Endret av pgdx
Lenke til kommentar
Det eksisterer faktisk en verden utenom (web)server - client programmering, hvor php, i motsetning til java, ikke kan brukes i det hele tatt (f.eks. hardware kommunikasjon).

Det stemmer faktisk ikke i teorien, det var derfor jeg hadde med den parantesen :) Det finnes perversiteter som GTK-PHP, ncurses er en del av standardbiblioteket og det er ikke noe vanskeligere å skrive utvidelser i C for PHP enn det er å skrive JNI-bindinger for Java.

Men i praksis er PHP et programmeringsspråk for web.

Lenke til kommentar
Det eksisterer faktisk en verden utenom (web)server - client programmering, hvor php, i motsetning til java, ikke kan brukes i det hele tatt (f.eks. hardware kommunikasjon).

Det stemmer faktisk ikke i teorien, det var derfor jeg hadde med den parantesen :) Det finnes perversiteter som GTK-PHP, ncurses er en del av standardbiblioteket og det er ikke noe vanskeligere å skrive utvidelser i C for PHP enn det er å skrive JNI-bindinger for Java.

Men i praksis er PHP et programmeringsspråk for web.

Der laerte jeg meg noe nytt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...