Gå til innhold

Minnet har CL4, men CPU-Z viser CL5..

Stereo

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp oppgradert minnet med to nye RAM-brikker av denne typen: Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2. Disse brikkene har CAS 4 latency.

Fra før hadde jeg to RAM-brikker av denne typen: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, som har CAS 5 latency.

Installasjonen av brikkene gikk fint, men CPU-Z viser at de nye brikkene også kjører med CAS 5 latency. Er det meningen at det skal være slik, eller kreves det at jeg tweaker en eller annen setting for å få de til å gå med riktig latency??

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det pleier å gå slik når du har minnebrikker med litt forskjellige specs i samme maskin. De vil kjøre på de treigeste settingsa med mindre du tweaker noe i BIOS. Du kan prøve å få de andre brikkene til å kjøre på CL4, men det kan hende det vil trenge litt ekstra volt for å få det stabilt/kjøre uten feil. Lykke til!

(Disse brikkene bør vel greie 2.1V greit, men anbefaler ikke noe mer enn 2.0V ihvertfall i første omgang, om det i det hele tatt trengs).

Tweak på eget ansvar btw =P

Lenke til kommentar

Takk for hjelpa E.C.!

Jeg sjekka litt rundt på nettsidene til Corsair og angivelig er det to standarder brikkene er programmert til å kjøre på (SPD), hhv. JEDEC og EPP-standardene. JEDEC er sannsynligvis standarden som brikkene kjører på default, mens EPP kan oppnås med litt tweaking (tror jeg..). EPP har 4-4-4-12 ved 2.1 volt, mens JEDEC har 5-5-5-18 ved 1.8 volt. Tror jeg må ta meg en tur i BIOS!

Edit:

Noen som vet om det er mulig å stille spenningen for hver enkelt minnebrikke i BIOS eller om man må stille på alle samtidig?

Endret av Stereo
Lenke til kommentar

Du kan IKKE stille forskjellig hastighet, spenning eller noe annet på minnebrikkene i BIOS.

Dette hadde ikke vært logisk mulig siden Windows ikke ser forskjell på minnetypene, hastighet og båndbredde, den ser bare mengden.

Ergo kan du jo tenke deg problemene om noe data havnet på raske brikker og andre data som krevdes samtidig med de data som ligger på de raske brikkene lå på de mer trege? Jepp der har du en oppskrift på kaos.

Det er dog forsvinnende lite å hente på tighte timings på en Intel maskin i forhold til spill.

0.1 FPS er det meste du kan hente ut kontra 5-5-5-15 :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...