haarp Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 (endret) Jeg gikk nylig over til Nokia, etter å ha vært en trofast bruker av Sony Ericsson. Det første som slo meg, er hvor overlegen SE mobiler er, når det gjelder menysystemet. Nokias system er rett og slett preget av dårlig design, til sammenligning med SE. I stedet for logiske arkfaner i menysystemet, er det strødd litt her, og litt der på E51. Tekstene i tlf. har en "stygg" font, og er uforanderlige.Den første kvelden jeg bladde i menyene var jeg bare irritert, og hadde lyst til å levere tlf. tilbake. Jeg leverte den heldigvis ikke tilbake. Jeg smurte meg med litt tålmodighet, og fant ut av at E51`s funksjoner veide opp for et dårlig menystem, som rett og slett ser litt billig ut ( i første øyekast). E51 er ultra kompakt, og er særdeles tynn. Den er stilren og konservativ i utseende, og er relativt pen å se på. Jeg er ikke så veldig imponert over konstruksjonen. Det knirker litt når jeg skal justere volum, med to billige plastikk knapper for volum, på høyre side. Et pluss er at E51 delvis er laget av stål, dvs. batteridekselet, og en stålring rundt hele mobilen. På en annen side kunne Nokia laget en litt mer robust telefon. Det som også trekker litt, er at det samler seg støv på undersiden av glasset. E51 er en fullblods smart telefon. Den er utstyrt med Symbian S60 OS, rev.3, dvs. det samme som er å finne på Nokias flaggskip, N95. Videre er E51 kjapp i responsen: 130 MB brukerdata minne, 96 MB SDRAM minne, og en ARM 11 369 MHz prosessor. Jeg tar dette for gitt, men nevner likevel at E51 kan kjøre flere programmer samtidig. Program ikonene i "ventemodus"/hovedbilde på tlf. er dessverre i minste laget, men hvis man ikke har dårlig syn, kan man fint lese av displayet. Fordi E51 er så billig, må man nesten regne met et noe nøkternt display. Når det gjelder brukervennlige applikasjoner: Ta for eksempel multinotat programmet. Med dette kan man legge inn notater om alt mulig, legge de i alfabetisk rekkefølge, og til og med legge de inn i sine respektive mapper. Dette er veldig praktisk, hvis man f.eks. har mange brukeridentiteter på nettet, som krever passord. Ulempen ved dette, er selvfølgelig til stede, hvis andre får tak i mobilen. Jeg har faktisk ikke sett ett bedre notatprogram, siden den første palm kom på markedet. Kalenderen er helt ypperlig, og man kan velge mellom dags- ukes- eller månedsvisning. Den har også gode navigeringsmuligheter. Nokia har også lagt inn et veldig hendig søk program, som gjør det mulig å søke etter filer og tekst. Man kan selv bestemme hvor i tlf. man skal søke, ved å huke av en liste over alle søkbare filer. Den innebygde Web browseren fungerer helt greit, men det blir i minste laget, når man surfer. Jeg vil absolutt anbefale å installere Opera web browser, som er gratis. Skjermen er såpass liten, at når man går på websider med mye informasjon, så må man bruke navigeringstasten veldig aktivt, for å få med seg alt innholdet. Et stort pluss er at man kan åpne Adobe eller office dokument vedlegg i mailpost. Å sette opp mail kontoer gikk som en drøm, med en egen mail oppsett veiviser, eller manuelt. E51 har også støtte for synkronisering mot exchange mail server, noe som er blitt en standard hos de fleste større bedrifter. Med HSDPA eller wi-fi, går det ekstremt raskt å sende eller motta mail med vedlegg. Alle meldinger kan leses opp av en elektronisk stemme, enten det er mail eller sms. Det foregår riktignok bare på engelsk, så dette blir meningsløst garble, hvis man leser opp tekst på engelsk. En artig finesse, men det skulle vært støtte for mer enn kun engelsk språk. Når det gjelder kommunikasjon med datamaskin, så fungerer også dette knirkefritt. Man kan f.eks. synkronisere alt innhold i telefonen med PC suite på datamaskinen via bluetooth. Dette kan styres enten fra PC, eller på E51. Jeg har tidl. fumlet litt med oppsett av bluetooth og com porter til andre mobiler, men da det gjaldt E51, gikk alt automatisk, eller med andre ord "zero configuration". Det er også naturlig å si at wi-fi fungerer knirkefritt, og man har her tilgang til en rekke avanserte innstillinger, som f.eks. krypteringstype, wep, wpa, etc. På ”skrivebordet” har man tilgang til en wlan scanner, som er helautomatisk, og som fort finner wlan hot-spots . Å legge inn kontakter på E51, er en fryd. Det er så og si ubegrenset hvor mye info du kan tilføye en kontakt. Feltene der det står f.eks. ”mobil”, ”mobil privat”, eller ”jobbnr.” kan endres til egen komponert tekst, som f.eks. ”Telefon direkte”. Her kan man legge til notat, bursdag, og ubegrenset mengde med informasjon. Dette er hendig når man skal legge inn kontakt info om kunder, leverandører eller kolleger. Å bruke E51 som IP telefon er såre enkelt. Den har støtte for Voip, som er en protokoll for å kunne føre samtaler via internett. Til privat bruk, vil jeg anbefale tredjeparts programvare, som heter Gizmo. Ved å gå på nokia.com/betalabs/gizmo, vil man få all info man trenger for å sette opp E51 som IP telefon. Husk bare å følge bruksanvisningen nøye. Det eneste aberet, er at man må betale litt for å benytte seg av denne tjenesten, men det er likevel billig. Jeg betalte ca 10$ for 500 minutter. Denne kontoen kan fylles på etter hvert. Lydkvaliteten er ikke av samme standard som i en dedikert IP telefon, men den er god nok til å høre hva som blir sagt. Å skrive meldinger går som en drøm, fordi tastene på E51 er store og behagelige å skrive på. Et slikt tastatur burde vært standard på alle taste- mobiler. Når det gjelder T9 ordlisten som benyttes når man skriver sms, er dessverre begrenset. Det å legge inn flere ord i ordlisten begrenser seg til et betydelig mindre utvalg, enn det som er mulig på SonyEricsson mobiler. Jeg bruker et dedikert kamera når jeg skal ta bilder, så jeg finner det ikke nevnevedig å skrive mye om kameraet på E51. Billig opptikk, men helt greit, hvis man absolutt skal ta bilder. Visning av bilder går noe tregere, enn på SE mobiler. Den innebygde radioen synes jeg var veldig bra, med bra lydkvalitet. Man kan til og med laste ned radiokanaler fra nettet, og dette går fort med HSDPA (super 3G). Dette er en mobil for de som ønsker seg et nyttig og avansert verktøy, og som vil være tilgjengelige til en hver tid, enten via tlf. eller på mail/internett. Jeg har bruk for E51 i jobbsammenheng, men likevel har jeg stor glede av tlf i privatlivet. PC suite lar deg også ha både en jobb- og privat synkroniseringsprofil. Jeg opplever E51 som en avansert mobiltelefon og et svært nyttig verktøy. Den er ultrakompakt, og føles bra i hånden. Den er også svært rimelig, med tanke på all teknologi som er implementert, og fungerer som en stabil arbeidshest. Jeg gir den soleklart terningkast 5 Endret 19. november 2008 av haarp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå