Gå til innhold

Filter: Er UV og UV-HAZE det samme?

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg kjøpte nytt UV-filter til min EOS i dag, men da jeg kom hjem, så jeg at det stod UV-HAZE på filtere. Er dette det samme som UV?

De hadde ikke mer HOYA, så jeg fikk Schneider Kreuznach B+W i stedet. Esken er merket med UV-HAZE FILTER, 010, 70113. Er dette OK, eller bør jeg bytte til noe annet (har ikke åpnet esken ennå)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Da jeg leste beskrivelsen utenpå esken, trodde jeg at HAZE kanskje betydde at det var en slag "frosting" eller "tåke-effekt" i filteret. Siden jeg ikke ville ha dette, vil jeg gjerne vite om det var riktig filter før jeg åpnet esken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Pakket ut filteret nå, det VAR helt klart. Pga plasten i emballasjen så det grått/matt ut mens de lå i esken.

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Slik å forstå :thumbup: Det er vel ikke noe problem å bruke det på et digitalkamera allikevel?

Nei,ikke i det hele tatt. UV filtreringen vil ikke ha noen betydning, da UV lys blir filtrert bort - selv uten filter med moderne kamera/objektiv. UV filteret vil bidra til å beskytte frontelementet, men det kan forverre motlysegenskapene til objektivet. Forverring av motlysegenskaper er imo ikke et stort problem med filtre av god kvalitet.

Pakket ut filteret nå, det VAR helt klart. Pga plasten i emballasjen så det grått/matt ut mens de lå i esken.

Takk for hjelpen!

Bare hyggelig :).

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...