Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen starter ikke - System BOOT Fail

Anbefalte innlegg

Heisann, har fått ett problem med PCn min jeg håper det er noen kloke hoder der ute som kan hjelpe meg med :)

PCn har funket helt fint siden jeg bygde den i mars frem til jeg skulle starte den i dag, da kom følgende beskjed opp:

"Warning: System BOOT Fail

Your system last boot fail or POST interrupted.

Please enter setup to load default and reboot again."

Når jeg trykker DEL for å komme inn i setup, er det bare den lille hvite markøren som blinker på skjermen.

Hovedkortet er ett ASUS P5N-T DELUXE

Prosessoren er en Intel Q6600 2.4 gHz overklokket til ca 3 gHz

4GB ram

Windows Vista Ultimate 64-bit (om det skulle bety noe)

alle tips og råd tas imot med størrste glede.

-Mvh. EspenTS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liten oppdatering, har ikke gjort så mye, ikke verrt i humør til å tukle med PC problemer de siste dagene, men kommer inn i BIOS, men da fryser alt. kan ikke endre noen instillinger.

har ikke prøvd å resette CMOS, da jeg ikke er 100% sikker på hvordan dette gjøres.

håper noen kan hjelpe :)

-Mvh. Espen

Lenke til kommentar

Er en liten "jumper" på hovedkortet (dvs 2 metalpinner) som kommer opp fra hovedkortet med beskrivelsen CLR_CMOS som regel rett ved siden av. Om du ikke har en jumper (en kortslutter) så kan du bruke et skrujern til å koble de to sammen i 5 - 10 sekunder mens datamaskinen er avslått.

Etter dette så kan du prøve å starte på nytt, fungerer heller dette ikke så er det tegn på litt større problemer (corrupt bios?).

Lenke til kommentar

Virker for meg som du har prøvd og overklokke og feilet siden du får den feilmeldingen som du gjør...Slå av strømmen på pc`n og ta ut det batteriet som du ser på hovedkortet og vent ca 10 min før du setter det inn igjen....Sett i strømmen og start pc`n....Tror bios da vil stille seg tilbake til default....

Endret av Znoken
Lenke til kommentar

lenge siden eg overklokket noen pce nå, om det er i dette tilfellet at maskinen har låst seg,

men om eg ikkje husker helt feil, skal det være mulig å holde inne ctrl og home tasten når du slår på maskinen for å resette bios til default setting.. er i vertfall enkelt å teste ut, så slipper du i vertfall å måtte ta ut batteriet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

OK, tok litt tid før jeg kom i humør til å tukle med maskina, men nå har jeg prøvd både å holde CTRL + HOME til ingen nytte, og å ha batteriet ute i ca 20 minutt. Men etter jeg satte batteriet inn igjen og starta maskinen, kommer det ikke no bilde på skjermen, har SLi oppsett, og har prøvd med og uten SLi connector, alle fire DVI portene, og tatt ut ett skjermkort, men til ingen nytte. Noen flere ideer? :)

-EspenTS

Edit: Etter litt lesing rundt på forumet fant jeg en med ett lignende problem med svarrt skjerm, han fjernet ram noen ram brikker og prøvde igjen med hell, tenkte jeg sku prøve det samme, og der kom jammen bildet, kom forbi POST screen også denne gang, så ser ut til at det kommer til å ordne seg, bare prøve meg frem og se om en av ram brikkene er tatt kvelden. Men har desverre problemer med å starte maskinen, da jeg tror den fryser pga. en feil mellom prosessor og HK, som jeg fikk greie på mens jeg ventet på komponentene, denne løste jeg ved overklokking av prosessoren xP

Endret av EspenTS
Lenke til kommentar

Prøv komponentene en og en i annen pc.

På den måten kan du finne ut hva som har tatt kvelden, men jeg tror det kan være hk.

Selvsagt, kan jo også være at psu har tatt kvelden og gir bare minimalt med strøm, men det er vanskelig å si om du ikke får til å feilsøke med en annen pc.

Så nå endringen på posten din. Da kan det være lurt å få sjekket ram brikkene i en annen pc også.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Tror jeg har funnet den defekte RAM brikka, håper det ihvertfall ^^

La også inn klokkehastighetene fra jeg bygde PCn i håp om å få slutt på lockups, ser ut til å ha fungert det også, men tok sin tid å prøve å starte opp i sikkermodus, før PCn bare reboota, og begynnte å loade Windows på vanlig måte, men etter den "loading baren" som kommer, er skjermen bare svart -,-

Lenke til kommentar

Prøvde å flashe ny BIOS idag, og etter det kommer jeg inn i Windows, men får opp den samme erroren som jeg starta med avogtil...merkelige greier... men nå er BIOS settings tilbake til default, og alt ser bra ut foreløpig, la oss håpe det holder seg sånn ^^

Takker for all hjelp, og dersom dere har noen gode råd, kom med dem :D

Mvh. EspenTS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...