Gå til innhold

Photoshop eller Lightroom?

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer på hva folk foretrekker.

fordeler og ulemper?

Har brukt en del tid i CS3, men synes det er for komplisert når du ikke sitter med det hele tiden...

Er Lightroom et lettere program?

Jeg bruker Det mest til RAW filer og seriebilder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette spørs vel også på om du er nybegynner eller viderekommen i fotograferingens kunst, og om hvor seriøs du ønsker å være.

Selv har jeg brukt Lightroom (har gått over til Elements nå) fordi jeg ikke ser at de funksjonene jeg får med PS skal være verdt den prisdifferansen det er på de to programmene.

Jeg er dog kun en glad amatør som har mer enn nok med de nedskalerte versjonene.

Hvorfor ikke laste ned prøveversjon av Lightroom og test selv?

Lenke til kommentar
Dette spørs vel også på om du er nybegynner eller viderekommen i fotograferingens kunst...

Har dette egentlig noe med saken å gjøre?

Rett og slett fordi det er andre ting som bør stå som førsteprioritet når man lærer å fotografere enn å ha et killerprogram. Et dataprogram kan aldri i verden kompansere for manglende grunnleggende kunnskaper.

Lenke til kommentar

Lightroom er som tidlegare nemnd eit anna type program enn Photoshop. Medan Photoshop er eit verktøy for alle som driv med grafisk arbeid, er Lightroom utelukka laga med tanke på fotografar og vår arbeidsflyt. Ein har ikkje dei same moglegheitane (enda) i forhold til lag, masker, lokale justeringane osv. som ein får i Photoshop.

Ein stor fordel med Lightroom, er at ein arbeider direkte mot RAW-fila, og samtlege justeringar vert lagra i små "sidecar-filer" (eller i sjølve fila for .DNG). Dette gjer at ein kva tid som helst kan kome tilbake til bileta og gjere nye justeringar, eller gå bakover i "historikken".

Sjølv nyttar eg berre Lightroom for å "framkalle" bileta mine, og har heile arbeidsflyten min her, frå import til eksport (visning, web og print). Det eg saknar, er moglegheiten til å jobbe i lag, spesielt å kombinere bilete av ulik eksponering. Den dagen eg har råd til Photoshop, kjem eg til å investere i det, men foreløpig er eg godt nøgd med Lightroom som dekkjer 95 % av mine behov.

Så det koker egentlig ned til kva behov du har; Er det heftig biletmanipulering av enkeltbilete vil Photoshop vere valet for deg, om det er biletframkalling (av mange bilete) så vil du nok få ein mykje enklare arbeidsflyt med Lightroom.

Lenke til kommentar

Bra svar. Var redd for at du antydet at viderekomne brukte det ene eller det andre. Spesielt siden du dro inn hvor seriøs man ønsker å være. Men jeg misforstod. :)

Jeg mener at om man bruker PS eller lightroom etc. har ingenting med fotograferingens kunst eller seriøsitet, men det er nå meg. Akkurat som det har lite å si om folk skyter digitalt eller analogt.

Edit: Mitt innlegg var selvfølgelig beregnet på kjelle392. Men mens jeg skrev fikk erty_ publisert sine tanker som jeg synes er meget fornuftige.

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar

Vil påpeke att en annen viktig ting med lightrom er at man får jo en genial katalogisering av bildene også. Måten man kan velge og importere bilder på er jo genial. Pluss at man har alt inne i programmet, og kan nye lettere finne fram bilder og jobbe med.

Lenke til kommentar
Takker for gode svar...

Jeg får prøve litt i lightroom og se hvordan det virker

Du har fått gode svar, men du bør også vurdere Bibble som et alternativ til LightRoom.

Mye billigere, og ikke så mye dårligere. Spesielt ikke den nye versjonen som kommer nå.

Hvis du fotograferer mye i raw, får du STOR glede av et program som Bibble eller LightRoom!

Her henter du inn og gjør de fleste justeringene av bildene. Svært effektiv behandling av bilder med like forhold.

Støv på sensoren? Fiks ett bilde, og kopier fiksen på de andre.

Feil hvitbalanse? Samme opplegg..

Du fikser også beskjæring, retter horisont, linsefortegninsfeil (Bibble fikser dette automatisk) etc.

Sparer deg for store mengder etterarbeid!

Så bruker du bare PhotoShop (evt Elements) for avansert editering.

Du vil fort se at behovet for behandling i en editor vil bli kraftig redusert med slike verktøy, og at du kanskje klarer deg med andre og billigere alternativer (Elements, eller Pain.net f.eks)

Lenke til kommentar

Kommer til å satse på Lightroom 2.0 selv etter å ha testet litt hvordan den virker. Har hatt 1.1 i et års tid og var fornøyd med den, men den nye er mye bedre etter min mening. Photoshop CS er et gedigent program, men for dyrt til mitt bruk, betaler for en haug med gadgets som jeg ikke kommer til å bruke. Elements har det meste av det jeg trenger til viderebearbeiding av bildene. IMHO

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...