d4rg0 Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Hei Jeg er i planleggingsfasen med å fase ut servere på mitt hjemmenett til fordel for virtualisering. Pr. i dag har jeg servere som kjører bl.a. pfSense (dedikert), MS win server 2008 web edition (med ms sql og visual studio) og tre slackware servere som bl.a. fungerer som OpenX, NAS og DLNA server med mer. En blanding av underholdning og nytte der altså for egen utvikling sin del. Jeg ser for meg at jeg kommer til å beholde pfSense på egen hardware av sikkerhetsmessige årsaker. Og kjøre vmware ESXi og virtualisere de øvrige serverene som er nevnt på dette. Jeg var i utgangspunktet tenkt å kjøre dette på en Dell PowerEdge R300, men snuser litt på nyere hardware. Og derfor trenger jeg litt råd/tips i forbindelse med hva som er mulig å få til av hardware på ESXi'en. Følgende hardware er av interesse å få til dette på : Asus Rampage II Extreme, x58 socket-1366 Intel Core i7 920 @ 2.66GHz Jeg har skjønt at denne cpu'en (920 utgaven) kun støtter ddr3 på 1066MHz så valget har midlertidig fallt på Mushkin ddr3 6GB (3x2046), 7.7.7.20 - også kjøre 2 sånne sett for å få 12GB ram. (skulle vel holde?) Som system hdd ser jeg for meg en WD VelociRaptor 300GB sata300 10k rpm. I forbindelse med DNLA serveren skal det også benyttes et hauppauge nova hd s2 pci satelitt kort. Jeg ser at det kommer xeon utgaver av Core i7 første kvartal kommende år. Er det verdt å vente på? Med tanke på at de kanskje kan være bedre optimalisert for virtualisering enn Core i7 920? Pris/ytelse er helt klart en faktor her spesiellt siden dette kun dreier seg om et hjemmenett. Vil et hovedkort tilpasset xeon utgaven ha større sjangs som kompatibel med vmware sitt ESXi? Windows server 2008 kommer jo nå etterhvert kun i 64bits utgave. Jeg er ikke så kjent med ESXi enda, anntar at denne også er i 64bits? Hvordan vil det i såfall være å kjøre 32bits OS (som Slackware) på dette? Filtilgang. Sett at en av serveren skal ha tilgang til en fil fra en av de andre serverene. Vil dette skje i et hardware lag internt? Eller vil requesten gå ut på lan'et og inn igjen? Hvilke ytelser på lesing/skriving mellom serverene vil jeg se med denne hdd'en? Sagt på en annen måte - hvor mye taper jeg på filkopiering mellom virtuelle servere kontra dedikerte servere? (om noe). Hovedspørsmålet er rett og slett, vil Asus Rampage II Extreme hovedkortet være støttet av ESXi Og vil Core i7 920 være bedre egnet som virutaliserings cpu (fremfor å velge en poweredge r300 i dag). Ble litt lang denne posten, men håper jeg har fått med relevant informasjon og at noen har erfaring og gode tips på området. Særlig på hardware støtten i ESXi da jeg vet den er sær på det. Lenke til kommentar
wsp Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 (endret) For at det skal være mulig å kjøre ESXi må man ha disk og nettverkskontrollere som er støttet. Når det gjelder cpu så vil alle nyere intel og amd-cpuer fungere. Når det gjelder nehalem-cpu'ene som kommer nå snart så tyder alt på at de vil gi veldig bra ytelse. En annen ting er også at de vil støtte Virtualized MMU (slik AMD gjør i dag), noe som vil gi minneintensive applikasjoner bedre ytelse. Når det gjelder hauppage-kortet ditt så vil du neppe få det til å fungere. Virtuelle maskiner vil oppføre seg akkurat som fysiske og tilgang til filressurser vil skje akkurat som på fysiske ved bruke av smb, nfs, ftp eller lignende. ESXi vil kunne kjøre en miks av både 32 og 64 bit OS'er uten problemer (dette krever at cpu'en har EM64T og VT). Lykke til! Lars Endret 19. november 2008 av wsp Lenke til kommentar
d4rg0 Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 Tusen takk for raskt svar. Et par kjappe oppfølgingsspørsmål bare. Hvorfor vil det være problematisk med støtte for tvkortet gjennom virtualisering? Nås ikke den virtuelle serveren "direkte" eller er det pga driveren til kortet må gå gjennom ESXi'en? Og har jeg skjønt det rett at det er disk og nettverk kontrollerene som er det kritiske på hovedkortet for at kortet i seg selv skal gå ann å kjøre virtualisering på? Så i utgangspunktet vil et hvert kort duge - så lenge man har rett hdd/nett-kontroller? I såfall holder det å putte på rett type hdd kontroller og nettverkskontroller på mitt nevnte kort også er jeg good-to-go? Eller vil det skape trøbbel med både on-board kontrollere og ekstra kontrollere? Beklager nybegynner spørsmålene her. Vel vandt med servere men ny på virtualisering. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
wsp Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Den virtuelle serveren ser ingenting av den virkelige hw bortsett fra cpu'en og derfor vil det ikke være mulig å bruke TV-kortet. Med VMware Server/Workstation/Player ville det derimot vært mulig å bruke USB-enheter. Enkelte slike pci TV-kort er egentlig usb-enheter på en pci2usb bro, og da kan du få dem til å fungere med hosted vmware-produkter. For å få usb-enheter til å fungere med ESX kan man bruke usb2ip-devices som feks Digi AnywhereUSB, men jeg er heller usikker på om det vil fungere spesielt godt for TV-kort. Har kun erfaring med slike løsninger for hw-usb-dongler. Ja, hvis nett og diskkontroller på hovedkortet ikke fungerer vil det fungere bra om du setter inn støttede kontrollere. Det er også vanlig at man kan disable onboard-kontrollere om dette skulle skape problemer. Lars Lenke til kommentar
d4rg0 Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 Takker for meget gode svar. Da ser jeg at jeg sliter med noe annet usb utstyr som ene serveren benytter seg av. Da får jeg heller beholde en dedikerte server og slå sammen de 2 tjensten mine (tv kortet og noen usb enheter). Må si at det tok vekk litt av nytten av å få alt under samme tak, men det er vel ikke akkkurat typisk bruksområde for virtualisering heller. Da skal jeg bare få undersøkt rundt hdd kontroller og nettverkskontrolleren også eventuellt gå for noe på den lista som virker lovende. Lenke til kommentar
Deezire Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Skal legges til at bl.a. Novell med sin XenServer leker med teknologi for å dedikere PCI(-Ex/X)-kort til DomU (guest). Sist jeg leste om dette så var dette veldig eksperimentelt, men skulle ikke tro det tar så alt for lang tid til vi ser noe slikt. Kan være verdt å undersøke nærmere før man peiser på med VMWare og kanskje får en halvveis løsning. Nå vet jeg faktisk ikke hvordan det er med VMWare ESXi 3.5, men i tidligere versjoner så måtte man ha SAS eller SCSI-disker. Finnes en workaround ved å kjøpe en raidkontroller som kan lage fake SCSI interface av SATA, men det koster også deretter. Selvsagt langt billigere enn å kjøpe seg et SAN eller SAS/SCSI-disker! Hvis jeg var deg ville jeg tittet litt på andre ting enn bare VMWare. Bl.a. VirtualIron og XenServer tilbyr så og si samme produkt, til en langt hyggeligere pris, da spesielt XenServer som er gratis uten noen form for limitasjon for hjemmebruk. (Var restriksjoner på antallet sockets på CPU, minne og antallet guests man kunne kjøre!) May the Xen be with you! Lenke til kommentar
wsp Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 ESXi er også gratis og støtter også VLAN (som ikke XenServer Express støtter) hvis man skulle ha bruk for det. Det mulig å få ESX(i) til å bruke en god del forskjellige SATA-kontrollere nå, spesielt hvis de kommer fra en leverandør som også lager SAS & SCSI-kontrollere:http://www.vm-help.com/esx/esx3.5/Whiteboxes_SATA_Controllers_for_ESX_3.5_3i.htm Har VirtualIron også løsnet på restriksjonene sine nå? Har vært lite blest rundt dem i det siste og det er 1,5 år siden sist jeg installerte det. Lars Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå