Jozan Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 (endret) Hei. Går allmenfag på VGS2 og det går greit, men nå har jeg nettopp fått en jente i klassen som gjør skoledagen til samtlige mye vanskeligere. Jenta (la oss kalle henne Benedicte) holder aldri kjeft og gjør det umulig for alle å få gjort noe som helst. Vi antar at hun har en liten hjerneskade (ikke tull) og vi har snakket med læreren om problemet, men han sier at det er ingenting vi kan gjøre. Her om dagen begynte hun å snakke høyt med en venninne på andre siden av klasserommet under en prøve, og dette gjorde ikke læreren noe med (antagelig vis p.g.a. hennes "handicap"). Tror faktisk at ho bråka så mye at flere elever fikk en dårligere karakter p.g.a. bråket hennes. Hva gjør jeg? Noen forslag til hvordan jeg kan få henne til å være stille/bli kvitt henne? Læreren nekter som sagt å gjøre noe, og vi har også snakket med en del andre lærere. Takknemlig for alle svar Endret 19. november 2008 av Jozan Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Hennes problemer skal da ikke gå utover dere! Snakk med rektor hvis lærerne ikke gidder å gjøre noe. "Benedicte" trenger (uten at jeg vet altfor mye om henne) et eget opplegg tilpasset hennes muligheter. Lenke til kommentar
Mathjoh Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Det er helt klart at skolen er nødt til å bruke ressurser for å gi et tilbud til denne "Benedicte". Slik distraksjon og ødelegging av timene er ikke akseptabelt for dere andre i klassen. Så du bør kontakte administrasjonen og sørge for at noe blir gjort for å hjelpe "Benedicte" med problemene hennes. Lenke til kommentar
Marwik Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 (endret) Men hva hvis "Benedicte" faktisk har behov for muligheten til å ha denne typen kontakt med tilsynelatende "normale"? Har du noen gang tenkt på noen andre enn deg selv?? Har selv en søster med sterke funksjonshemninger (ja hun sitter i rullestol og kan ikke gjøre noen ting..), og hun er det beste mennesket som fins og fortjener alt vi kan gi henne. Jeg syns dere bare skal bite tennene sammen og la "Benedicte" holde på, vi er alle på skolen for å lære! Endret 19. november 2008 av Marwik Lenke til kommentar
Pop Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Men hva hvis "Benedicte" faktisk har behov for muligheten til å ha denne typen kontakt med tilsynelatende "normale"? Har du noen gang tenkt på noen andre enn deg selv?? Har selv en søster med sterke funksjonshemninger (ja hun sitter i rullestol og kan ikke gjøre noen ting..), og hun er det beste mennesket som fins og fortjener alt vi kan gi henne. Jeg syns dere bare skal bite tennene sammen og la "Benedicte" holde på, vi er alle på skolen for å lære! Lokallagsleder i Heirvik AUF Dette må være noe av det verste sprøyt jeg har sett her på forumet. Lenke til kommentar
Jozan Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 Men hva hvis "Benedicte" faktisk har behov for muligheten til å ha denne typen kontakt med tilsynelatende "normale"? Har du noen gang tenkt på noen andre enn deg selv?? Har selv en søster med sterke funksjonshemninger (ja hun sitter i rullestol og kan ikke gjøre noen ting..), og hun er det beste mennesket som fins og fortjener alt vi kan gi henne. Jeg syns dere bare skal bite tennene sammen og la "Benedicte" holde på, vi er alle på skolen for å lære! Lokallagsleder i Heirvik AUF Sorry, kan ikke gjøre det. Skal ikke se tilbake på 2 år i videregående skole å huske at det var jævlig på grunn av en random chick som jeg aldri kommer til å se igjen. Edit: Vedder på at søstra di ikke går i klasse med en hel gjeng av disse "normale" folka. Lenke til kommentar
The_Kris Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Behov eller ikke, hvis hun ødelegger for ~29 andre personer er det virkelig ikke verdt det. 29>1 Slik er det bare, hvis hun ikke kan kontrollere seg må man tilrettelegge for at hun på en eller annen måte ikke ødelegger for andre. Det at hun ødelegger for andre er akkurat på samme linje som at andre skal ødelegge for henne (Les: Kaste henne ut), hvis man ikke kan møtes på midten og finne en løsning, er det mindretallet (Alltid mindretallet!) som må vike. Hvis hun hadde vært i min klasse og jeg hadde risikert, eller faktisk fått dårligere karakterer pga henne ville jeg ha lagt inn store ressurser på å løse problemet. Folk er forskjellige, og det er desverre sånn at alle ikke kan behandles likt, men vi prøver så godt vi kan. Jeg har en utviklingshemmet onkel som jeg hjelper moren min med nokså ofte, og selvom han er et rent mareritt (tvangstanker, mangel på respekt, osv) så takler vi det og prøver til beste evne å behandle ham nomalt. Men når han flipper ut og ikke kan kontrollere seg som en vanlig person er det nødvendig med motmidler, heldigvis holder det med at jeg hever stemmen min så roer han seg. Poenget mitt er at jeg kjenner til situasjonen, at jeg ikke snakker ut av ræva som en hvilken som helst usympaisk tulling. Ta det opp med rektor, du må finne en løsning, bedre å ta det offisielt enn at elevene tar på seg ansvaret og gjør det de er best til; Undertrykking gjennom mobbing. Lenke til kommentar
Marwik Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 (endret) Sorry, kan ikke gjøre det. Skal ikke se tilbake på 2 år i videregående skole å huske at det var jævlig på grunn av en random chick som jeg aldri kommer til å se igjen. Edit: Vedder på at søstra di ikke går i klasse med en hel gjeng av disse "normale" folka. 2 år i videregående skole sier du, 2 år av livet sier jeg. Er det virkelig så ille? Det er ikke farlig å være litt dårligere enn andre klasser heller da. Man ser jo det på de nasjonale prøvene, det er noen som er dårligere enn andre.. Endret 19. november 2008 av Marwik Lenke til kommentar
Makaakaaa Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 (endret) Men hva hvis "Benedicte" faktisk har behov for muligheten til å ha denne typen kontakt med tilsynelatende "normale"? Har du noen gang tenkt på noen andre enn deg selv?? Har selv en søster med sterke funksjonshemninger (ja hun sitter i rullestol og kan ikke gjøre noen ting..), og hun er det beste mennesket som fins og fortjener alt vi kan gi henne. Jeg syns dere bare skal bite tennene sammen og la "Benedicte" holde på, vi er alle på skolen for å lære! Som nevnt over, dette er bare sprøyt! Ta kontakt med rektor, i førsteomgang. Hvis det ikke fungerer, går du videre til noen litt høyere i systemet, gjerne "uteforstående", altså folk som har interesse av å ivareta elevenes beste, og ikke enkeltpersoner med handicap. Læreren frykter sikkert konflikter hvis han skulle ta opp dette med eleven, så bare gi opp akkurat det. Gå rett til rektor. Ikke bare går dette utover dere, det går også utover jenta med handicap. Lykke til! EDIT: Marwik: Søsteren din er sikkert den snilleste i verden. Hva syns du, hvis hun hadde ødelagt utdannelsen til medelever? Du må se dette fra "de tilsynelatende normale" sin side. Jenta med handicap skal såklart ha kontakt med medelever. Men dette til en viss grad! Hun må ha et eget utdanningsprogram, og på visse områder holdes utenfor de andre i klassen, som f.eks ved prøver. Jeg syns dere bare skal bite tennene sammen og la "Benedicte" holde på, vi er alle på skolen for å lære! Problemet er jo dessverre at de andre ikke lærer noe med eleven tilstede. Endret 19. november 2008 av BungieMan Lenke til kommentar
abbyjr Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 (endret) vær gang hun åpner kjeften sin å det ikke kommer noe fornuftig ut av den så går du til henne å ber henne holde kjeft så alle hører det, hvis hun da skal begynne å kverulere å kvalme seg så klapper du til henne å ber henne sette seg. Endret 19. november 2008 av abbyjr Lenke til kommentar
Jozan Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 vær gang hun åpner kjeften sin å det ikke kommer noe fornuftig ut av den så går du til henne å ber henne holde kjeft så alle hører det, hvis hun da skal begynne å kverulere å kvalme seg så klapper du til henne å ber henne sette seg. Ingen dum idé! Lenke til kommentar
Mathjoh Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 2 år i videregående skole sier du, 2 år av livet sier jeg. Er det virkelig så ille? Det er ikke farlig å være litt dårligere enn andre klasser heller da. Man ser jo det på de nasjonale prøvene, det er noen som er dårligere enn andre.. Nå må du skjerpe deg! Utdanningen er en av de viktigste tingene i en persons liv og avgjører mye av hvordan veien videre i livet utfolder seg. En del elever satser på å komme inn på noen av de mest populære og mest krevende utdanningsistitusjonene i landet. Da er det helt avgjørende å få maks uttelling av alle fag. Så når "Benedicte" ødelegger for det så ødelegger hun muligheten for deler av flere personers videre liv. Hun bør umiddelbart bli git et eget opplegg eller flyttes til en klasse for unge med problemer. Lenke til kommentar
Marwik Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Nå må du skjerpe deg!Utdanningen er en av de viktigste tingene i en persons liv og avgjører mye av hvordan veien videre i livet utfolder seg. En del elever satser på å komme inn på noen av de mest populære og mest krevende utdanningsistitusjonene i landet. Da er det helt avgjørende å få maks uttelling av alle fag. Så når "Benedicte" ødelegger for det så ødelegger hun muligheten for deler av flere personers videre liv. Hun bør umiddelbart bli git et eget opplegg eller flyttes til en klasse for unge med problemer. Utdanningen er en av de viktigste tingene i en persons liv, helt klart! Men det er nå en gang sånn at vi ikke kun lærer av "undervisning". Vi lærer også av opplevelser og erfaringer vi gjør oss i hverdagen. Lærerne på min gamle ungdomsskole(gikk på steinerskolen) hadde god forståelse for dette, og det er nettopp slik undervisning som har gjort meg til den personen jeg er i dag. Jeg syns dere skal være glade for "Benedicte"s bidrag til et ellers kjedelig klassemiljø, og nyte godt av hennes farge i hverdagen. Det faller kanskje ikke inn i lærerplanen til noe fag man lærer, men det er ved hjelp av sånne opplevelser man lærer å kjenne seg selv og samfunnet. Lenke til kommentar
Jozan Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 (endret) Utdanningen er en av de viktigste tingene i en persons liv, helt klart! Men det er nå en gang sånn at vi ikke kun lærer av "undervisning". Vi lærer også av opplevelser og erfaringer vi gjør oss i hverdagen. Lærerne på min gamle ungdomsskole(gikk på steinerskolen) hadde god forståelse for dette, og det er nettopp slik undervisning som har gjort meg til den personen jeg er i dag. Jeg syns dere skal være glade for "Benedicte"s bidrag til et ellers kjedelig klassemiljø, og nyte godt av hennes farge i hverdagen. Det faller kanskje ikke inn i lærerplanen til noe fag man lærer, men det er ved hjelp av sånne opplevelser man lærer å kjenne seg selv og samfunnet. Hvem har sakt at vi hadde et kjedelig klassemiljø? Vi hadde det helt fint vi, helt til "Benedicte" kom. Nå er bare alle irriterte og enkelte til og med deprimerte. Endret 19. november 2008 av Jozan Lenke til kommentar
PcAj Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Denne jenta nevnt som "Benedicte", bør bli snakket med. Det er ikke tolerant å ødelegge arbeidsmiljø i klassen. Ta det opp med lærer eller rektor. Hvis hun har et handicap, så burde hun tas hensyn til / det burde da være en hjelpe-lærer tilstede. Dette kommer jo selfølgelig ann på graden av handicapet, men det skal ikke gå ut over andre. Uansett bør dere respektere denne "benedicte". Blir hun mobbet? Det kan være flere grunner til at hun reagerer slik som hun gjør. Uansett bør det tas opp, hun har ikke lov å ødelegge andres utdanning. Lenke til kommentar
Makaakaaa Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 (endret) Nå må du skjerpe deg!Utdanningen er en av de viktigste tingene i en persons liv og avgjører mye av hvordan veien videre i livet utfolder seg. En del elever satser på å komme inn på noen av de mest populære og mest krevende utdanningsistitusjonene i landet. Da er det helt avgjørende å få maks uttelling av alle fag. Så når "Benedicte" ødelegger for det så ødelegger hun muligheten for deler av flere personers videre liv. Hun bør umiddelbart bli git et eget opplegg eller flyttes til en klasse for unge med problemer. Utdanningen er en av de viktigste tingene i en persons liv, helt klart! Men det er nå en gang sånn at vi ikke kun lærer av "undervisning". Vi lærer også av opplevelser og erfaringer vi gjør oss i hverdagen. Lærerne på min gamle ungdomsskole(gikk på steinerskolen) hadde god forståelse for dette, og det er nettopp slik undervisning som har gjort meg til den personen jeg er i dag. Jeg syns dere skal være glade for "Benedicte"s bidrag til et ellers kjedelig klassemiljø, og nyte godt av hennes farge i hverdagen. Det faller kanskje ikke inn i lærerplanen til noe fag man lærer, men det er ved hjelp av sånne opplevelser man lærer å kjenne seg selv og samfunnet. Hvem i all verden så noe om et "ellers kjedelig klassemiljø" ? Det virker som om du føler at du må forsvare "Benedice" fordi du av egen erfaring vet at folk med handicap ofte er veldig fargerike, og kan vise mye godt. ( Dette vet jeg selv også) Dette handler ikke om hvordan man trives, som du nevnte selv; Det handler om å lære på skolen! Nå må du tenke deg litt om, og ikke fremstå som en komplett idiot. Unnskyld uttrykket, men det er det inntrykket jeg sitter med. At du ikke skjønner betydningen av lærdom, er helt utrolig. Når trådstarter gang på gang sier at "Benedicte" er grunnen til et dårlig klassemiljø, og lite læring, må du skjønne at noe må gjøres. Det hjelper ikke å "bite tennene sammen"! Endret 19. november 2008 av BungieMan Lenke til kommentar
Jozan Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 Hvem i all verden så noe om et "ellers kjedelig klassemiljø" ? Det virker som om du føler at du må forsvare "Benedice" fordi du av egen erfaring vet at folk med handicap ofte er veldig "fargerike", og kan vise mye godt. Dette handler ikke om hvordan man trives, som du nevnte selv; Det handler om å lære på skolen! Nå må du tenke deg litt om, og ikke fremstå som en komplett idiot. Unnskyld uttrykket, men det er det inntrykket jeg sitter med. At du ikke skjønner betydningen av lærdom, er helt utrolig. Når trådstarter gang på gang sier at "Benedicte" er grunnen til et dårlig klassemiljø, og lite læring, må du skjønne at noe må gjøres. Det hjelper ikke å "bite tennene sammen"! Takk! enig! Skjerp Marwik! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 det finnes handicappede personer som faktisk er idioter også. ikke alle er artige fargeklatter som sikkert din søster er. at en person er handicapped er ingen unnskyldning for å gjøre akkurat som man vil. Lenke til kommentar
Mathjoh Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Hvem i all verden så noe om et "ellers kjedelig klassemiljø" ? Det virker som om du føler at du må forsvare "Benedice" fordi du av egen erfaring vet at folk med handicap ofte er veldig "fargerike", og kan vise mye godt. Dette handler ikke om hvordan man trives, som du nevnte selv; Det handler om å lære på skolen! Nå må du tenke deg litt om, og ikke fremstå som en komplett idiot. Unnskyld uttrykket, men det er det inntrykket jeg sitter med. At du ikke skjønner betydningen av lærdom, er helt utrolig. Når trådstarter gang på gang sier at "Benedicte" er grunnen til et dårlig klassemiljø, og lite læring, må du skjønne at noe må gjøres. Det hjelper ikke å "bite tennene sammen"! Godt sagt Man kan ikke se bort fra viktigheten i utdanning, så slike ødeleggende elementer som "Benedicte" kan ikke bli gitt fritt spillerom i en klasse men bli gitt et godt tilpasset tilbud. Det vil være det beste for alle. Lenke til kommentar
juxtapose Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 (endret) Kjenner jeg ble litt fysisk kvalm av det Marwik skriver. Det er åpenbart "Benedicte" burde hatt et eget opplegg, og som burde aldri vært i nærheten av en vanlig klassen. Det ville vært den beste løsningen for begge parter, selv om "Benedicte" ikke får ta del i et vanlig klassemiljø. Men gjett hva? Mennesker er forskjellige, og dermed må de behandles ulikt. Endret 19. november 2008 av juxtapose Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå