Gå til innhold

Problemer med XP-installasjon på Asuseee 901. Saken løst.

pat2004

Anbefalte innlegg

God morgen!

Har tatt på meg en oppgave for en kollega som jeg begynner å angre på.

Denne kollegaen kjøpte en eee 901 med Linux siden dette var billigere, og ville ha meg til å legge inn XP. Sikkert ikke noe problem tenkte jeg, men sliter som bare det.

Har lest at Linux-versjonen blir levert med to separate disker, en på 16 gig og en på 4 gig. Skjønner ikke hvorfor men samme det...

Uansett, jeg har fulgt instruksjoner på nettet om hvordan en kan boote fra usp-penn på to gig, slette alle partisjoner og installere XP.

Men instruksjonene sier ingenting om at det uansett ligger igjen to disker på oversikten, den ene på 4 og den andre på 16. Saken er at jeg får ikke installert XP på den største partisjonen, den nekter plent. For å få feilfri installasjon må jeg installere på den på 4. Da får jeg ikke plass til mye annet der!

Og hvis jeg prøver å installere på den på 16 gig kaller den denne for d: og den sliter med å finne hal.dll.

Forslag? Har prøvd med partition magic, men som sagt, dette er to separate disker...

Anyone?

Endret av pat2004
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for alle svar, hehe...

Saken er løst. Brukte Acronis True Image og klonet os'et fra C over ti D.

Deretter gikk jeg inn i Bios og forandret nummer på diskene, D ble satt til første "prioritet". Dermed trenger man heller ikke å gjøre noe i boot.ini-fila heller.

Nå starter den faktisk fra C, som D er blitt forandret automatisk til.

Men noen på forumer har snakket om at D opprinnelig er ganske treg i forhold til opprinnelig C. Stemmer det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...