HaterDiskus Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Når jeg må nyse, men ikke får det helt til, så hjelper det å se mot et skarpt lys. Hvorfor utløser dette "nysemekanismen"? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 http://en.wikipedia.org/wiki/Photic_sneeze_reflex Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 Interessant. Lenke til kommentar
dizzykeys Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 (endret) Så det forklarer hvorfor jeg er "allergisk" mot lys! Interessant Endret 19. november 2008 av Mr_Sun Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Jeg har en snål "allergi" som jeg ikke har møtt andre som har, jeg hoster av smørlukt, spesielt smeltet smør. Har ingen problemer med å spise smør, men når jeg får lukten hoster jeg. Lenke til kommentar
Alompi Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Jeg har en snål "allergi" som jeg ikke har møtt andre som har, jeg hoster av smørlukt, spesielt smeltet smør. Har ingen problemer med å spise smør, men når jeg får lukten hoster jeg. Tror nok det er mer psykisk enn fysisk Lenke til kommentar
zicoz Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Er dette vanlig? Jeg har aldri opplevd noe slikt. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Å nyse i lyset? Vet ikke hvor vanlig, men jeg reagerer på det og mange andre jeg kjenner reagerer på det. Lenke til kommentar
askldkalssda Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Ja, denne er nyttig! Jeg blir seriøst nesten... gal når jeg ikke får det til. Når jeg må nyse... også prøver jeg lyset. Men det går ikke!?!? Utrolig frustrerende. Noen ganger kan jeg jo nyse faktisk opp til hele 4 ganger!!!! pga. lyset. Vanlig er kun 3 ganger, kun 3 faktisk. alltid sånn . Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Har også denne nyse reaksjonen når jeg ser lys, litt irriterende egentlig.. Spesielt når man kjører bil. Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Ja, det kan jo faktisk være direkte farlig. Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Ja, kan være det.. Men det påvirker heldigvis ikke kjøringa mi i noen særlig grad, dvs ingen uventa svinger osv. Og man merker jo litt før at man skal nyse, så da er man litt forberedt Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Nysing i bil foregår jo ofte i sammenheng med kraftig blendig; og jeg mener bestemt at det er en farlig kombinasjon. :!: Endret 20. november 2008 av Mimir Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Sant nok Men har en tendens til og senke farten litt før situasjoner oppstår. Men har ihvertfall ikke gått galt så langt, og er heller ikke spesielt plaga med det Lenke til kommentar
dizzykeys Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 "The condition affects 17 to 35 percent of humans" Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Ja, man skulle laget en poll for å se hvor vi havnet. Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Det hadde jo vært litt stilig da. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 "The condition affects 17 to 35 percent of humans" Har verken sett eller hørt om fenomenet tidligere. Må jo være et defekt gen eller lignende. Lenke til kommentar
dizzykeys Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Ja, man skulle laget en poll for å se hvor vi havnet. Stor vitenskapelig undersøkelse på diskusjon.no! Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Har verken sett eller hørt om fenomenet tidligere. Må jo være et defekt gen eller lignende. Vi er vel et steg lenger i evolusjonen, så vil ikke kalle det defekt. Mutert kanskje. Det gjør jo nytte for seg. Den gjør så øynene ikke blir skadet av skarpt lys som f. eks. sollys, ved å utløse nyserefleksen (noe som gjør at vi lukker øynene). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå