Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

NAV nekter meg uføreytelse

Gjest nadanixnull

Anbefalte innlegg

Gjest nadanixnull

Halloo!

For flere måneder ble jeg sykemeldt og har ikke vært i stand til å verken arbeide eller i det store og det hele bevege meg stort lengre enn fra soverommet til stua et par ganger daglig.

Jeg og (den idiotiske) fastlegen har jo hele tiden håpt at han kunne fikse problemet, men det kunne han altså ikke, dermed ble jeg for et par måneder siden henvist til sykehuset (etter mye unødvendig masing fra min side da jeg skjønte at legen ikke var kompetent nok).

Uansett, nok om det, i den tiden jeg ble sykemeldt hadde jeg en fast deltidsstilling som sier at jeg arbeider 12t./måneden, altså annen hver lørdag, eller 3 timer uka om du vil, noe som er ingenting. Det utgjør en lønn før skatt på 1488,- ved 124,-/timen. Men poenget her er at jeg de siste to-tre årene har blitt oppringt HVER uke og spurt om jeg kunne stille på jobb, noe som har gjort at månedsinntekten min har variert fra 4000,- til 14000,-/måneden før skatt.

Nå når jeg er sykemeldt får jeg jo kun for det jeg står oppført på timelista på jobben, altså de 12 timene i måneden eller skarve 1488,- kronene før skatt.

Så jeg tok meg friheten til å sjekke litt på NAV.no angående uføreytelser:

Hvem kan få en uføreytelse?

Fem vilkår må være oppfylt for å ha rett til en uføreytelse

• Hovedreglen er at må du ha vært medlem i folketrygden de siste tre årene fram til du ble ufør.
  • Du må være mellom 18 og 67 år.
  • Inntektsevnen din må være nedsatt på grunn av langvarig sykdom, skade eller lyte. Det er også et krav at sykdommen, skaden eller lytet er hovedårsaken til den nedsatte inntektsevnen.
  • Du må ha gjennomgått hensiktsmessig medisinsk behandling og attføring for å bedre inntektsevnen din.
  • Inntektsevnen din må være nedsatt med minst 50 prosent.

Dette er jo bare snakk om tidsbegrenset uførestønad da jeg kommer meg tilbake i arbeidslivet (da i en ny jobb fulltidsjobb forhåpentligvis, noe jeg skulle søke men så plutselig ble jeg syk).

Jeg fyller jo alle kravene over, men for det første så er saksbehandleren min aldri tilgjengelig og i dag, etter flere uker på telefonen etter han fikk jeg svaret at jeg "ikke har vært sykemeldt i 52 uker eller mer".

HERREGUD, jeg har faktisk betalt skatt siden jeg var 14 år, nå når jeg trenger hjelp ettersom jeg har lån, regninger og gjeld opp til ørene etter å ha fått lånt penger av snille venner og gode familiemedlemmer, nei da skal ikke NAV hjelpe meg med noe.. Med andre ord, jeg får kun de 1488,- i måneden i sykepenger, og det dekker jo INGENTING av utgiftene mine. Jeg må jo LÅNE penger av venner for å i det hele tatt kjøpe meg en brødskalk, men somalieren som bor et par hus bortafor som kom til Norge i fjor, aldri har jobbet eller noe som helst får penger så det holder..

Det er ikke meningen å være rasistisk på noen som helst måte, men er det jeg som er tverr eller er det faktisk noe relativt galt med den norske velferdsstaten?

Og ja, når jeg prøvde å avtale et møte med saksbehandleren min passet det ikke at han tok den fire minutters lange turen til sykehuset, i hvert fall ikke denne uken, men kanskje neste..

Jeg må jo snart ta opp lån i banken for å klare å ta unna regningene (som familie og venner har dekt hittil)..

Noen som har greie på emnet som kan hjelpe meg litt på vei?

Tusen hjertelig takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det dem burde gjort med en gang var å henvise deg til sosialkontoret. Du skal få dekket de aller fleste regninger og grunnleggende livsopphold, er ca. 4500 kroner.. I tillegg dekkes da selvsagt husleie, strøm og uforutsette utgifter..

Det som skulle skje etter den nye reformen var at dette skulle bli enklere, du skulle kunne gå til en person og få den hjelpen du trengte, men som med så mye her i Norge så funker ikke slikt..

Grunnen til at innvandrere får så meget "bedre" hjelp er at de har mye bedre rådgivining om det norske velferdsystemet enn oss "nordmenn".

Det er kun om du har venner eller familie som har slitt seg gjennom NAVs papirmølle at du kan få litt veiledning, ellers er du på bar bakke..

Det er en grunn til at man sier at en skal være bra frisk for å være syk i Norge.. De virkelig syke menneskene forsvinner i møte med lite empatiske NAV ansatte og NAV system..

Dette er selvsagt min mening, det kan være andre som ser på systemet som gull og grønne skoger, men jeg skal love at det ikke ser så veldig fint ut når du står oppi systemet..

mine 2 cent

Lenke til kommentar
Gjest Guest_quest_*

Du har muligens ikke krav på uføretryggd da det er 52 uker for det,egentlig.

Du burde prøve tryggdekontoret/nav tryggd og spørre om du kan få rehabiliteringspenger.

Uansett så få med deg fastlegen på laget for søknad om ytelser.

Hva nav burde ha gjort i det minste er å henvist deg til sosialkontoret og tryggdekontor,men du burde be om samtale med saksbehandler på tryggdekontoret for at med utgangspunkt i din situation se hva du har krav på/kan få.

Jeg hadde nok prøvd tryggdekontoret først da sosialkontoret stort sett helt mangler empatiske evner og kun tenker på muligheter at si nei til søknader,etter direktiv fra politiskt hold,hvertfall der jeg bor,ellers kan jeg fint lite om sosialkontoret da jeg kun fikk nødhjelp derfra en gang,så det er ju ikke helt håpløst.

Attføring da: yrkesrettet kan gis hvis du beregnes mulig for en retur i arbeidslivet stort sett, legen må styrke det da.

er du kronisk syk eller har ekstra vanskeligheter kan du få medicinsk,og da har du det godt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...