Gå til innhold

Har noen der ute noen gamle RAMbrikker å avse?

Stigma

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg holder på å hjelpe en gammel pensjonert venn som sitter på en eldgammel PC. Han har nylig fått internett, så maskinen har pltselig fått sett mye mer bruk enn før. Maskinen i seg selv er kraftig nok til det han bruke den til (kun surfing), men den er fryktelig lite responsiv pga. lite RAM (256MB), som er i underkant av hva XP bør ha for å gi en god opplevelse. Akkurat nå så blir det fyktelig mye venting pga. det må brukes store mengder virtuellt minne (på en gammel treg harddisk som ikke akkurat bedrer situasjonen).

Så, jeg vil gjerne spørre om det er noen der ute som kan avse noe gammel RAM som de ikke lenger har behov for, enten mot fraktkostnader (evt. direkte henting i Bergen), eller mot en symbolsk sum.

Jeg er litt usikker på om det er SD-RAM eller EDO-RAM som står i systemet, men jeg skal undersøke det i morgen.

Kan noen hjelpe?

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
All SD-RAM er desverre borte for lenge siden. Men jeg kan minne om at slike moduler går for omtrent 120,- gigabyten på ebay.

ebay er selvfølgeig en mulighet, men jeg føler det blir litt dumt å bruke hundrevis av kroner på frakt fra USA for noe som essentiellt er "skrap" nå for oss fleste her på forumet :)

Men det er selvfølgelig en backup løsning osm jeg kan presentere til ham om jeg ikke finner noen annen løsning. Han har dog ikke store budsjettet å rutte med (ergo derfor han i det hele tatt sitter på en slik håpløst utdatert maskin).

Takk for tipset dog.

EDIT: ikke fullt så ille som jeg trodde med frakt fra noen av ebay selgerene forresten. Noen har faktisk gratis frakt. Det blir sikkert noe derfra om det er ingen som melder seg her.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at det er EDO RAM. Jeg yngste jeg har sett med EDO RAM er en Pentium (1) 233 MHz. Pentium (1) MMX 200 MHz'en min bruker SD RAM. Hvis han har en maskin av det kaliberet greier du ikke å kjøre Win XP greit uansett. Jeg vil tippe det er en PIII maskin med SD RAM (PC100).

Jeg har 2x 64 MB SD RAM (PC100 og PC133) liggende som ikke blir brukt, men det er nok for lite for å få den maskinen opp på beina. 512 MB er greit nok til Win XP hvis du er grei og tweaker maskinen hans litt. 1024 MB er selvfølgelig å anbefale.

Lenke til kommentar

Takker for all feedbacken. Maskinen viste seg å ikke være like gammel som jeg trodde likevel. Det var faktisk ikke værre enn DDR(1) RAM, og det hadde jeg liggende selv på "lageret" hehe.

Nå har maskinen tre-kvart gig minne så da skal den nok gå merkbart bedre :)

-Stigma

Lenke til kommentar
Takker for all feedbacken. Maskinen viste seg å ikke være like gammel som jeg trodde likevel. Det var faktisk ikke værre enn DDR(1) RAM, og det hadde jeg liggende selv på "lageret" hehe.

Nå har maskinen tre-kvart gig minne så da skal den nok gå merkbart bedre :)

-Stigma

Fint å høre :) .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...