Gå til innhold

Nikon VS Sigma 50mm F/1,4 Hva ville dere ha valgt?

Anbefalte innlegg

Sitter her og prøver og bestemme meg for hva jeg skal gå for..

De to jeg har sett på er Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.4G og Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM..

Nå er det jo kanskje litt vanskelig og bedømme utfra at førstnevnte ikke har kommet enda..

Men fordelen med nikon'en må jo være at den er liten og lett,også heller jeg litt mer mot den siden det er nikon..hehe...sigma'en virker jo ganske så bra den også men den er litt større og bitte litt tyngre..fordelen må være at de filterne jeg har idag vil gå rett på den og ikke på nikon'en..Prisen på de to er så og si lik,,sigma'en er faktisk litt dyrere..

Noen som har noen gode råd ang hva jeg bør gå for?? :hmm:

Endret av Stian84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville nok uten videre spekulering, gått for Nikkoren, da det er muligens noe eksemplarvariasjoner, som vanlig holdt jeg på å si, hos Sigma. Testet på Canon hos Photozone.de, får den til dels gode tilbakemeldinger, mens i bladet Digital Photographer, står det bl.a. Our test chart shows average to good resolution at medium apertures, but very poor resolution wide open.

Testen ble gjennomført to ganger til, for å bekrefte det overraskende resultatet.

Nå er det vel ingen som faktisk har testet Nikkoren, men MTF grafen som ligger ute på nikon sidene, viser litt bedre enn den gamle AF-D, som også var anstendig bra.

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar
Enda et alternativ!

Dersom du er villig til å fokusere manuelt, så er Voightlander 58 f/1.4 Nocton kanskje den beste f/1.4 linsa på markedet.

Den er litt trangere (58mm mot 50mm)

Dette hadde vært et klart valg for meg dersom jeg ikke hadde hatt en 50, 55 og 60mm allerede.

Kan jeg bruke denne på min D80? Skal snart oppgradere til D300, men det blir ikke før om noen måneder.

Lenke til kommentar

Objektivet skal sitte på en D700..Har sittet og tenkt at jeg skulle kjøpe meg et 50mm som er lysterkt og lite og lett når jeg ikke har muligheten til og drasse med meg 24-70 min..

Har 50mm 1,8 som er kjøpt nå for en mnd siden,den får søstra mi i julegave..så jeg bruker den fram til da..og er blitt ganske så gla i den,,er så grei og ha med og gjøre...

Takker for alle svar,heller fortsatt mot nikon'en..

Endret av Stian84
Lenke til kommentar
Nå er det vel ingen som faktisk har testet Nikkoren, men MTF grafen som ligger ute på nikon sidene, viser litt bedre enn den gamle AF-D, som også var anstendig bra.

Til opplysning så er Bjørn Rørslett i ferd med å teste den på Nikongear.com nå:

First impressions of the AFS 50mm f/1.4 Nikkor G

Med tanke på hvor kresen Bjørn er, er det vel ingen grunn til å tvile på hans opplysninger. Selv ville jeg i hvertfall ikke ha vurdert Sigmaen i denne sammenheng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...