Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Sier du gulost eller hvitost? V2.0!

Fredrik

Gulost eller hvitost?  

1 501 stemmer

1. 1. Velg din:

• Gulost
      719
    • Hvitost/kvitost
      729
    • Annet
      55

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

Anbefalte innlegg

Det er trådstarer som har gjort en dårlig jobb, så hva med å kutte ut all kranglingen.

Få en ny avstemning der ting kommer litt klarere frem. Mange bruker nemelig begge utrykkene, men det kommer helt an på hva slags ost/oster det er snakk om.

Slett hele tråden, den er bare teit når det har blitt sånn.

Dårlig taper, men det er greit for meg. For da vant vi.

Hvordan kan noen vinne når det ikke har kommet klart frem hva man stemmer på?

Poenget er ikke å vinne selve avstemingen, men å få klarhet i hvilket utrykk som blir mest brukt? Du skjønner såpass, right? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg brukar vanligvis "gulost", sidan osten er gul.

+1

+2

Enig her. Selvom de finnes enkelte oster som er hvite, er de fleste oster farget i en gul nyanse.

Suck it up.

Hva med å si "hvitost" til ost som er hvit, og "gulost" til 99,9% av den andre osten?

Folk som har noe vett i sjelen, kommer nok fortsatt til å kalle hvitosten for hvitost. Å kalle den for noe annet, blir like dumt som å kalle en bil for en båt.

Lenke til kommentar
Enig her. Selvom de finnes enkelte oster som er hvite, er de fleste oster farget i en gul nyanse.

Suck it up.

Hva med å si "hvitost" til ost som er hvit, og "gulost" til 99,9% av den andre osten?

Nei, om det er snakk om en spesifikk ost bruker man navnet på den. Norvegia, Jarlsberg, nøkkelost, og så videre. Hvitost er enkelt og greit et samlebegrep for oster som framstilles ved at fettet og proteinet i ystemelka blir felt ut.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar

Suck it up.

Nei, om det er snakk om en spesifikk ost bruker man navnet på den. Norvegia, Jarlsberg, nøkkelost, og så videre. Hvitost er enkelt og greit et samlebegrep for oster som framstilles ved at fettet og proteinet i ystemelka blir felt ut.

Om jeg vil noen skal kjøpe en ost til meg og jeg er i utlandet hvor ikke Norwegiaene står stablet på rekker som her hjemme, ber jeg om gulost. Sier jeg hvitost til noen, risikerer jeg at de kjøper den som er hvitest.

Ikke at eksempelet er så himmeltastisk bra, men du skjønner poenget :new_woot: Alle skjønner hva du mener med "gulost". Hadde jeg sagt "hvitost" her i gården, hadde folk stilt spøsrmål ved mine intensjoner.

Lenke til kommentar
Om jeg vil noen skal kjøpe en ost til meg og jeg er i utlandet hvor ikke Norwegiaene står stablet på rekker som her hjemme, ber jeg om gulost. Sier jeg hvitost til noen, risikerer jeg at de kjøper den som er hvitest.

Din og dine bekjentes osteignoranse er ikke et argument for å fordumme språket, men for å opplyse om ostens fortryllende verden.

Lenke til kommentar

Din og dine bekjentes osteignoranse er ikke et argument for å fordumme språket, men for å opplyse om ostens fortryllende verden.

Nei. Det er en vanskeligere måte å si "jeg hører noen si "hvitost" en gang hvert andre år" på.

Lenke til kommentar
[...]

At de du omgås ikke vet hva en hvitost er, betyr ikke at de har rett - det betyr heller at de er ignorante nolduser som ikke har peiling på hva de snakker om.

Den som kaller andre noldus er noldus selv.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Norge über alles - del en.

Se filmen hos Youtube"]

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Norge über alles - del to.

Se filmen hos Youtube"]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...