Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost? V2.0!


Fredrik

Gulost eller hvitost?  

1 501 stemmer

  1. 1. Velg din:

    • Gulost
      719
    • Hvitost/kvitost
      729
    • Annet
      55

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
om en gulrot er oransje, hvorfor kaller du den gulrot?

om paprika er en grønnsak, hvorfor har den så friske farger?

om hvitvin er hvit, hvorfor er den blank?

Jeg quoter dine spørsmål.

 

Er dere seriøst blinde? Er den oransje eller gul?

 

Er dere seriøst blinde? Er dette en grønnsak eller en multifargesak?

 

Er dere seriøst blinde? Er dette hvitvin eller blankvin?

 

Du spurte om gulroten var oransje eller gul. Jeg svarte "oransje" (eller "oransj" fordi trykkfeil) fordi den er oransje ut.

Deretter følgte spørsmålet om paprikaen var en grønnsak eller multifargesak. En multifargesak svarte jeg, fordi grønnsaken kan ha fler farger.

Etter det kom det et bilde av en hvitvin. Den ser brun-blank ut, og det svarte jeg, fordi jeg synes den så slik ut.

 

Forresten, jeg sa om den så ut som den var hvit eller gul. Alle mennesker som ikke er fargeblinde kan se at den er gul, og ikke hvit. Jeg sa aldri at "hvitost" ikke er et akseptert navn for den såkalte gulosten, eller hvitost for deg.

"Og fakta er som nevnt før:Osten innholder gule pigmenter,ß-carotene, som kommer fra gresset.Konklusjon = GulostDere som er opphengt i at fargen skal samsvare med virkligheten tar feil.....Noen som nevner hvitvin her:What Makes White Wine WhiteWhite wine grapes aren't exactly white, but then neither is the wine that they produce. Why it's not called "gold wine" or "yellow wine" is a mystery...."

 

Som nevnt før......Les tråden............

Lenke til kommentar
Amatører sorterer ost inn i to farger: hvit og gul. En profesjonell vet imidlertid at det finnes mange fargevarianter på ost. Vi kan skille mellom naturlig farge versus tilsatte stoffer som forandrer farge av ost. Annatto er det vanligste fargestoffet i ost. Det brukes for å kamuflere sesongvariasjonen i naturlig ostefarge.

 

Når vi ser farger, ser vi egentlig hvilken bølgelengde av lys som objektet sprer eller reflekterer. For eksempel, karoten, et naturlig melkefargestoff fra gress, lager en gul-oransj farge fordi karotenmolekyler bare sprer de gul-oransje bølgjelengdene av lys. Alle de øvrige blir absorbert. Svarte gjenstander absorberer alle bølgelengdene av lys og reflekterer ingenting. Det klareste hvite vi ser, er det som reflekterer alle bølgelengdene.

 

Det er to måter ost kan opptre: i en fast og en flytende fase. Hver inneholder materiale som reflekterer bestemte bølgelengder av lys og derfor produserer ulike farger. Men lyset som reflekteres fra enkelte av bestanddelene av ost kan overskygge lyset som reflekteres av andre bestanddeler. Dette kan endre med tiden, og derfor har gammel ost annen farge enn fersk ost. For eksempel er fargen på fett i ost er en kombinasjon av tre faktorer; proteinmembranen, fettets kjemiske sammensetning, (som gir det en lys gul fage) og fettløselige gule karotener som kua spiser. Jo mer karoten i kuens mat (gress), jo mer gult eller gul-oransj blir fettet. På samme blir osten gulere jo fetere den er, og hvitere jo magrere den er.

 

Kasein finnes som miceller - svært små pakker med hundrevis av kaseinmolekyler knyttet sammen gjennom ulike typer bindinger. Når en løypen tilsettes melka, kobles micellene sammen, og danner en klumper. Dette reflekterer alle bølgelengder av lys, så vi ser det som hvitt. Uten syreutvikling, forblir kaseinmicellene i klumper, som reflekterer lys og sees som hvitt. Queso Fresco er et godt eksempel, selv om det høye saltinnholdet også bidrar til å holde micellene bundet som klumper. Likevel endrer osten farge grunnen den lave pHen, fordi kaseinbindinger er svært følsomme for pH-endringer.

 

Når osten modnes, skjer det endringer i molekylstrukturen på kaseinet, særlig i løpet av de første dagene av modningsprosessen. Fri myse finnes i all ost som er fersk. Denne fuktigheten absorberes avhengig av pH og mengden kalsium bundet til kaseinmolekylene. Absorberingen av vann minsker muligheten for kasein til å reflektere hvitt lys. Kaseinmiscellene sitter ikke så tett lenger. Ikke bare blir osten mindre hvit, men også mer gjennomsiktig.

 

I salte oster konkurrerer saltet med kaseinet om å ta opp fuktigheten, og saltet drar vann ut av kasinmolekylene. Disse ostene er derfor hvitere.

 

(Kilde: Wiscounsin Center of Dairy Research)

 

Bare i tilfelle noen lurte. Hvitost er ikke en sur ost, men den er salt. Ifølge WCoDR må altså hvitosten være hvit.

Som sagt, les tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...