Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost? V2.0!


Fredrik

Gulost eller hvitost?  

1 501 stemmer

  1. 1. Velg din:

    • Gulost
      719
    • Hvitost/kvitost
      729
    • Annet
      55

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
og jeg skjønner ikke helt hva du mener med det hvordan det uttales? det uttales som det skrives av de fleste antar jeg?

Siden du konsekvent skriver det med stor forbokstav, mener jeg. Jeg antok at du prøvde å signalisere et eller annet (fremfor å anta at du i likhet med de fleste andre gulostinger ikke er så veldig stødig i norsk), men jeg skjønner ikke helt hva.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar
og jeg skjønner ikke helt hva du mener med det hvordan det uttales? det uttales som det skrives av de fleste antar jeg?

Siden du konsekvent skriver det med stor forbokstav, mener jeg. Jeg antok at du prøvde å signalisere et eller annet (fremfor å anta at du i likhet med de fleste andre gulostinger ikke er så veldig stødig i norsk), men jeg skjønner ikke helt hva.

Flott generalisering forresten. Skriver det med stor bokstav bare for å vise at dette er det det heter, ikke hvitost.

Lenke til kommentar
Vi hvitostinger har bevist at det skal hete hvitost, dere gulostinger kommer bare med skvip om at "sånn sier jeg det, og sånn er det!".

Det beviset har visst gått meg hus forbi.

https://www.diskusjon.no/index.php?automodu...;showentry=1066

 

og jeg skjønner ikke helt hva du mener med det hvordan det uttales? det uttales som det skrives av de fleste antar jeg?

Siden du konsekvent skriver det med stor forbokstav, mener jeg. Jeg antok at du prøvde å signalisere et eller annet (fremfor å anta at du i likhet med de fleste andre gulostinger ikke er så veldig stødig i norsk), men jeg skjønner ikke helt hva.

Flott generalisering forresten. Skriver det med stor bokstav bare for å vise at dette er det det heter, ikke hvitost.

Gulostinger kan tydeligvis ikke skrive, da kan de sannsynligvis ikke snakke skikkelig heller. Derfor må hvitostingene faktisk ha rett.

Lenke til kommentar
Vi hvitostinger har bevist at det skal hete hvitost, dere gulostinger kommer bare med skvip om at "sånn sier jeg det, og sånn er det!".

Det beviset har visst gått meg hus forbi.

https://www.diskusjon.no/index.php?automodu...;showentry=1066

 

og jeg skjønner ikke helt hva du mener med det hvordan det uttales? det uttales som det skrives av de fleste antar jeg?

Siden du konsekvent skriver det med stor forbokstav, mener jeg. Jeg antok at du prøvde å signalisere et eller annet (fremfor å anta at du i likhet med de fleste andre gulostinger ikke er så veldig stødig i norsk), men jeg skjønner ikke helt hva.

Flott generalisering forresten. Skriver det med stor bokstav bare for å vise at dette er det det heter, ikke hvitost.

Gulostinger kan tydeligvis ikke skrive, da kan de sannsynligvis ikke snakke skikkelig heller. Derfor må hvitostingene faktisk ha rett.

 

Hva mener du med det?

Lenke til kommentar

Nei, men de snakker dansk på østlandet. Uten de sære lydene, men fortsatt dansk.

 

De representerer uansett ikke distriktsnorge, østlendingene lever i sin egen boble. Jeg har nå linka til flere bevis for at det mest korrekte er "hvitost", mens jeg ikke har sett noen bevis for at det skal hete gulost.

 

De bildene over enkelte som kaller osten sin for gulost, teller heller ikke. Det har vært posta flere bilder med produsenter som kaller produktene sine for hvitost.

 

Så det argumentet med at de forskjellige produsentene av ost skal bestemme hva som skal brukes blir feil (dette går begge veier - kan ikke si at det heter hvitost heller pga at det finnes produkter som heter hvitost).

 

Da står vi tilbake med dottens fine artikler, der både ordboka og ekspertutalelser kommer fram til at det heter hvitost.

Lenke til kommentar
Bah. Dere hvitostinger prøver å dra denne debatten inn på hva som er det korrekte ordet når spørsmålet tydelig sier " Sier du Gulost eller Hvitost?", ikke "hva er korrekt? Gulost eller Hvitost". Tydeligvi sier flest personer Gulost, så da er det det almenne i Norge!

Nei, det er for få stemmer til at denne avstemminga kan være representativ (forrige avstemming hadde forresten motsatt resultat).

Debatten har gått over flere sider nå, og har utvikla seg fra å være "hva du mener er riktig", til "hvorfor du mener det er riktig". Det eneste beviset jeg har hørt fra gulostingene, er at de "mener det er sånn fordi jeg sier det!". Det holder ikke som argument, vi ønsker nå ei avklaring på den mest korrekte terminologien.

 

Jeg vil se noe bevis som tydelig fastslår at det skal hete gulost. Dere gulostinger har feila på det området.

Lenke til kommentar
Bah. Dere hvitostinger prøver å dra denne debatten inn på hva som er det korrekte ordet når spørsmålet tydelig sier " Sier du Gulost eller Hvitost?", ikke "hva er korrekt? Gulost eller Hvitost". Tydeligvi sier flest personer Gulost, så da er det det almenne i Norge!

Flertallet har ikke alltid rett, og argumentet slår uansett tilbake på dere, da hvitost fikk flest stemmer i forrige tråd, hvor over 2000 personer stemte, mot lusne 882 i denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...