Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost? V2.0!

Fredrik

Gulost eller hvitost?  

1 501 stemmer

1. 1. Velg din:

• Gulost
      719
    • Hvitost/kvitost
      729
    • Annet
      55

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mailen fra språkrådet til Jethrotulling:

"På bokmål kan det hete både "gulost", "hvitost" og "kvitost", mens det på nynorsk er rett med "gulost" og "kvitost", jf. Bokmålsordboka og Nynorskordboka (http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html). Som du vil se ved å slå opp der, vises det videre til "hvitost/kvitost" fra "gulost". Det ser også ut til at osteprodusenter for det meste bruker "hvitost/kvitost" som samlebegrep. Likevel, vi kan ikke si annet enn at det er like rett om en bruker "gul" eller "hvit" som samlebegrep. Denne typen oster finnes jo i et vidt spekter av fra gult til hvitt, sjøl om de mest solgte typene her til lands er temmelig gule.

Det er også fullstendig normalt både på norsk og andre språk at det finnes flere ord for det samme, men at ett av dem kan være det mest brukte i et visst område."

Endret av TSP
La inn e-posten i quote, reaksjoner gjøres på PM
Lenke til kommentar

Personlig syns ikke jeg at Språkrådet har noe særlig... kvalitet over seg. Vi har drøss med engelske lånord i språket vårt, og når de kommer med tåpelige ord som "beiken" og "verdensvevet", så blir man oppgitt.

Osteprodusentene lager osten, og de vet jo hva det skal hete, skal de ikke? Selvsagt. Hvitost.

Folk kan si Gulost eller lillaost eller ost-med-et-skjær-av-gult-i-seg, men det er feil uansett. H/kvitost er det eneste rette, men folk sier fortsatt Gulost. Derav "eliten" og "mindreverdige".

Det er på samme måte med språket. "Hvem bil?" "Hvem hus?" Du kjenner til den feilen, ikke sant? Folk river seg i håret når de hører sånt, men de som sier de gir blanke F og sier at deres måte er korrekt.

Lenge leve kvitosten!

Lenke til kommentar

Hmm ... Så fordi du synes språkrådet ikke har noe særlig kvalitet over seg kan vi like godt holde de unna debatten? ;)

At de fleste osteprodusentene sier hvitost har nok mer med tradisjoner å gjøre enn noe annet. Det var sikkert de stygge danskene som begynte med hvitost!

Forresten er jeg imponert over oss som har oppsummert hele tråden på noen få innlegg. Selv om det sier mer om tråden enn oss.

Dette blir det siste innlegget mitt her, jeg er lei av å lese og si det samme om igjen.

Lenke til kommentar

Absolutt. Språkrådet i Norge er latterlig i sammenligning med våre over-fjords-naboer, Island. Der har de fullverdige erstatningsord for den engelske varianten. Vårt språkråd er mer som en krampetrekning.

Om de sier hvitost av tradisjon eller ikke har jo ingenting å si, det viktige er jo at de ikke sier gulost. Det er bare de "mindreverdige" som sier.

Oppsummeringer er enkelt, det er vinneren av pollen som er viktig! tre uker igjen. ;)

Lenke til kommentar
Alt han gjorde var å legge inn eposten fra Språkrådet, for å høyne kvaliteten på brukerens innlegg.

Alt vi hvite tar i, blir til gull!

Unnskyld meg, men du er vel ikke tysk, født på 1920-tallet? For du virker som en perfekt disippel for en kar jeg har hørt om.

Så klart innrømmer han ikke hva han faktisk gjorde.

Lenke til kommentar
Jeg ser TSP har vært inne og redigert på et innlegg her. Har vel lagt ord i "fingrene" til folk, kjenner jeg hvitostingene rett. Fantastisk dårlig gjort.

Du som har lagt til 200 stemmer til alternativet "gulost" bør ikke snakke så høyt. Det at du også sender rundt pm til hvitostinger og truer dem med utestengelse er ikke helt bra akkurat. At du prøver å utpresse meg med den sexvideoen er heller ikke helt redelig.

Lenke til kommentar
Jeg ser TSP har vært inne og redigert på et innlegg her. Har vel lagt ord i "fingrene" til folk, kjenner jeg hvitostingene rett. Fantastisk dårlig gjort.

Du som har lagt til 200 stemmer til alternativet "gulost" bør ikke snakke så høyt. Det at du også sender rundt pm til hvitostinger og truer dem med utestengelse er ikke helt bra akkurat. At du prøver å utpresse meg med den sexvideoen er heller ikke helt redelig.

Alle her vet at du ikke har tilgang til slik statistikk eller informasjon. Løgner.

Lenke til kommentar

Alle her vet at du ikke har tilgang til slik statistikk eller informasjon. Løgner.

Min rullegardinmeny er særdeles lenger enn din. I hvert fall med et ekstra element som jeg nå bør omdøpe til "se hvordan Fredrik jukser nå" :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Poenget her er vel ikkje kva som er RETT, men heller kva folk seier?

Tross alt heiter jo tråden "Sier du gulost eller hvitost?", og ikkje "Hva er rett å si - gulost eller hvitost?"?

Med andre ord har all diskusjon om kva som er rett til no vore poenglaus når han har omhandla kva som er rett eller ikkje.

Edit:

Understreka poenget mitt.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Amatører sorterer ost inn i to farger: hvit og gul. En profesjonell vet imidlertid at det finnes mange fargevarianter på ost. Vi kan skille mellom naturlig farge versus tilsatte stoffer som forandrer farge av ost. Annatto er det vanligste fargestoffet i ost. Det brukes for å kamuflere sesongvariasjonen i naturlig ostefarge.

Når vi ser farger, ser vi egentlig hvilken bølgelengde av lys som objektet sprer eller reflekterer. For eksempel, karoten, et naturlig melkefargestoff fra gress, lager en gul-oransj farge fordi karotenmolekyler bare sprer de gul-oransje bølgjelengdene av lys. Alle de øvrige blir absorbert. Svarte gjenstander absorberer alle bølgelengdene av lys og reflekterer ingenting. Det klareste hvite vi ser, er det som reflekterer alle bølgelengdene.

Det er to måter ost kan opptre: i en fast og en flytende fase. Hver inneholder materiale som reflekterer bestemte bølgelengder av lys og derfor produserer ulike farger. Men lyset som reflekteres fra enkelte av bestanddelene av ost kan overskygge lyset som reflekteres av andre bestanddeler. Dette kan endre med tiden, og derfor har gammel ost annen farge enn fersk ost. For eksempel er fargen på fett i ost er en kombinasjon av tre faktorer; proteinmembranen, fettets kjemiske sammensetning, (som gir det en lys gul fage) og fettløselige gule karotener som kua spiser. Jo mer karoten i kuens mat (gress), jo mer gult eller gul-oransj blir fettet. På samme blir osten gulere jo fetere den er, og hvitere jo magrere den er.

Kasein finnes som miceller - svært små pakker med hundrevis av kaseinmolekyler knyttet sammen gjennom ulike typer bindinger. Når en løypen tilsettes melka, kobles micellene sammen, og danner en klumper. Dette reflekterer alle bølgelengder av lys, så vi ser det som hvitt. Uten syreutvikling, forblir kaseinmicellene i klumper, som reflekterer lys og sees som hvitt. Queso Fresco er et godt eksempel, selv om det høye saltinnholdet også bidrar til å holde micellene bundet som klumper. Likevel endrer osten farge grunnen den lave pHen, fordi kaseinbindinger er svært følsomme for pH-endringer.

Når osten modnes, skjer det endringer i molekylstrukturen på kaseinet, særlig i løpet av de første dagene av modningsprosessen. Fri myse finnes i all ost som er fersk. Denne fuktigheten absorberes avhengig av pH og mengden kalsium bundet til kaseinmolekylene. Absorberingen av vann minsker muligheten for kasein til å reflektere hvitt lys. Kaseinmiscellene sitter ikke så tett lenger. Ikke bare blir osten mindre hvit, men også mer gjennomsiktig.

I salte oster konkurrerer saltet med kaseinet om å ta opp fuktigheten, og saltet drar vann ut av kasinmolekylene. Disse ostene er derfor hvitere.

(Kilde: Wiscounsin Center of Dairy Research)

Bare i tilfelle noen lurte. Hvitost er ikke en sur ost, men den er salt. Ifølge WCoDR må altså hvitosten være hvit.

Lenke til kommentar

Min rullegardinmeny er særdeles lenger enn din. I hvert fall med et ekstra element som jeg nå bør omdøpe til "se hvordan Fredrik jukser nå" :)

Løgner, løgner, løgner. Jeg har aldri jukset her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...