Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Sier du gulost eller hvitost? V2.0!

Fredrik

Gulost eller hvitost?  

1 501 stemmer

1. 1. Velg din:

• Gulost
      719
    • Hvitost/kvitost
      729
    • Annet
      55

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan tenke meg bakgrunnen for å kalle gul ost for hvitost kan stamme fra at den opprinnelige hvitosten var hvit geitost. Deretter kalte man all ikke-brunost for hvitost (muggoster kommer ikke inn under dette).Gulosten kommer fra utlandet, med tiden har vi fått utviklet én original norsk gulost og det er Jarlsbergosten - lenge etter at geitosten var kommet på bordet.

Jeg syns nå vi skal forlate våre forfedres osteforvirring og kalle en spade for en spade - nemlig gulost. Vi bruker ikke betegnelsen hvit på noe annet enn det som er rent hvit. Gult kan vi kalle det selv om det er variasjoner - hvit har ingen variasjon.

Endret av Fjellvaaken
Lenke til kommentar
Dere som sier gulost fordi den er gul, blir jo det samme at man ikke kan si melkesjokolade fordi den er brun..

Det er melk i den, derfor heter det melkesjokolade.

Nemlig. Og hvilken farge har melk?

HVIT.

Men når ble melk en farge? :)

Melkesjokoladen trenger ikke å være hvit for å inneholde melk. Derimost, gulost heter gulost fordi osten er gul, ikke fordi den inneholder gul. Melk er ingen farge, derfor kan melkesjokolade godt hete det uten at man kan klage på at den ikke er hvit. Eller kanskje vi skal begynne å si at Vanilla Coke må begynne å være gulhvit fordi den inneholdet vanilje?

Lenke til kommentar

Seriøst folkens, fargen i osten kan jo til og med forandres bare man tilsetter/fjerner fargestoffer, eller gjør den slankere (noe jeg av erfaring vil påstå vil gjøre den hvitere).

Ellers er jeg enig i at ost ikke er hvit, den er gul. Jeg sier selv hvitost, det er jeg vokst opp med (bergen, ikke bygd).

Gulost blir for meg sånn bygde/strilespråk, noe jeg ikke liker eller snakker selv. Tror det er desidert få mennesker med bergensdialekt som sier gulost.

Jeg tror dette er et spørsmål om hvilken dialekt man har, og hva man er vant til å si, og hva man foretrekker å si. Fargen er irrelevant, for min del kunne man kalt brunosten lilla, den er fremdeles brunost. Jeg foretrekker brunost, ikke fløtemysost eller lillaost, derfor sier jeg brunost.

Get a grip, stop being OT and stfu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...