Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost? V2.0!

Fredrik

Gulost eller hvitost?  

1 501 stemmer

1. 1. Velg din:

• Gulost
      719
    • Hvitost/kvitost
      729
    • Annet
      55

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Stemmer for landsforviselse for de tullingene som enda ikke har forstått det heter hvitost.

Fortell meg nøyaktig hvorfor det heter gulost og ikke hvitost?

Personlig tror jeg begge deler er like rett, og at alt handler om hvor du bor geografisk. Gulost sør, hvit/kvitost nord. Dette er dog kun en teori som har oppstått i mitt eget hode.

Lenke til kommentar

Gulost er for det meste brukt på østlandet, hvit/kvitost i resten av landet. Jeg vet ikke om det er påvirkning av svenskene, markedsføringen til Synnøve eller hva. Der borte er det jo flere som mener at julebrusen skal være brun og ikke rød, så jeg er bare dypt sjokkert.

Men hver sin smak. Vi hvitostinger får heve oss over det og i hvert fall prøve å oppføre oss litt mer tolerant.

Vinner gulost denne her så er det et sikkert tegn på at demokrati ikke fungerer og bør avskaffes. Det kan faktisk bli resultatet og det er kanskje like greit om fornuften ikke seirer.

Jeg frykter også at denne uenigheten kan få Internett til å knele og bringe oss alle tilbake til 80-tallet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Gulost er for det meste brukt på østlandet, hvit/kvitost i resten av landet.

De fleste her midt i landet sier vel gulost, eller har jeg ikke bodd her lenge nok? :hmm: (Trondheim)

Finn en ost som er hvit.

Bulgarian_Sheep_Feta.jpg

Lenke til kommentar
Jeg har ikke forandret standpunkt. Folk som sier "hvitost" er litt skada. Det finnes mange gulfarger, mens hvit er én ikke-farge. Finn en ost som er hvit.

Masse oster som er hvite, men de går som regel under mer spesifikke betegnelser. Type: Fetaost, Brie, etc.

Med mindre man har en hjerneskade da, så man tror denne fargen her er hvit:

ABC08~ABC-Cat-peering-through-cheese-Posters.jpg

Lenke til kommentar
Helt hvit vil den aldri bli. Dessuten dreier nok denne diskusjonen seg om norsk pålegg-ost av typen Norvegia, Jarlsberg, Synnøve, etc, og de finnes ikke hvite.

Diskusjonen dreier seg om hvitost (eller gulost). Den defineres ikke av fargen, men av hvordan den lages og av hva.

At enkelte ikke er så bevandret i osteverden og kun vet om et par rullebåndsprodukter får så være. Litt mer bredde er jo bare bra for sjelen :)

Lenke til kommentar

Hvitost/gulost refererer til det folk mener når de bruker ordene, og de mener typisk norsk ostehøvelost (rullebåndsprodukt). Det er selvsagt mulig at noen ser på en feta-ost og slumper til å kalle den "hvitost", men da snakker vi om mennesker som går på flyet med "jeg reiser alene"-skilt rundt halsen.

Lenke til kommentar
Jeg tror man skal trå varsomt med å prøve å snakke for alle andre og tro hvilken intensjon og utgangspunkt alle andre har. Slikt hører til "verdens navle"-retorikken, ikke i en så seriøs sak som dette her. Det handler tross alt om hvitost :)

La oss omformulere problemstillingen et lite øyeblikk, Hr Dott. Vil du, kun for diskusjonens skyld, informere meg om hva du, som tilhenger av ordet "hvitost", kaller ost av denne typen her:

jarlsberg[1].jpg

Dersom du f.eks skulle bedt din bedre om å sende en slik en ved frokostbordet en morgen, da ville du sagt, "Kjære, kan du sende ...."?

EDIT: Fordi jeg ikke har tro på menneskeheten: Svarer du "jarlsberg", blir jeg svært skuffet.

Endret av Alinoe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...