Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost? V2.0!


Fredrik

Gulost eller hvitost?  

1 501 stemmer

  1. 1. Velg din:

    • Gulost
      719
    • Hvitost/kvitost
      729
    • Annet
      55

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tro det eller ei, men jeg har netopp oppdaget noe REVOLUSJONERENDE!

 

Jeg åpna kjøleskapet, og studerte _hvitosten_. Da så jeg at den var verken gul eller hvit, den var gulhvit!

 

Ergo, det er verken gulost/kvitost/hvitost, det er gulhvitost/gulkvitost!

Det kan til nød kalles lysegul. Gul er det uansett, ikke hvitt. Det finnes mange nyanser av gult, fargen til gulosten er en av dem.

Lenke til kommentar
Det kommer jo ann på hvilken tilstand osten er i og hvilket merke. Hvis den er gammel og tørr, er den sikkert nærmere hvit enn gul. Men nå måler vi ikke med gamle og tørre oster, så osten er gul.Punktum, finale.

 

Feil. Jo tørrere og eldre den blir, jo mer gul blir den. Kvitosten altså

Kvitosten? Jaha, da snakker vi ikke om samme ost. Jeg snakker nemlig om gulosten...

Lenke til kommentar
Jeg er trønder og sier kvitost (hvitost er fy fy), kan gå an å si gulost i ekstreme tilfeller.

Finnes det gulost tilstede i ekstreme tilfeller?

 

"Katja! Gi mæ for faen den gulosten, æ kommer til å dø av kalsiummangel snart! FAAEENN, Æ SA KVITOST, BARE AT JEG SA MED GUL ISTEDENFOR KVIT. Tilgi mæ, Katja. Æ ska aldri finnj på noko slik igjen, æ lover! Nå gi meg kvitosten."

 

 

Edit: Wohoo, 200 som har stemt på gulost.

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar
Ingenting (menneskeskapt hvertfall) er helt hvitt, altså, det er umulig at osten er helt hvit, så derfor må den kalles gulost.

 

Det er et argument aom faller helt i grus. Hva kaller du fargen på en rema 1000 pose? Hva kaller du fargen på et vanlig papirark?

 

Og er virkelig gulrøtter GULE? Da må vi jo endre navnet til oransjrøtter? Eller?

Lenke til kommentar
Jeg sier kvitost, vet jo at den er delvis gul, men det heter kvitost/hvitost fordi. Når den er helt ny vil jeg i hvertfall karakterisere den som mer hvit enn gul.

Så lenge man ser en antydning til gul, er den mer gul enn hvit.

 

Jeg kaller ikke en svart genser for hvit, fordi den har en antydning hvitfarge på seg :)

Lenke til kommentar

Hvis man har en svart genser som har en antydning av hvit i seg, en logo eller en stripe, så er ikke genseren grå. Den er svart og hvit. Hvis en gulost (ja, gulost) har en hvit flekk på seg, så er den ikke automatisk hvul, da er den gul og hvit. Men siden gulosten er hel-gul, uten antydninger av andre farger, så skjønner jeg ikke hvorfor den absolutt skal være hvit. Men på en annen måte, så kan jeg skjønne det p.g.a av dialekt. Så det er egentlig ikke noen farge-nyans forskjeller inne i bildet her. Det er bare dialektforskjeller. Hvis man skal se på det sånn helt viteskapelig, så er osten gul. Hvis en fra Stavanger sier at det heter kvitost/hvitost, så er det bare på grunn av dialekt og at sist generasjon og sist sist generasjon sa det, selvom personen vet at osten er gul.

Det var sikkert en grei kis med godt fargesyn fra Fredrikstad som sa at osten het gulost, og en fra Stavanger med litt fargeblindhet som sa at osten var hvit. Da stod han ut som et forbilde og alle trodde at osten het hvitost/kvitost (noe som den gjør, sånn 50%), selvom de så at osten var gul. Akkurat som gulerøtter.

Sånn, da var historien slutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...