Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost? V2.0!


Fredrik

Gulost eller hvitost?  

1 501 stemmer

  1. 1. Velg din:

    • Gulost
      719
    • Hvitost/kvitost
      729
    • Annet
      55

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De fleste folk sier Gulost.

 

De fleste folk sier også shino, shøttkaker og shvære ting.

 

Vi kan da konkludere med at "de fleste" ikke kan å prate normalt, dermed går "Kvitost" av med seieren.

 

Tråden kan herved stenges, jeg er best.

 

:p

 

Flåsete og feilaktig. At de fleste i din omgangskrets ikke kan uttale hverdagsord får stå for din regning. I min omgangskrets har vi universitetsutdannelse, kan uttale normale to- og trestavelsesord, og sier gulost.

Lenke til kommentar
Fargen er irrelevant. Det er navnet det er snakk om her. Skulle man kalt opp osten etter farge hadde man kalt den gulhvitost, og det er ingen tjent med.

 

Det gulosttilhengerne gjør feil, er at de blander adjektiv og navn. Navnet er hvitost. Om hvitosten er gul, er det i så fall en gul hvitost.

 

Dårlig analyse. Det er blitt vist tidligere i tråden at både gulost og hvit-/kvistost er riktig i forhold til reglene om språket. Det som da blir saken er hvilken av de to man velger å bruke. Og en av disse, nemlig gulost, er mer fornuftig enn den andre, da den er mer beskrivende.

Lenke til kommentar
Fargen er irrelevant. Det er navnet det er snakk om her. Skulle man kalt opp osten etter farge hadde man kalt den gulhvitost, og det er ingen tjent med.

 

Det gulosttilhengerne gjør feil, er at de blander adjektiv og navn. Navnet er hvitost. Om hvitosten er gul, er det i så fall en gul hvitost.

 

Dårlig analyse. Det er blitt vist tidligere i tråden at både gulost og hvit-/kvistost er riktig i forhold til reglene om språket. Det som da blir saken er hvilken av de to man velger å bruke. Og en av disse, nemlig gulost, er mer fornuftig enn den andre, da den er mer beskrivende.

 

I følge deg. Henvis til en vitenskapelig avhandling/ordbok som mener det samme.

 

Gulostingen har så lang i tråden hatt null argumenter. Men mye påstander, noe som antagelig reflekterer det lave utviklingstadiet til gulingene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Synes å huske at jeg hadde svart på dette spørsmålet før.

Sier fremdeles "kvitost".

 

Den er så absolutt ikke hvit, men dersom Morten Harket, hoster ikke så mye han heller. øhøhø... morsomme hjørnet? Her sitter jeg :new_woot:

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Så begge står i en ordbok. Det beviser ingen ting les innlegget mitt og prøv på nytt. Eventuelt les det jeg quotet. Jeg er ute etter noe som bakker opp denne påstanden; "Og en av disse, nemlig gulost, er mer fornuftig enn den andre".

 

Vil tippe han sikter til at Gulost er både kortere og lettere å si enn hvit/kvitost? Og det er vel rett og slett fakta.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

 

Sammenlign fargen på osten med et hvit ark så ser du at den er gul :yes:

 

Nei. Det eneste du ser da er at den ikke er direkte hvit. Sammenlign den med fargen på den gule sola, så ser du også at den ikke er gul. Det er det som gjør det så komplekst, at en farge ikke bare er EN farge, det er nyanser på hele brettet, og alt er relativt.

Som jeg tidligere har påpekt, skal man gå etter fargen på osten så er den hverken hvitost eller gulost. Den er noe midt i mellom. En slags beigeost.

 

 

Da ser du bare at den er VELDIG lys gul ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...