Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost? V2.0!


Fredrik

Gulost eller hvitost?  

1 501 stemmer

  1. 1. Velg din:

    • Gulost
      719
    • Hvitost/kvitost
      729
    • Annet
      55

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sammenlign fargen på osten med et hvit ark så ser du at den er gul :yes:

 

Nei. Det eneste du ser da er at den ikke er direkte hvit. Sammenlign den med fargen på den gule sola, så ser du også at den ikke er gul. Det er det som gjør det så komplekst, at en farge ikke bare er EN farge, det er nyanser på hele brettet, og alt er relativt.

Som jeg tidligere har påpekt, skal man gå etter fargen på osten så er den hverken hvitost eller gulost. Den er noe midt i mellom. En slags beigeost.

Lenke til kommentar
Sammenlign den med fargen på den gule sola, så ser du også at den ikke er gul.

Hmm ...

 

Begynner å se en tendens der hvitostinger er fargeblinde. :hmm:

 

Leste du ikke hva jeg skrev? Jeg snakket om den GULE sola vi ser fra planeten Tellus. Ikke den røde du ser på nært hold.

 

Begynner å se en tendens der gulostinger er ordblinde. :hmm:

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar
Vel, du skrev ikke noe om den gule sola vi ser fra Tellus i det innlegget jeg refererte til.

 

Vet det er pirkete, men

Sammenlign den med fargen på den gule sola

 

Det er vel neppe noen tvil om hva jeg snakker om her. ;)

 

Men jeg skal gjerne bli den første "hvitostingen" til å glatt innrømme at osten er mer gul enn den er hvit. Likevel forandrer ikke det faktum at fargekortet til gulostingene har utspilt sin rolle nå. Finn på noe nytt.

Hvitost er innen bransjen (Tine) det korrekte navnet. Osten har ikke navn på grunn av fargen, men type ost. Og typen ost er hvitost. Det kan godt være gulost er en undertype av hvitosten igjen. Men osten er ikke gul før den er tilsatt fargestoffer. I basis er den hvit.

Lenke til kommentar

Hva tine synes om detta har vel ingenting å si? Serr! Såvidt jeg veit erre bare lokalt at det finnes en diskusjon som dette her, hørt om browncheese?

Jeg synes fortsatt at det er språket som dikterer hva ting og tang heter, inkl ost. Er den gul erre gulost, kvit erre kvitost, brun erre brunost.

En parallell til dette er negere, for oss erre ofte bare negere, men i deler av verdenen hvor fenomenet er utbredt, finnes det lightskinned osv.

 

Jeg vil ha flere typer ost, det er gul, kvit, brun, og alle de andre fargene som følger med.

Er den kvit i basis er den kvitost til den blir gul. Å brenne enten kvitost eller gulost som navn er etnisk rensning og jødeforfølgelse.

 

Et kompromiss som kan fungere, er at ost blir navnet på ost som ikke er brun ost, også kjent som brunost.

 

også en quote

Å si gulrot selv om den er oransj gjør man fordi gulrot er det eneste ordet vi har på denne rotgrønnsaken. Dersom vi hadde hatt et allment akseptert ord som inkorporerte farven oransj eller var farvenøytralt ville jeg selvsagt brukt dette.

 

Å si gulrot om noe oransjt er en svakhet i språket.

 

Å si hvitost om noe gult er en svakhet i brukeren av språket.

end quote

Bruken av farger i navn bør fases ut. Isteden for gulrot, oransjrot, rødrot, må det bli et navn uten mål og mening. Samsi eller noe.

 

quote

Det der kvalifiserer ikke som ost!

quote

 

Haha, jævlig bra!

 

Til slutt vil jeg foreslå at man dumper gulost og kvitost, og legger ost på topp. Eller dumper begrepet i sin helhet, og innsetter cheese.

Lenke til kommentar
Hva tine synes om detta har vel ingenting å si?

 

Selvsagt har det det. Det har jo mye å si. Snakker vi Norvegia (som vi etter hva jeg har skjønt gjør), så er det Tine som lager denne, og det er de som lager den som bestemmer hva den heter. Tine sier at det er hvitost, da ER det hvitost. Ok, Synnøve Finden sier at osten deres er en gulost, da ER det en gulost. Så da har vi en hvitost og en gulost. Sier du til meg at jeg skal kjøpe med en hvitost fra butikken, så får du norvegia, ikke synnøve finden.

Når Coca Cola sier at brusen de lager som mange av oss heller i oss titt og ofte heter cola, så heter den faktisk cola, den heter ikke brunbrus eller lignende.

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar
Nei. Det eneste du ser da er at den ikke er direkte hvit. Sammenlign den med fargen på den gule sola, så ser du også at den ikke er gul. Det er det som gjør det så komplekst, at en farge ikke bare er EN farge, det er nyanser på hele brettet, og alt er relativt.

Det finnes ingen nyanser av hvit, med andre ord er ikke osten hvit. At noe har en lys og blek farge gjør den ikke hvit, så greit er det. Osten er gul, men en lys gulfarge.

 

Men jeg skal gjerne bli den første "hvitostingen" til å glatt innrømme at osten er mer gul enn den er hvit.

Hvordan i svarte helvete kan du kalle den hvit da?

 

"oi, se der, en rød bil!"

"ehh, den bilen der er blå.."

"ja, jeg vet det, altså er det en rød bil!"

epic fail.

Lenke til kommentar

fail er fail helt enkelt, jeg liker ikke uttrykket epic fail. fail er fail. Når noen shopper ost til meg sier de seff hvilket merke de vil ha, f eks crapegia, synnøve crap, crapberg osv.

Kvitost er de kvite ostene, gulost de gule ostene.

Det at kvit ikke har nyanser er interessant, mørkekvit, lysekvit:) Stemmer kanskje at det ikke finnes nyanser? Kvitost, gulost osv er en beskrivelse, ikke navn på noen ting.

Hvorfor de skriver kvitost osv på pakkene veit jeg ikke, de burde kalle det norvegiaost osv.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke du har skjønt det. Du har f. eks. bil -> Toyota -> Avensis. Samme har du med brus -> The Coca Cola Company -> Coca Cola. Og i denne saken blir det Gulost -> Tine -> Norvegia. :tease:

Tine har jo sagt at "kvitost" er det riktige navnet, og det navnet dei brukar...:roll:

 

Nyhus: Kva kaller du ei oransje gulrot?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...