Gå til innhold

Tips til 5.1 høyttalerpakke til 5-7000 kr?

Anbefalte innlegg

Trenger et sett høyttalere for oppsett i 5.1. Stativhøyttalere med 8-10" sub eller sett med gulvstående fronter av typen med 1-2 6,5" bass/mellomtoneelementer i hver høyttaler vil nok passe meg best. 2 fronter, en senter og 2 bak + en evt sub altså. Har ikke kjenskap til så mye forskjellig på dette området, så alle tips mottas med stor takk! :)

Skal drives av receiver i 7-9000 kr klassen (Onkyo TX-SR706/806, Pioneer VSX-LX51/60 eller liknende).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dynavoice er et meget bra budsjettalternativ. Pakken du linker til ville jeg valgt bort. Der er typisk bøllehøyttaler som selges til dem som vil ha størst mulig høyttaler til minst mulig pris. Lydkarakteren preges av (alt for) mye rumlete bass, lite dynamikk, og en ellers mørk klang.

Jeg ville heller satset på M-65-pakken. Her får du mye mer dynamikk, finere diskant, en fastere om mer kontant bass, som nok ikke vil stå særlig tilbake for de trege 10-tommerne. Til filmbruk er subwoofer igrunnen nesten obligatorisk. Jeg ville kombinert M-65-pakken med en XTZ 12".

Tester:

XTZ 99 W12

Dynavoice M-65

Jeg ser du enda ikke har bestemt deg for forsterker. Jeg står fortsatt ved anbefalingen av Yamaha RX-V1800. Dette er tross alt referanseforsterkeren i den aktuelle prisklassen i bladet hjemmekino. Yamaha gir deg også mulighet for presence speakers. Kort sakt er det ekstra høyttalere du kobler til over frontene, som øker oppløsningen lydbildet noen hakk.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

M-65 pakken ser svært lovende ut egentlig. Og rosende omtale har den jo fått ser jeg (ihvertfall frontene). Er ikke bestemt på forsterker enda nei, men står nå litt mellom RX-V1800 og TX-SR806. Håper det dukker opp en test på sistnevnte snart.

Hva tror du/dere om M-65 pakken til 4490 kontra pakken til 4990? Den er å finne her.

EDIT:

Den pakka til 4490 ser egentlig "best balansert" ut. Samme mellomtoneelement i senteren der som i resten av systemet ser jeg. Og nå vurderer jeg litt for fruens del her.. Ser lyd & bilde skryter av Onkyo TX-SR606. Kanskje jeg skulle matchet en slik med disse høyttalerne og kommet over meg selv..?

EDIT2:

Veeeel.. Kanskje TX-SR706 da.. :p

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

Budsjettet er fastsatt til 6000 kr. Jeg er fult ut forberedt på å bruke alt. Er Dynavoice M-65 det beste valget? Kan dere anbefale noen spesielle brukt? Er i ferd med å lande på Dynavoicepakka til 4500 kr + Onkyo TX-SR706 til 6900 kr. Forberedt på å dytte på høyttalerne 1500 kr til om jeg får noe vesentlig bedre. :)

EDIT:

Hva med Dali Blue 6006 m/matchende center og bak?

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

Nå, nå, ikke alle på en gang nå! :p

Leitingen er over. Etter prøvelytting og grubling falt valget på en brukt pakke. Dali Blue 6006 fronter, Dali Blue 5005 bak og Dali Blue C1000 senter. Settet er noe "farget" ved lavere frekvenser og lyden er noe varm, men bassen er på hårsbredden så stram som jeg vil ha den, mellomtonen føltes svært velplassert og naturlig og diskanten oppleves som luftig og man går ikke glipp av en streng. Har aldri hørt Eric Clapton på denne måten. :)

Dette var moro. Ordentlig, ordentlig moro. Og i morgen får HiFi Klubben i Drammen besøk. Da blir det Denon AVR-2809 eller NAD T755 på meg. Får ikke heeelt bestemt meg på den fronten enda, og har nå "prøvelyttet" en drøss med receivere føler jeg. Stadig mer sikkert blir det at jeg ikke skal ha Onkyo, som i utgangspunktet var den jeg absolutt skulle ha.. Tips til alle som skal kjøpe anlegg; Lytt selv. Ikke les forum opp og forum ned, lyd er subjektivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...