Gå til innhold

Betaling i bomstasjoner - ingen vekslemynt


L O G I M A N

Anbefalte innlegg

Jeg har vanligvis autopass. Fungerer smertefritt å overføre penger til det vi allerede har betalt staten for :p

 

Men så har jeg en annen bil jeg har kjøpt, som jeg ikke har rukket å skaffe autopass til enda. Så når jeg kom til bommen kom jeg på det og kjørte på vanlig betaling. Her koster det 22kr for personbil (ødegården - sande i vestfold). Siden jeg hadde bare to 20 kroninger putta jeg på det. Kjente i returskåla og så da først, ingen veksling. Så da måtte jeg betale 18kr til "ikke noe". Greit, ikke mye, men prinsippet her gjorde meg en smule forbanna.

 

Har de lov til å drive denne praksisen? De har betal senere løsning, men liker helst å betale der og da, for skulle man glemme eller noe, blir det fort mye dyrere.

 

Når de også velger en så ukurrant sum som 22kr er, så synes jeg de jaggu får ha veksling også. Disse vekslepengene, tilfaller det nedbetaling av veien, eller dekker det julebordet til bomselskapet? Det første er iallefall noe mer positivt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår deg godt.

Men veklepengene må du antakelig hente på en bensinstasjon eller lignende.

Mer info om det finner du nok på nettsidene til bomstasjonen.

 

Men det er veldig dårlig at bomautomatene ikke kan veksle. Det kan til og med en brusautomat.

 

Men jeg vet grunnen. Bomselskapene tjener godt på kunder som betaler for mye og ikke krever pengene tilbake.

Men burde dette vært lovlig?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Et lite tips som har funket for meg i mange år: Fyll opp askebegeret i bilen med mynter, og problemet er løst (ihvertfall dersom du passer på å etterfylle innimellom). Da har du penger tilgjengelig til både parkering og de bommene som ikke har AutoPass. Litt problematisk for de som røyker i bilen, kanskje :!:

Lenke til kommentar
Hele bomringen på Nord Jæren har dette opplegget.

Og ja, du kan heller ikkje bruke 50-øringer, då dette tydlegvis ikkje er mynter vi bruker i Norge..

 

Jeg trodde man faktisk måtte godta alle gangbare mynter i Norge jeg.

 

Det er helt utrolig, når det gjelder vei og bomselskaper. Det virker som de har egne lover. Glemmer du å betale en passering som er utsatt, får du 300kr ekstra. Kommer du 2 min forseint til en p-plass som må forhåndsbetales (ikke mulighet til å betale for tid man står) så er du fort mellom 500-1000kr fattigere. Hvilket annet firma kan kreve mer enn et purregebyr ved for sen betaling? De har ikke lov til mer første gangen.

 

Men, det er vel ikke til å legge under en stol, at de tjener grovt på forsømelsene. Det i tillegg til å ta kvadrameterpris på en asfalt flekk som det skulle vært et slott.

 

Det står ingenting om det på hjemmesidene, ikke ved skiltene før bommene. Så står du der da, med 50 øringer og ikke eksakt beløp. Du får ikke betalt. Enten har du for lite av penger automaten tar, eller så må du tape penger. Det er helt latterlig.

 

Jeg skal, for morro skyld, prøve å inndra vekslepengene, bare på pur f. :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Off-topic: Mange butikker har innført automatisert håndtering av mynter kassene, du betaler med sedler og putter ev. på mynter, og får mynter igjen i automaten. Disse automatene tar heller ikke 50-øringer. Kanskje på tide at vi kvitter oss med 50-øringene?

Lenke til kommentar

Hva hvis jeg skal kjøpe en brus til 12.50 og har akkurat 12,50, har de da valget mellom å

a) trykke på en overstyr knapp ?og

1) ta femtiøringen bak kassen i en annen kasse en automat kassen

2) la det gå med 12,50

b) nekte meg å handel fordi jeg ikke har en krone til så jeg kan få igjen en femtiøring ?

Lenke til kommentar

Tar ikke de myntautomatene 50 øringene heller?

 

Nei, da får de ta den manuelt da. Selv om 50 øre er passe unyttig i dag, så er den fortsatt en gangbar mynt, og bør aksepteres.

 

I tillegg er det lovpålagt å motta kontantbetaling. Ingen kan kreve noen annen form. Så om man har pengene, så må de godta de. De kan ikke kreve at du betaler på annen måte, selv om du kan velge det selv. Men det er en begrensning mot å motta mer en 25 av hver mynthet pr betaling, da kan man kreve annen mynt eller seddel.

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19850524-028-003.html

 

Det betyr at du skal kunne bruke minst 12.50kr i 50 øringer pr betaling.

 

Står også litt her:

 

http://forbrukerportalen.no/rettighetsartikkel/1143723327.48

 

Så om jeg har da 20kr og 4 50 øringer, skal jeg ikke få betale da? Jeg kan bruke en tier, men da får jeg ikke 8kr i vekslepenger. Det krever nesten planlegging for å kunne få betalt akkurat med kontanter altså!

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Nå fant jeg noe meget interessant:

 

http://www.regjeringen.no/se/dep/jd/kampan....html?id=443198

 

Det er ikke lov å kreve ekstra avgift på utsettelse, noe det heller ikke er. Men det ikke lovlig å ikke ha vekslingsmuligheter. Det skal være mulig å få det igjen. Det står ikke at dette må skje ved autmatene, men det har du krav på. Det skal heller ikke være knyttet gebyr til dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...