Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer Vista 64bit / ramproblemer ?

Anbefalte innlegg

Hei!

At the moment sitter jeg på :

2 x OCZ Platinum XTC 4096MB DDR2 PC6400 KIT

Samsung SpinPoint 500GB 3.5" SATA2

Asus P5N-E SLI nForce-650i 775 Hovedkort

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Boxed

Geforce 8800gt 512,

Kjører Vista Home Edition 64bit

Pc'en har fungert som bare juling fra jeg kjøpte den i februar.

Så i det siste har jeg hatt problemer med ett par blåskjermer, at pc'en låser seg fullstendig og at lyden står å hakker.. Så kjørte jeg en virusscan, og fant ett..

Fikk fjerna det, men problemene var liksom der fortsatt, virka som pc'en stod å jobbet hele tiden, ikke for fullmaskin, men at den hadde noe å jobbe med selv om at jeg ikke hadde noe program oppe å gå..

Så tenkte jeg "jaja hvorfor ikke, formater og installer på nytt" og dette gikk knirkefritt, helt til jeg kom inn i Windows, da hakka Vista'en/maskinen, alt stoppa opp 0.5sek hver 3'dje sekund, og Cpuforbruken spratt fra 1-2% til 18-19% like ofte.. så prøvde jeg meg på Windows update, dette tok da åååååååår og dag å få til.. Noen dager i forveien så tok jeg ut en rambrikke så jeg satt bare på 6gb nå..

Så jeg slo av pc'en og la den ned på gulvet tok ut den ene rambrikken (altså da har jeg bare 2 brikker igjen i pc'en) og starta opp UTEN å sette opp maskinen igjen.. da fungerte alt helt fint plutselig.. spilla litt utover kvelden og surfa litt, slo av skjermen og tok kveld..

Dagen etter når jeg kommer fra jobb sø setter jeg opp maskina og slår på skjermen, og da ser jeg at Windows Update vært på færde, og den har gått tilbake til den hakkinga, fra 1-2% til 18-19% , og oppdateringa tok ett par timer... vel inne i windows igjen så hakker det, så finner jeg ut å ta ut en til rambrikke slik at jeg har bare 2gb igjen i pc'en, men det fortsetter på samme viset, så til det merkelige, jeg la ned maskinen på gulvet igjen, og da fungerte alt som normalt igjen..

Jeg har installert driverne til hovedkortet og til skjermkortet..

Noen som har peil på hva dette kan være ?

PS: har kjørt memtest på alle 4 brikkene, fant ingen feil

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som du kan ha noen kontaktproblemer i maskina di, siden problemet oppstår når den ligger på siden. Du kan sjekke alle kontaktene dine om de sitter godt og ikke har noen tegn til ytre skade. Videre kaan du sjekke om kjøleribba til prosessoren sitter like bra. kort fortalt sjekke det alt det mekaniske grundig.

Det kan også være hovedkortet ditt som begynner å fuske, eller strømfrosyninga. hvis du kan få lånt noen andre kompnenter som fungerer og teste med disse hadde det vært lett å finne feilen. Du kan ogås prøve å se om den får de samme problemene med så lite som mulig av hardware koblet til.

Lenke til kommentar

folk har sikkert mange forskjellige erfaringer her ifbm bluescreens, men min erfaring er at dette ofte er relatert til software-problem fremfor hardware. Og med det mener jeg at det som oftest er en driver som er årsaken. Jeg ser du har Vista 64-bits (som meg) og jeg vet hvor lett det er å velge feil driver til enhet. En 32-bits driver installert i bruk i et 64-bits miljø, vil kunne gi bluescreens.

Når du formaterte og installerte OS burde problem-driveren blitt fjernet. Mitt spørsmål er derfor om du rakk å installere drivere før problemet oppsto igjen? Og hvis ja, hvilke drivere la du inn som du selv har lastet ned fra nett?

Lenke til kommentar
folk har sikkert mange forskjellige erfaringer her ifbm bluescreens, men min erfaring er at dette ofte er relatert til software-problem fremfor hardware. Og med det mener jeg at det som oftest er en driver som er årsaken. Jeg ser du har Vista 64-bits (som meg) og jeg vet hvor lett det er å velge feil driver til enhet. En 32-bits driver installert i bruk i et 64-bits miljø, vil kunne gi bluescreens.

Når du formaterte og installerte OS burde problem-driveren blitt fjernet. Mitt spørsmål er derfor om du rakk å installere drivere før problemet oppsto igjen? Og hvis ja, hvilke drivere la du inn som du selv har lastet ned fra nett?

Nei jeg rakk ikke det.. men nå ser alt ut som det funker, har fått ned SP1 til vista'en, men pc'en ligger enda på siden, skal flytte om litt i stua straks, så da får jeg se om problemet oppstår igjen, men ett spørsmål: det bærer jo mot vinter nu som de fleste sikkert har fått med seg, og jeg har skrudd opp varmekablene i gulvet, og de avgir bra med varme, og psu'en min står nederst i toweret, kan dette ha noe å si ? at psu'en blir varm ??

Lenke til kommentar

Merkelig nok, den fungerte fint som bare det etter jeg flytta litt om i stua, så var det her en kveld så stod pc'en på borti hjørnet med skjermbeskyttern på, jeg satt å glana på tv'en, så plutselig så forsvant skjermbeskyttern og skrivebordet kom opp, og ett par sekunder etterpå restarta pc'en seg og starta opp med en fiiin blåskjerm : der det stod noe om "hardware error failure" elns, gikk litt fort, rakk ikke se hva som stod siden jeg satt i sofaen på andre siden av stua.. er ingenting som er løst inni pc'en, har sjekka alt av kabler.. jeg kjørte Ultimate Boot CD på ram'en og hdd'en, fant ingenting på ram'en, men fant en feil på hdd'en, fikk bare ett valg om jeg ville formatere, men hjelper dette? Eller er det bare å handle ny hdd eventuelt få ny på garantien?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...