Gå til innhold

Skal inn på nyåret, hvilken form for rabatt på toget skal jeg ha?

Sovesofa

Anbefalte innlegg

Skal ut i forsvaret i januar, og tenkte jeg skulle være litt føre var når det gjaldt tog, kanskje allerede bestille i desember, men tenkte å kjøpe på nettet, men når jeg velger militær er det 3 valg, Militær i uniform, Militær 50 %, og Sivil T.J plikt.

skal jeg velge da sivil eller militær 50 %?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal ut i forsvaret i januar, og tenkte jeg skulle være litt føre var når det gjaldt tog, kanskje allerede bestille i desember, men tenkte å kjøpe på nettet, men når jeg velger militær er det 3 valg, Militær i uniform, Militær 50 %, og Sivil T.J plikt.

skal jeg velge da sivil eller militær 50 %?

Første dagen (altså innrykk) Så betaler du full pris. Du har ingen tjenestebevis enda. (med mindre du har seddel fra innkallingen som tilsier at du skal ha 50%) Men ta med kviteringer, så er det eget opplegg for tilbakebetaling under inrykket. Militæret betaler 100% av reisen til innrykksdag, og hjem-reiser og tilbakekomst på de store permene, samt dimmisjon. Da fyller man ut det man kaller reiseregning, men dette får du info om når du har kommet inn.

Ang. rabatter når du har tjenestebevis og skal reise hjem i helger, eller bare byen får du 90% på tog(og noe utvalgt) hvis du har uniform, 50% eller honør hvis du har beviset med deg. "Sivil TJ.plikt" er hvis du har tatt siviltjeneste isteden for militær. Og det er eget bevis for dette. ikke aktuelt hvis du faktisk skal ha førstegangstjenesten din i forsvaret.

Ikke vær redd for at du ikke får igjen pengene, eneste du må huske på er at norge liker at militæret reiser kjipt, så de betaler vel bare for den billigste reiseveien. Så hvis du tar fly, men kun har krav på tok betaler de det toget ville ha kostet.

Lenke til kommentar

Da jeg var inne (for lenge siden riktignok) var det sånn at dersom man med billigste reisemåte fikk vesentlig lenger reisetid dekte forsvaret den dyreste. Som et eksempel kan jeg bruke meg selv. Den gang hadde forsvaret egne flyvninger. Jeg fikk først militært fly til nærmeste militære flyplass som var kirkenes. Men pga busstidene videre derfra så måtte jeg ha en overnatting i kirkenes om jeg skulle reise kollektivt, ikke noe problem det betalte de om jeg trengte det. Men da jeg la frem dokumentasjon på at dersom jeg reiste med sivilt fly til Vads isteden, så kom jeg meg hjem samme dag. Og da fikk jeg det.

Og fra da av fikk jeg alltid sivilt fly.

Lenke til kommentar

OZ-racing:

Vis innkallingskortet og si at du skal ha 90%. Hvis konduktøren kun gir deg 50, så får du ham til å skrive under på en papirlapp hvor han skriver at han kun ville gi deg 50%. Da har du reist etter billigste måte (du fikk jo ikke biligere enn 50% rabatt, og vil få det dekt av forsvaret.

Lenke til kommentar
OZ-racing:

Vis innkallingskortet og si at du skal ha 90%. Hvis konduktøren kun gir deg 50, så får du ham til å skrive under på en papirlapp hvor han skriver at han kun ville gi deg 50%. Da har du reist etter billigste måte (du fikk jo ikke biligere enn 50% rabatt, og vil få det dekt av forsvaret.

ja, men tenkte å bestille på nettet, siden jeg gjerne vil ha NSB komfort, greit nok om de ikke dekker komforten, snakk om 90 kroner, men togreisen er jo greit å få dekka..

Lenke til kommentar

Hvis du skal bestille på nettet bestiller du det inkallingskortet tilsier at du skal betale. Da fungerer kortet som et tjenestebevis for den aktuelle dagen. Men du har fortsatt ikke uniform, så må bli 50%. Men når jeg var inne (4 mnd siden) betalte jeg halv pris på tog, tok kviteringen og leverte der inne og fikk alt refundert. De skal se over en god del kviteringer, så denne dagen var de, i hvertfall ikke hos oss, ikke veldig nøye. Men ang å bestille på nettet er jeg usikker, for det har jeg aldri gjort selv, men de har vel et kundesenter du kan ringe til. NSB pleier generelt å være ganske ok på rabatt ordningen til forsvaret, så hvis du betaler halv pris, og viser innkallingskortet sammen med biletten ved eventuel kontroll skal dette gå veldig bra.

Bare sånn for å få sagt det, så er innkallelse lapp fungerer dette som tjenestebevis den dagen innrykket skjer, og du får rabatt ut i fra dette.

EDIT: Leif

Endret av HouseWolf
Lenke til kommentar

Militær i uniform, Militær 50 %, og Sivil T.J plikt.

dette er de 3 alternativene, men jeg har jo ikke noen form for uniform, så da må det jo bli enten 2 eller 3, men av en eller annen grunn heller jeg mer mot nummer 3..

det står ikke hvor mye rabatt man skal ha på inkallesen, men får vel bare ringe NSB da..

Lenke til kommentar
Ang. rabatter når du har tjenestebevis og skal reise hjem i helger, eller bare byen får du 90% på tog(og noe utvalgt) hvis du har uniform, 50% eller honør hvis du har beviset med deg. "Sivil TJ.plikt" er hvis du har tatt siviltjeneste isteden for militær. Og det er eget bevis for dette. ikke aktuelt hvis du faktisk skal ha førstegangstjenesten din i forsvaret.

Hehe, det er ikke så rart når forsvaret faktisk går inn for å gjøre det komplisert;) Hatet startperioden selv jeg.

Lykke til BTW

Lenke til kommentar

joa :p men hadde jeg tenkt meg om tror jeg kanskje at jeg hadde skjønt dn sivil verneplikt = siviltjeneste, men de gjør ting vansklige :p

jo takker for det, håper på en morsom tjenste da, greit å komme seg vekk fra de vanlige rutinene

Endret av OZ-Racing
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...