Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Beklager, er ikke gira på å betale 20-30k og 549 i måneden.

Fin idelogi, men feil priser.

Vikenfibernett holder til i oslo, hør med de du:P

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

10/10, 10 faste ip og domene koster 350/mnd. En god invistering som vil betale seg tilbake etter noen år pga bedre og billigere tjenester. Tror du det er billigere for borettslag?

Norske kunder lider fordi det er for lite konkurranse

http://post.digi.no/php/art.php?id=793259

Greit å få den beste digitale infrastrukturen først som sist.

http://bynett.no/Article/tabid/107/Article...50/Default.aspx

Lenke til kommentar

Så lenge etableringen for åpne nett er så horribel så er ikke dette ett alternativ, på eneboliger har man opperet med 20 til 35000,- i etablering, det sier seg selv at noe slikt er uselgelig.

De åpne nettene har såpass lavt kundetall at de ikke har greid og skape noe stort marked for tjenester.

Og velger man andre leverandører på fiber kan man være trygg på at disse også kommer til og bli åpne med tiden.

Det koker vel ned til dette på fiber:

Lukkede nett = lik utbygging og mange kunder

Åpne nett = ingen utbygging da det blir alt for dyrt.

At borettslag o.l kan få bra avtaler er en helt annen sak, og jeg er selvsagt for åpne nett men jeg ser ikke helt hvordan man skal få økonomi i det, i Sverige har man mer konsentrert befolkning samt en massiv satsning fra staten sin side som vi desverre ikke har hatt her.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Stemmer vel ikke helt dette. Bynett får du nå til en helt annen etableringspris.

Rundt 2-3000 mener jeg å huske det koster nå for enebolig tilknytning.

Faktisk ennå lavere med gode borettslagsavtaler.

Og 10/10 til 290,- i mnd. dyrt?? Du kan jo velge og vrake i fart og tilbydere...

Lenge var jo Bahnhof billigst, men nå er Direct Connect på farten.

Se www.tromsbynett.no og www.oslobynett.no.

Så lenge etableringen for åpne nett er så horribel så er ikke dette ett alternativ, på eneboliger har man opperet med 20 til 35000,- i etablering, det sier seg selv at noe slikt er uselgelig.

De åpne nettene har såpass lavt kundetall at de ikke har greid og skape noe stort marked for tjenester.

Og velger man andre leverandører på fiber kan man være trygg på at disse også kommer til og bli åpne med tiden.

Det koker vel ned til dette på fiber:

Lukkede nett = lik utbygging og mange kunder

Åpne nett = ingen utbygging da det blir alt for dyrt.

At borettslag o.l kan få bra avtaler er en helt annen sak, og jeg er selvsagt for åpne nett men jeg ser ikke helt hvordan man skal få økonomi i det, i Sverige har man mer konsentrert befolkning samt en massiv satsning fra staten sin side som vi desverre ikke har hatt her.

Endret av steveak
Lenke til kommentar

Hvem betaler da etableringen?

Det koster rundt 25 til 300000 og legge inn en fiberlinje. Og har de senket prisen så har de skviset leverandørene av tjenester, og hva skjer da? Valgfriheten blir liten fordi det ikke er lønnsomt og levere.

Noen må betale, og til slutt er det alltid sluttkunden som naturligvis blir den betalende. Nå man kutter såpass på prisen kan man jo allitds fundere litt hvordan regnestykket er lagt opp over tid.

Lenke til kommentar

Holder jo ikke å si at de har skviset leverandøren. Pointet er jo at det ikke koster 25k å få fiberlinje.

Det koster 2-3k. Og leverandørene senker jaggu prisene i tillegg. Muligens fordi det er konkurranse?

Ser ikke annet enn at leverandørene konkurrerer på Bynett i alle fall. Direct Connect er jo en velkjent

leverandør, ikke sant?

Men for all del, bind deg opp du. :-)

"Over tid" argumentet er jo litt tynt. Hva betaler man til Telenor, Canal Digital, Lyse osv. "over tid"?

Jo, all historikk viser at du betaler for bindingen så det holder. Er jo en grunn til at den forretningsmodellen

er den mest lønnsomme for selskapene.

Jeg for min del har Telenor ADSL Turbo. For det betaler jeg 499,-/mnd. Pluss på 60 kroner for linjeleie til

Telenor... Da er vi oppe på 560,- kroner måneden. Og jeg får maks 12mbit fordi tekniske forhold sier det.

Så måtte jeg ha modem til 790,-. Og installatør till 1000-lappen som stakk i kontakten, siden DET måtte

man ha når jeg valgte gjør-det-selv. Etableringen kostet meg godt over 2500 kroner.

Og så må jeg binde meg for 12 måneder i tillegg.

Telenor er også den eneste som har utstyr i sentralen. Ergo - de har både bukken og havresekken. Jeg kan

alltids bytte til f.eks. Nextgentel eller andre isp'er, men siden de må forholde seg til Telenors nett blir det de samme

prisene/hastighetene over hele fjøla. Ikke leverer de kjappere, hvis billigere så er det kronestykker.

Endret av steveak
Lenke til kommentar

Kundekosten er i snitt 20 - 30000 for og levere en fiberlinje, at de da tar 2000 - 3000 i etablering tilsier jo at det er dyrt og være innholdsleverandør, Lyse med venner legger ikke skjul på at de tar igjen disse pengene på og selge tjenestene.

Noe har de endret i forretningmodellen, jeg bare lurer på hva.

Ingenting gleder meg mer enn at de gjør dette, men det er ikke mer enn noen mnd siden de samme folkene hevdet dette ikke var mulig og få til på noe vis og at man burde tvinge alle andre til og åpne sine nett så deres egen forretninsmodell kunne bli lønnsom.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...