Gå til innhold

Kan noen forklare hva Crossfire er og hvordan det fungerer


Chola

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden det begynner å bli litt utpå kvelden så tar jeg den vnalige og korte versjonen:

 

Crossfire er en teknologi fra AMD/ATI, som muliggjør at to, tre eller fire grafikkprosessorer kan jobbe sammen om å rendre 3D-grafikk. Sagt med andre ord så kan du koble flere skjermkort sammen for å øke ytelsen drastisk i tunge dataspill med høy grafikk. Du kan naturligvis bruke det på eldre spill med lavere grafikk, men det har som regel ingen hensikt, da et enkelt skjermkort som regel klarer dette fint, og andre komponenter holder igjen ytelsen uansett.

 

Det skal sies at jeg (med vilje) brukte ordet "skjermkort", istedenfor grafikkprosessorer for å gjøre det litt enklere.

Men faktum er at du for eksempel har et skjermkort som HD 4870X2, som består av to grafikkprosessorer og har integrert Crossfire teknologien i seg. Den består egentlig av to HD 4870 GPUer (grafikkprosessorer) på et enkelt kort.

 

I spill med tung grafikk som en enkelt grafikkprosessor ville slitt med å kunne klare med god nok ytelse, så kan du for eksempel koble opp et ekstra skjermkort/grafikkprosessor for å dele belastningen mellom dem.

F. eks så kan de dele opp jobben, og heller ta hver sin del av skjermbildet, og så fletter/syr bildene sammen til et helt et før det sendes videre til skjermen din.

 

Ytelseøkiningen er i situasjoner når skjermkortet sliter kan være så høyt som en 90 %. Men ligger som gjerne på en mellom 60-80 % bedre ytelse.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

ok. I understand litt tror jeg.

 

Lita spørsmål

 

Si at du kobler sammen to 4870 x2, da har mann 4 uttak(2 x 2) til skjermen. hvordan kobler jeg skjermkortet til PC'en? (min skjerm har 2 inngang)

 

Er det nok å kable fra en av de skjermkorta eller må jeg kable fra begge skjermkorta?

 

Chola

Endret av Chola
Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...