Kjellcorp Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Nå som serveren min er så si ferdig er det på tide å flytte den dit den skal. tenkte den skulle stå på vaskerommet i kjelleren. men så slo det en liten tanke at det blir jo fuktig der av og til ettersom man tar ut bløte klær. så hvordan blir det å ha den der da? Temperaturen der ligger på rundt 10 +\- Lenke til kommentar
scumbag Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Så lenge serveren ikke står helt klin innpå, men med f.eks. 1 meter eller mer fra vaskemaskinen kan jeg ikke se noe problem. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Ikke lurt å sette en datamaskin inne på et fuktig rom... Reint vann leder ikke strøm, men etter en stund med støv og slikt, kan man ikke være sikker lengre. Er rommet stort nok, så skal det ikke være noen problemer. Lenke til kommentar
Kjellcorp Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 rommet er sånn passe stort.. tipper på at maskinen vil stå ca 1,5 meter unna vaskemaskinen. Er ikke vannet eller støvet jeg er redd for, det er bare fuktigheten som bekymrer meg litt. Lenke til kommentar
meitemark Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Du kunne prøve å sette maskinen inne i et skap eller noe liknende, og sette en plastboks (2liters iskrem feks) med kattesand der inne. Da skulle luften holde seg behagelig tørr. Lenke til kommentar
snik1 Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 er dette en spøk? ikke ta sjansen du.. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Høy relativ luftfuktighet (80% og oppover) vil forårsake korrosjon på komponentene i PCen din. En boks med kattesand er allerede nevnt her, men god ventilasjon og litt høyere temperatur ville jeg satset på. Både for at klærne skal tørke raskere og at maskinen skal holde seg tørr nok. Alternativt kan du lage deg en ventil til et tørrere rom og trekke en kanal ned til luftinntaket på PCen. Så lenge du har tørr luft inn i kabinettet så er luftfuktigheten utenfor rimelig likegyldig. Men vær obs på at du da ikke bør ha luftinntak andre steder i kabinettet slik at du trekker inn fuktig luft der. Lenke til kommentar
Kjellcorp Skrevet 21. november 2008 Forfatter Del Skrevet 21. november 2008 har bare på så luften går ut ettersom er det er ca 10 grader. har ikke sjekket hvor mye den idler på, men tenkte å sjekke det når jeg er ferdig på jobb nå. Men over til det med å ha den på vaskerommet, flyttet den ned dit i går og ble gjort om litt der. den står oppe på et bord, ca 3,5 meter unna vaskemaskinen. Hele kjelleren er åpent(ingen dører på 3 rom). Er det alle komponentene det er snakk om blueEAGLE ? Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 har bare på så luften går ut Blåser viftene dine bare ut av kabinettet? Det er en dårlig plan med tanke på at luften (og støvet) da kommer inn i alle sprekkene som finnes i kabinettet. Det er bedre å bruke filter på viftene og blåse luft inn i kabinettet slik at luften går ut av alle sprekkene. Dermed samles støvet kun i filteret. Når det gjelder korrosjon så er det noe du vil få hovedsaklig på eksponerte flater men også i spor som ikke er tette. F.eks ekspansjonskort og minnebrikker. Ben til komponenter som ikke er overflatemonterte er også utsatt. Lenke til kommentar
Hercules Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 om det er skadelig eller ikke har jeg ingen formening om, men jeg kan jo fortelle hvordan jeg har mne servere. jeg har 2 stk servere som begge står ute på en innglasset veranda. det er sprekk mellom hvert glass men regnet kommer ikke inn. men kulde og fukt følger været ute. mine servere kjører 24/7 og jeg har aldri hatt noe problem, dem har stått der i ca 3 år nå og ser ut til å trives godt. MEN det er bikjekaldt der ute om vintern hvis jeg må ha vedlikehold eller rense for støv (det er heldigvis ikke ofte men jeg skjekker maskinene hver 3 måned for å se om det er behov) Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=116849 Genial fuktfjerner. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 No veit eg ikkje om du tørker klær der inne og, men i så fall så kan det fordampe 4-5 liter vatn på ein klesvask. Eg ville aldri hatt ein PC i eit sånt rom. Heile rommet får høg luftfuktighet, det er lite heldig for elektriske komponenter. Lenke til kommentar
Kjellcorp Skrevet 24. november 2008 Forfatter Del Skrevet 24. november 2008 Den vifta som er bak "veggen" i kabinette blåser ut. Sånn jeg nå kan forstå så vil det uansett komme mye luft fuktighet uansett om klærne henger der på tørk eller ikke. så da kommer jeg nok til å fjerne den derifra å sette den et annet sted. hjertelig takk for hjelpen Lenke til kommentar
lhegdal Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Et annet element ved et vaskerom er at det kan hende at en pakning eller lignende går i vaskemaskinen og du får vannlekasje. Ville vært litt skeptisk til å sette den i et vaskerom, er jo også avhengig hvor mye du faktisk vasker der inne. Luftfuktigheten er en sak, opp til et vist nivå gjør ikke luftfuktighet noe, det er igrunn bra. Det er vanlig å ha en vis luftfuktighet på serverrom, for å unngå statisk elektrisitet. Hvordan det er i forhold til et vaskerom, har jeg ingen formening om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå