avtrekkeren Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Da jeg startet maskinen etter å ha våknet på lørdag pep hovedkortet mitt om at SMART hadde feilet på 1 av diskene mine. Jeg har (hadde) da 1x 250GB til system (ikke farlig), 1x 250GB til bilder, dokumenter, og diverse (viktig!), 1x 250GB til spill (ikke farlig), og 1x 750GB med diverse, err - stash (ikke farlig). Det var noen grusomme pipelyder og noen hakkelyder som lignet på slike lyder fra gamle diskettstasjoner. Så, gjett hvilken disk som feilet, joda - selvsagt den "viktige". Nå hadde jeg tatt backup, men den var dessverre 1 år gammel, men bilder som var tatt siden da var 95% på den bærbare også - så det var stort sett backet opp. I grunnen var det ingenting 100% superkritisk og livsviktig (bortsett fra savegamene mine på dusinvis av spill!), men det var mye som var meget irriterende å miste, og å prøve å samle opp igjen fra diverse andre maskiner og kontakter. Første gang jeg startet windows etter beskjeden om at SMART feilet, var disken tilstedet i utforskeren, men dog uten label, og det gikk ikke an å komme inn på den - fikk heller ikke "standardbeskjeden" om å formattere den. Slo av, og tok ut disken for å sjekke om den var varm - men kan ikke si at den var det. Satte den inn igjen, og da klarte ikke maskinen å legge til disken under POST - den stoppet hver gang på samme disk under opplisting av tilkoblet hardware. Etter et minutt eller to stoppet disken, og da gikk oppstarten videre. Da jeg så kom inn i windows etter langt om lenge, var disken ikke å spore i det hele tatt. Prøvde derfor å hotswappe disken, jeg koblet den fra - restartet maskinen - gikk inn i windows, og så koblet jeg den til mens maskinen gikk... Disken spant opp, men sto og klikket vel ett minutt før den slo seg av. Dette gjentok seg flere ganger. Leste om diverse fryseboks-triks på nettet, men fant ut at jeg skulle prøve en dockingstasjon som jeg hadde sett på Microplex (og Netshop nå etter sammenslåing av lager). Linkage: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=97583 Bestilte en sånn på søndag, samt en ny Seagate harddisk på 1TB for å erstatte den gamle. I dag mottok jeg dette på døren. Koblet til disken via dockingstasjonen, og jøss - den startet opp, klikket ca 1-2 minutter som tidligere (så her var jeg redd for at den skulle slå seg av), men så gav den seg - fortsatt på. Disken var dog uten label og måtte formatteres, men dette gadd jeg ikke. Recovret først noen filer med FreeUndelete, men da jeg traff på noen skadede deler av disken frøs dette helt og disken sto i stampe i lang tid. Byttet så til Acronis True Image, og prøvde å klone disken. Den kom til ca 30% før den traff noen dårlige sektorer, og frøs helt opp - og kræsjet, slik at den nye partisjonen på den nye disken ikke ble synlig. (30% virker likevel å være nok, da det var snaue 90GB, og det var stort sett så mye som var på disken når den kræsjet.) Da hadde jeg heldigvis GetDataBack som klarte å hente ut alt bortsett fra et par filer (en .pst-fil for mail som var ganske stor) samt et par savegames som jeg ikke fikk henta. Nå er harddisken i frysern for å teste en siste gang for å få ut de siste filene, i mellomtiden har jeg satt opp et automatisert backupsystem med gratisprogrammet Areca (http://areca.sourceforge.net/). Dette var litt avansert å sette opp, men sånt liker jeg - så når det først er satt opp funker det alldeles ypperlig Anyways, i mitt tilfelle ble det i alle fall dockingstasjonen som gjorde utslaget for å redde data, i tillegg er den meget praktisk når jeg oppgraderer og bytter ut disker. Kan ha en stabel av gamle 2,5" og 3,5" SATA-disker som kan funke som eksterne disker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå