Gå til innhold

PC til HD redigering

Anbefalte innlegg

Hei! Er ny her på forumet og håper på svar :)

Har satt opp en PC som primært vil bli brukt til å redigere HD filmer, men så er det dette med maskinvare og kompabilitet da. Håper jeg kan få noen hjelp til å se om komponentene jeg har valgt ut passer!

PC`n jeg har satt opp: https://prisguiden.no/vis_handlevog...aggon_id=87406p[/url]

På forhånd takk for all hjelp!

MVH

Marve

Endret av marve69
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vellkommen til forumet. =)

hvis du ser fort igjennom forumet så finner du minimum 10 stk pr side som spør om hjelp med valg av pc komponenter. ting som er viktig i en maskin som skal encode video er:

-nok ram 2gb+++

-mer en nok hd plass. 1-3tb bør holde =)

-4 kjerner cpu

-det er ingen ulempe å ha et sprekt skjermkort. da noen programmer har mulighet til å bruke kraften fra det til å encode.

-en god psu(strømforsyning) hjelper deg med å ikke kverke hardisker du har lagra dine livsverk på.

-hovedkort er noe man ikke bør spare penger på. det er utvilsomt den vigtigste komponenten i pc'n din. de virklig kule hovedkorta starter på rundt 1300kr

lykke til.

folk bør virklig lese igjennom denne tråden før de poster noe selv:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=488161

Lenke til kommentar
vellkommen til forumet. =)

hvis du ser fort igjennom forumet så finner du minimum 10 stk pr side som spør om hjelp med valg av pc komponenter. ting som er viktig i en maskin som skal encode video er:

-nok ram 2gb+++

-mer en nok hd plass. 1-3tb bør holde =)

-4 kjerner cpu

-det er ingen ulempe å ha et sprekt skjermkort. da noen programmer har mulighet til å bruke kraften fra det til å encode.

-en god psu(strømforsyning) hjelper deg med å ikke kverke hardisker du har lagra dine livsverk på.

-hovedkort er noe man ikke bør spare penger på. det er utvilsomt den vigtigste komponenten i pc'n din. de virklig kule hovedkorta starter på rundt 1300kr

lykke til.

folk bør virklig lese igjennom denne tråden før de poster noe selv:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=488161

Takk, men nå var det ikke kraft jeg primært lurte på. Men at komponentene var kompatible. Kjedelig og sitte med en prosessor som ikke passer på hovedkortet :)

Men jeg skulle kanskje studert sidene her litt bedre før jeg la ut spørsmålet.

Lenke til kommentar

Da har jeg byttet ut raid kontrollern. Ser ut som det stemmer det med vifta også, finner ingen i prisguieden her som passer, men har funnet et på på komplett. Det samme gjelder for RAM brikkene.

Tusen takk alle sammen for all hjelp!

MVH

Marve

Endret av marve69
Lenke til kommentar

i7 er en relativt ny plattform, det er derfor du sliter med og finne en cpu kjøler enda. Du kan kjøpe overganger til enkelte vifter så de kan passe. Men anbefaler deg og heller vente litt til med og kjøpe en cpu kjøler til det kommer noen som er laget til i7. <--- Bedre ytelse.

Det samme gjelder ram, 3 kanals brikker er like nytt som i7, dermed tar det tid før man får ett mangfoldig utvalg.

Lykke til igjen:)

Lenke til kommentar

Det som vil være den største flaskehalsen i praksis vil være diskhastighet. HD-råmateriale har det fort med å bli STORT.

Jeg ville vurdert en SAS kontroller slik at du kan gå for raskere disker siden. Jeg tar det som en selvfølge at du skal kjøre raid0?

Ville også hatt en separat disk for system/os (10krpm).

Driver selv litt med videoproduksjon og redigeringsmaskinen vi bruker nå har 2x WD RE2 disker i raid0 for data og 2x raptor i raid0 for system. Det funker rimelig bra. Men til HD hadde det nok blitt litt svakt.

Hvis du bruker adobe after effects kan du sette opp renderingsnoder på flere maskiner for å øke hastighet på rendering av effekter :)

http://library.creativecow.net/articles/ra...eo-tutorial.php

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
du trenger ikke en egen raid kontroller på det hovedkortet. da det skal støtte raid 0-1-5*-10

den har 2 marvel kontrollere. så den har 2 raid kontrollere. og kjøpe en ekstra er egentlig bare sløsing av penger.

*kun en av kontrollerne støtter raid 5

Lurte litt på det der, men ut i fra det jeg har lest, så bruker raid løsningene fra kortet mer prosessorkraft enn hvis du har eget raid kort.

Lenke til kommentar
Det som vil være den største flaskehalsen i praksis vil være diskhastighet. HD-råmateriale har det fort med å bli STORT.

Jeg ville vurdert en SAS kontroller slik at du kan gå for raskere disker siden. Jeg tar det som en selvfølge at du skal kjøre raid0?

Ville også hatt en separat disk for system/os (10krpm).

Driver selv litt med videoproduksjon og redigeringsmaskinen vi bruker nå har 2x WD RE2 disker i raid0 for data og 2x raptor i raid0 for system. Det funker rimelig bra. Men til HD hadde det nok blitt litt svakt.

Hvis du bruker adobe after effects kan du sette opp renderingsnoder på flere maskiner for å øke hastighet på rendering av effekter :)

http://library.creativecow.net/articles/ra...eo-tutorial.php

Det er raid o det er snakk om ja. Og som du sier, tanken er å kjøpe en PC som jeg har gode muligheter til å bygge videre på. Skal lese litt om SAS kontroller.

Takk for tipset!

Lenke til kommentar
du trenger ikke en egen raid kontroller på det hovedkortet. da det skal støtte raid 0-1-5*-10

den har 2 marvel kontrollere. så den har 2 raid kontrollere. og kjøpe en ekstra er egentlig bare sløsing av penger.

*kun en av kontrollerne støtter raid 5

Lurte litt på det der, men ut i fra det jeg har lest, så bruker raid løsningene fra kortet mer prosessorkraft enn hvis du har eget raid kort.

med en cpu med 8 tråder så er det et veldig lite problem =)

Lenke til kommentar

Når det gjelder videoredigering, særlig om det er snakk om full HD, er det viktig å sjekke ut i hvor stor grad de programmene man skal bruke utnytter flerkjerne/flertråd eller ikke. Gjelder både program og kodekser. Uten at jeg er spesialist, ser det ut til å være en del markante forskjeller mellom de ulike halvprofesjonelle og helprofesjonelle programmene.

Noen blir nesten bare bedre og bedre desto mer kjerner de får å leike seg meg, mens andre ser ut til å like seg best på Core 2 Duo.

Man bør også være klar over at Phenom/Deneb faktisk yter svært godt relativt sett når det gjelder en del HD enkoding. Særlig ved x264 og gitte programsammensetninger har jeg sett svært gode resultater for Phenom relatert til Core 2 Quad. Mener det blant annet er med MainConsept sine. Men jeg har ikke tid til å lete fram linkene.

Lenke til kommentar
Når det gjelder videoredigering, særlig om det er snakk om full HD, er det viktig å sjekke ut i hvor stor grad de programmene man skal bruke utnytter flerkjerne/flertråd eller ikke. Gjelder både program og kodekser. Uten at jeg er spesialist, ser det ut til å være en del markante forskjeller mellom de ulike halvprofesjonelle og helprofesjonelle programmene.

Noen blir nesten bare bedre og bedre desto mer kjerner de får å leike seg meg, mens andre ser ut til å like seg best på Core 2 Duo.

Man bør også være klar over at Phenom/Deneb faktisk yter svært godt relativt sett når det gjelder en del HD enkoding. Særlig ved x264 og gitte programsammensetninger har jeg sett svært gode resultater for Phenom relatert til Core 2 Quad. Mener det blant annet er med MainConsept sine. Men jeg har ikke tid til å lete fram linkene.

han skal vel ikke bruke pcen sin til x264 dette er jo comprimert, han skal vel ha alt raw ? lagrer du greiene dine på p2 brikker ? eller på tape ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann!

For ett par månder siden spurte jeg om det hjelp til en pc til samme bruk som deg.

Av diverse årsaker så ble den aldri kjøpt, så nå er jeg på jakt igjen (må ha den inn på dette budsjettåret, så begynner å få meget dårlig tid!!)

Jeg har max budsjett på 15k dette året og 3k neste år til oppgraderinger.

(jobber ikke proff med video, men semipro ;) )

Hvor mye ram skal du ha og hvor mye koster dette?

(kunne ikke se det i handlelisten din).

Og hvor mye kommer HK på tror du?

Er veldig usiker på om jeg skal gå over til i7 enda pga av pris.

15k er virkelig ikke mye når det kommer til maskiner til denne typen bruk..

Så jeg kommer til å følge tråden din, kanskje jeg ender opp med samme oppsett jeg også :D

Lenke til kommentar

du gjør lurt i å lage din egen tråd. eller bare se igjennom anbefalingene til HW.no. de blir ofte oppdatert.

til videoredigering er det greit med så mange cores/tråder som mulig. om jeg skulle sitte å encoda video så hadde jeg klart gått for en core i7 "prisen" på ca 5-6000 for cpu og hovedkort er noe man må betale for et highend system. så får du heller bruke de 3000 neste år til et bra skjermkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...