Gå til innhold

Piano noter hjelp!

Lami

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha musikkprøve i morgen. Læreren ga oss et hefte med forskjellige ting, b, #, moll, treklang, dur osv men der var det sånn at JEG måtte fylle ut! Da er det ingen vits å dele ut sånne og øve på når det ikke står en dritt!

Jeg har funnet C-durtreklang men jeg vet ikke hvor jeg skal plassere f-durtreklang og g-durtreklang på notesystemet!

Jeg greier heller ikke å plassere a-molltreklang, d-molltreklang eller e-molltreklang i notesystemet!

Jeg har søkt på google men jeg fant ikke mye svar.

Skjønte ikke heller # og b. Det står i heftet;

#-Hever med 1/2 trinn.

b-Senker med 1/2 trinn.

Men har et spørsmål til, hva er forskjellen på molltreklang og durtreklang? Vet at moll er liten + stor ters og durtreklang er stor + liten ters, men hvis jeg skal legge over i notesystem, hva blir det da? forskjellen?

og a-molltreklang, er det a eller a-c-e eller? hvordan blir det?

Endret av Lami
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Først og fremst må jeg beklage for dårlige tegninger. Mer rutinerte musikere må gjerne rette på meg, for jeg er trommis og har lite peiling på noter :)

F-durtreklang og G-durtreklang ser slik ut:

post-101754-1227037613_thumb.png

a-moll, e-moll og d-moll ser slik ut:

post-101754-1227037796_thumb.png

kryss og b:

når du har kryss for en tone, feks. F, skal du spille en fiss istedenfor. Den ligger en halv tone opp fra F. Har prøvd å tegne ett piano (haha), men håper du skjønner hva jeg mener. DU skal altså bare spille en halvtone opp. Når du har b, skal det bare gå motsatt vei, altså en halv tone lavere. har du b for F, får du E

post-101754-1227038088_thumb.png

Moll lyder trist, mens dur lyder glad. Det er vel egentlig hovedforskjellen.

du kan bruke kryss og b for å lage moll/dur. Som du ser, hever krysset tersen, slik at den blir stor, og derfor får du dur. Men det er ikke alle akkorder du må bruke kryss for å få stor ters, som foreksempel C-dur, F-dur og G-dur.

post-101754-1227038507_thumb.png

Håper det hjalp

Lenke til kommentar

Så moll og tredurklang er sånn at det er en note/bokstav mellomrom?

Noe regel for det?

Hva er forskjellen på moll og tredurklang?

Btw, kule tegningener, haha :)

men skjønner ikke helt når de sier at moll er liten + stor ters! Hva mener de med det? vet at stor = 4 trinn, (hva mener de med det?) og liten er 3 trinn (-...-)

Endret av Lami
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Det er en ters mellom. Det vil si tre toner. Du begynner å telle på den du er på, og slutter på den du slutter på, så det blir egentlig bare en imellom ja.

Regner foresten med at du mener durtreklang, hehe. Forskjellen er at tersen er liten i moll, mens den er stor i dur.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

en ters er et interval. Det vil si hvor langt det er mellom to toner. ters betyr tre,

en durtreklang er bygget opp av terser. det vil si at du skal gå en ters opp fra grunntonen, så en ters opp der igjen. Fra grunntone til den siste tersen er det en kvint, som betyr fem.

post-101754-1227040869_thumb.png

Håper jeg ikke har gjort det mer komplisert :p

Edit: glemte å skrive at rosa prikker på pianoet marker hvilke toner du skal bruke i C-molltreklang (C-Ess-G), og rød markerer C-durtreklang(C-E-G)

Endret av Slettet-U4NJ3Omm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Begge akkordene på notelinjene er durtreklanger. Se på pianotegninga for moll/dur.

En liten ters fra A blir A-C

a-molltreklang blir A-C-D

a-durtreklang(får du sikkert ikke spm om på prøva) A-Ciss-D

Pass på og ikke bland sammen ters og treklang. treklang lager akkord, mens ters bare er begrep på intervallet mellom to toner :)

Lenke til kommentar
Begge akkordene på notelinjene er durtreklanger. Se på pianotegninga for moll/dur.

En liten ters fra A blir A-C

a-molltreklang blir A-C-D

a-durtreklang(får du sikkert ikke spm om på prøva) A-Ciss-D

Pass på og ikke bland sammen ters og treklang. treklang lager akkord, mens ters bare er begrep på intervallet mellom to toner :)

Må bare rette litt her. A-moll treklang har notene A, C og E, ikke D. A-dur er A, C# og E.

Lenke til kommentar
Er durtreklang bygget opp av de mellomrommene og molltreklang er bygget opp av de strekene?

Er stor ters 3 trinn og liten 2?

Men hvis det er liten ters som begynner på a (hvis det er mulig) blir det da A D F??

En stor ters er 2 trinn mens en liten ters er 1 og et halvt trinn.

En ters er et intervall og er forholdet mellom to toner. Et interval kan oppstå mellom hvem som helst toner.

Er durtreklang bygget opp av de mellomrommene og molltreklang er bygget opp av de strekene?

Nei, du kan få terser både i "mellomrommene" og på "strekene" og omvendt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...