Gå til innhold

Bærbar pc reparert to ganger, hvilke rettigheter har jeg?


Nimblex

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjøpte en bærbar pc(acer TM 3280) i september 2006, allerede i april begynte den å slå seg av som følge av overoppheting. Pcen ble altså så varm at den slo seg av ved helt normal bruk. Ved normal bruk mener jeg at den stod på et trebord, hvor det stort sett ble brukt internett og office. Jeg tok raskt kontakt med psdata, hvor jeg hadde kjøpt pcen, og de tok den inn til reparasjon. Her byttet de CPU-vifte og heatsink.

 

Pcen fungerte deretter fint i drøyt ett år. I august 2008 var derimot problemet tilbake på samme måte som tidligere. Denne gangen kontaktet jeg ACER Norge direkte, og sendte den inn til reparasjon. Her ble det byttet "thermal module" og vifta ble "modifisert for optimal kjøling".

 

Nå, bare snaut tre måneder etter den var inne siste gangen er problemet tilbake igjen.

 

Håper noen kan hjelpe meg å vurdere hvilke rettigheter jeg har i forhold til at pcen allerede har vært inne til reparasjon to ganger og problemet fortsatt er der.

 

Har det noe å si at garantitiden gikk ut i september 08 når den har vært inne til service for det samme problemet langt tidligere?

 

Det skal også legges til at dette er et bedriftskjøp og ikke forbrukerkjøp ettersom pcen ble kjøpt gjennom min fars AS.

 

Håper noen har mulighet til å hjelpe!

 

Mvh. Nimblex

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du har kjøpt det som bedriftskjøp har du mistet betydelige rettigheter!

 

På bedriftskjøp kan man avtale hvor lang reklamasjonsrett den aktuelle PC'n har. Normalt er det 2 år, men råder deg til å sjekke kvitteringen.

 

Ved bedriftskjøp så har du ingen hjemmel i å heve kjøpet etter 3. gang samme feil, slik som i forbrukerkjøpsloven, så i teorien kan dem reparere den i det uendelige. Dog er det veldig mange som bytte ut i en ny tilsvarende vare etter 4. gang samme/forskjellig feil.

Endret av Loko
Lenke til kommentar

Takk for raskt svar.

 

Har to års garanti i følge papirene. Vil det si at de kan kreve at jeg betaler denne gangen ettersom det har gått over to år siden jeg kjøpte varen, til tross for at den har vært inne til service for samme feil to ganger tidligere?

Lenke til kommentar
Siden du har kjøpt det som bedriftskjøp har du mistet betydelige rettigheter!

 

På bedriftskjøp kan man avtale hvor lang reklamasjonsrett den aktuelle PC'n har. Normalt er det 2 år, men råder deg til å sjekke kvitteringen.

 

Ved bedriftskjøp så har du ingen hjemmel i å heve kjøpet etter 3. gang samme feil, slik som i forbrukerkjøpsloven, så i teorien kan dem reparere den i det uendelige. Dog er det veldig mange som bytte ut i en ny tilsvarende vare etter 4. gang samme/forskjellig feil.

Ikke helt korrekt. Det er ikke navnet på kvitteringen som avgjør om det er forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven som er gjeldende. Det er formålet med varen. Dette kommer frem i forarbeidene til forbrukerkjøpsloven.

 

3.3.7.2 Kjøpersiden («forbrukeren»)

Forbrukerbegrepet bør i første rekke omfatte fysiske personer som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Innholdsmessig innebærer dette en viss utvidelse av forbrukerbegrepet, ved at yrkesanskaffelser og visse former for investeringskjøp blir omfattet. Ved kjøp med blandet formål vil det som i dag være avgjørende hva som er det hovedsakelige formålet med kjøpet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...