Gå til innhold

En litt uheldig healer

Anbefalte innlegg

Kanskje man burde oppfordre kreftpasienter til å meditere i etterkant av operasjoner? Meditasjon har så vidt jeg vet en effekt på stress og virker avslappende. Altså, meditasjon som en rolig stund hvor man "synker inn i seg selv" eller hva man skal si, ikke nødvendigvis med masse umm-ing, røkelse, lotusstilling og den slags.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Artikelen handler om psykonevroimmunologi, hvordan vår psykiske tilstand kan påvirke immunforsvarets effektivitet, når det kommer til kreft, ved at stress hormonene adrenalin og noradrenalin legger en demper på bestemte deler av immunsystemet. Forutsatt at de har rett, så vil jeg tro at bønn og alternative behandlinger kan ha en indirekte effekt, i den forstand at det senker stress og redselsnivået man opplever i forbindelse med en sykdom og en evt operasjon, slik at immunsystemet får best mulig arbeidsforhold.

Dette blir placebo, fordi personen må tro at det har en effekt, og det blir en stess og/eller frykt kontrollerende metode mer enn noe annet.

Tviler sterkt på at bønn og alternative behandliger har noen effekt alene.

Dette samsvarer med det jeg alltid har tenkt også, det er slik jeg har (for meg selv) forklart resultater når man "tenker seg" frisk.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hvis dere leser healing emotions av Daniel Goleman vil dere finne en mengde av den fremste forskninge på feltet. Blant bidragsyterne til boken er professorer fra Stanford etc. og forskninge er meget solid. Blant tingene som er dokuemtnert er at folk som har hatt hjerteatack og så begynner å meditere reduserer sjansen for å dø med 50%. Folk som mediterer har også langt færre komplikasjoner etter en oppersasjon. Folk som begynner å meditere redusrerer etter noen år sykehusopphol og besøk hos lege tmed 50%. Videre er det ekstremt god dokumentsjon på at meditsjon reduserer smerter hos kronisk plagede smertepasienter som ikke har opplevd bedring innen det vanlige helsevesenet med rundt 40% i snitt. Kvinner som ikke klarer å få barn men er i fruktbar alder øker sjansen for å bli gravide med ca. 42% hvis de begynner å mediterer. Det er bedre enn noen andre behandlinger for ufruktbarhet. Osv osv. i det uendelige. Det er ufattelig hvor mye og vhor godt meditasjon hjelper.

Videre går healing emotions gjennom en solid mengde forskning om hva følelser generelt betyr for fysisk helse ved å se på effekten av støtteappart rundt kreftsyke og hvorvidt de går i støttegruppe etc. De kommer frem til at avhengig av sykdommen så forklarer emosjonelle faktorer fra 30-70% av overlevelsen ved behadling av tunge sykdommer som kreft etc. Dette er gode studier med kontrollgrupp etc. gjennomført ved topp amerikanske universiteter.

Forskningen rundt bønn spessifikt har jeg ikke så god oversikt over, men jeg har lest om en rekke studier mange ganger og de har gjennomgående vist svært god positiv effekt. Undersøkelsen til Richard Dawkins representerer anntageligvis bare en statistisk anomali, no som jo inntreffer fra tid til annen når man gjennomfører mange studier. Det som gir et grunnlagg for å danne seg en oppfatning må være det samlede materialle og såvidt jeg har fått med meg er det klart positivt.

Lenke til kommentar
Undersøkelsen til Richard Dawkins representerer anntageligvis bare en statistisk anomali, no som jo inntreffer fra tid til annen når man gjennomfører mange studier. Det som gir et grunnlagg for å danne seg en oppfatning må være det samlede materialle og såvidt jeg har fått med meg er det klart positivt.

Studien som Dawkins referer til eliminerer den sykes personlige tro/overbevisning ved at det er andre som ber for dem uten at subjektet vet om det. Derfor blir studien irrelevant slik den er referert her (ikke dermed sagt at den er irrelevant). I tillegg mener jeg å huske at den egentlig konkluderte med at det ikke var noen forskjell. Den lille biasen i retning av at det hjalp å ikke be for en person ikke var statistisk signifikant.

Lenke til kommentar
Merk at stemmen ikke sa noe om at han skulle bli kurert ved å la være å gå til sykehus, bare å la være.

Kanskje han underbevisst hadde et ønske om å dø eller noe i den dur? (:

Eller kanskje fyren rett og slett var psykotisk og hørselshallusinert...

Lenke til kommentar
Merk at stemmen ikke sa noe om at han skulle bli kurert ved å la være å gå til sykehus, bare å la være.

Kanskje han underbevisst hadde et ønske om å dø eller noe i den dur? (:

Eller kanskje fyren rett og slett var psykotisk og hørselshallusinert...

exactly.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...