Gå til innhold

En litt uheldig healer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

GeirGrusom, Er enig i at iallefall symptomer kan lindres. Jeg mistenker at også visse sykdommer kan fjernes også, da gjennom at kroppen har en undervurdert evne til å helbrede seg selv.

Det burde være mulig for kroppen å for eksempel vokse ut nye lemmer, men at prosessen bare aldri startes. Kanskje er det bare et lite gen som må endres?

Kappes ytterste leddet av en finger av vil fingeren forresten vokse ut igjen ifølge en artikkel jeg leste en gang i Illustrert Vitenskap, isåfall har vi en begrenset evne til å regenere lemmer. Krabber i sjøen regenerer klør som har falt av så det er ikke unaturlig at lemmer vokser ut igjen.. Man har tross alt laget dem en gang så hvorfor skulle det være umulig for dem å vokse ut på nytt?

Dette ble en liten avsporing, men det jeg tror er at hvis en tror noe vil hjelpe eller lindre så hjelper det faktisk på. Om du går til alternativ medisin så kan det hjelpe forutsatt at du tror på det. Det trenger ikke å være kun i hodet eller bare for symptomer, kanskje er det slik at kroppens evne til å lege seg selv virker bedre hvis en tenker positivt og føler at en skal bli friskere?

Det er vel ikke å utelukke når vi vet at kropp og sinn er linket nært sammen.

Lenke til kommentar
Krabber i sjøen regenerer klør som har falt av så det er ikke unaturlig at lemmer vokser ut igjen.. Man har tross alt laget dem en gang så hvorfor skulle det være umulig for dem å vokse ut på nytt?

Ja, men nå er det sånn att healing og bønne-miljøet blandt krabber er så vanvittig mye sterkere enn hos oss mennesker. Det er nok grunnen tror mange krabbeforskende healere og prester. Motbevis det da, ynkelige tvilere :p

Lenke til kommentar
Krabber i sjøen regenerer klør som har falt av så det er ikke unaturlig at lemmer vokser ut igjen.. Man har tross alt laget dem en gang så hvorfor skulle det være umulig for dem å vokse ut på nytt?

Ja, men nå er det sånn att healing og bønne-miljøet blandt krabber er så vanvittig mye sterkere enn hos oss mennesker. Det er nok grunnen tror mange krabbeforskende healere og prester. Motbevis det da, ynkelige tvilere :p

Hahaha, takk =)

Lenke til kommentar

Nettopp dette er tankegangen blant dem som forsker på regenerativ medisin. Faktum er at vi mennesker har en svært begrenset evne til å regenerere oss selv sammenlignet med mindre komplekse organismer, men den er der. Barn har også en mye bedre evne til regenerering enn voksne.

Regenerative capacity is inversely related to complexity: in general, the more complex an animal is the less regeneration it is capable of. Whereas newts, for example, can regenerate severed limbs mammals cannot. Limb regeneration in newts occurs in two major steps, first de-differentiation of adult cells into a stem cell state similar to embryonic cells and second, development of these cells into new tissue more or less the same way it developed the first time.

[...]

Studies in the 1970s showed that children up to the age of 10 or so who lose fingertips in accidents can regrow the tip of the digit within a month provided their wounds are not sealed up with flaps of skin – the de facto treatment in such emergencies.

http://en.wikipedia.org/wiki/Regeneration_(biology)

Lenke til kommentar

Det mange tenker når de hører om alternativ medisin er at det er bare tull.. Jeg registrerer at jeg såvidt jeg husker uten unntak alltid har avfeid forklaringene til hvorfor de påståelig skal fungere som tøv. Hvis jeg i et øyeblikk skal anta at f.eks. Reiki-healing har en virkning så tror jeg den healeren ikke har peiling på hvordan det fungerer og derfor tyr til forklaringer som "krystall-energi", "chakra-energi" og lignende.

Jeg tror det er feil å avfeie slike felter innenfor alternativ medisin basert på at forklaringene for dem ikke stemmer - jeg mener det vil være bedre å se etter resultater. Hvis det er påviselige resultater kan det ligge noe i det (enda forklaringene er helt gale) og hvis det er ingen påviselige resultater så er det ikke helt verdt å bruke tid på.

Regenerasjon blir altså mer begrenset dess mer kompleks organismen eller dyrene blir, virker igrunnen ganske logisk. Men det hadde vært fantastisk hvis mennesker fant en eller annen måte å omgå dette på, alle proteser kunne bli erstattet med en behandling som fikk kroppen til å lege seg selv. Er mulig at det mest sannsynlig er helt umulig å få dette til, men helt sikker kan vi kanskje ikke være.

Lenke til kommentar

Alternativ medisin er behandlingsmetoder som ikke har gjennomgått klinisk testing, hvis effekt ikke er vitenskapelig dokumentert. Det sier ingenting om hvorvidt det fungerer eller ikke. Når vi sier at det ikke fungerer, er det en snarvei. Hvis det fungerer så bra som enkelte hevder, burde det være masse profitt å hente, noe som pulveriserer samtlige konspirasjonsteorier rundt de store, skumle pilleprodusentene som visstnok ønsker å holde folk syke.

Lenke til kommentar

begynner å lure på mamma nå, hun har nå fått en healer til å heale dachen vår, da hun er lam,

mamma mente det noe noe spesielt med denne healingen, at dachen oppførte seg rart under timen osv.

nå påstår mamma at dachsen er sterkere i beina, men jeg vet at hun var like sterk før dette.

Lenke til kommentar
Det mange tenker når de hører om alternativ medisin er at det er bare tull.. Jeg registrerer at jeg såvidt jeg husker uten unntak alltid har avfeid forklaringene til hvorfor de påståelig skal fungere som tøv. Hvis jeg i et øyeblikk skal anta at f.eks. Reiki-healing har en virkning så tror jeg den healeren ikke har peiling på hvordan det fungerer og derfor tyr til forklaringer som "krystall-energi", "chakra-energi" og lignende.

Jeg tror det er feil å avfeie slike felter innenfor alternativ medisin basert på at forklaringene for dem ikke stemmer - jeg mener det vil være bedre å se etter resultater. Hvis det er påviselige resultater kan det ligge noe i det (enda forklaringene er helt gale) og hvis det er ingen påviselige resultater så er det ikke helt verdt å bruke tid på.

Det gjør man jo. Akupunktur brukes f.eks. til smertelindring da det har vist seg å ha en viss effekt på smerte. Men man vet nøyaktig hvorfor det har denne effekten, og det har ingenting med chakra, chi og annet vissvass som alternativere klamrer seg til og man kunne like gjerne brukt andre ting enn nåler. Poenget er titalls av nålestikk vil øke kroppens produksjon av endorfiner, som lindrer smerte. Videre så kan man heller ikke bare benytte seg av alskens kuriøse medisiner og behandlingsmetoder om man ikke vet hvordan de fungerer, ikke kjenner til bivirkninger også videre. Det er ikke etisk forsvarlig.

Stort sett så er alternativ medisin bare tull, men det er kanskje en ting skolemedisinen kan lære av alternative medisinere, og det er å ta pasienten mer på alvor, lytte til pasienten og tro på pasienten. Men dette må selvsagt balanseres med hva som er etisk forsvarlig og det er en grense for hvor mye tid man kan bruke på hver enkelt pasient.

Lenke til kommentar
Læreren vår har dilla på spirituelle ting, healing, sanndrømthet og lignende. Hun valgte ut grupper på det siste prosjektet vårt ved å bruke fødselskoder for å finne våre medfødte egenskaper. :roll:

Det ville jeg tatt opp direkte med rektor eller elevråd. Slikt hører ikke hjemme i et klasserom.

Lenke til kommentar
Læreren vår har dilla på spirituelle ting, healing, sanndrømthet og lignende. Hun valgte ut grupper på det siste prosjektet vårt ved å bruke fødselskoder for å finne våre medfødte egenskaper. :roll:

Det ville jeg tatt opp direkte med rektor eller elevråd. Slikt hører ikke hjemme i et klasserom.

Når man velger ut grupper har hun lov til å velge ut grupper uavhengig av grunn. ;)

Lenke til kommentar

sant.. men, da bør du fjerne religion, bønn før maten osv osv også.

så lenge hun bare gjør det for gøy da!! selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Det er jo en viss forskjell på organisert bordbønn og å lære om religion på skolen. Det første blir jo tilbedelse, mens det andre er læring. (Selv om det jo finnes noen religioner/livssyn som ikke vil at barna skal lære om andre livssyn på skolen heller. Men det blir vel for en annen tråd.)

Lenke til kommentar

så lenge hun bare gjør det for gøy da!! selvfølgelig.

Jeg er helt klart for å fjerne bønn før maten og å redusere religionens plass i skolen, men det er ikke poenget her. Bønn og religionsundervisning er aktiviteter som kan favne over alle. Å plukke ut elever i grupper basert på "fødselskoder" og "medfødte egenskaper" antyder at det kan gjøres forskjellsbehandling basert på helt uvitenskaplige kriterier. Jeg har selv jobbet i skolen noen år og om noen av mine kollegaer hadde antydet noe sånt ville jeg varslet rektor og tillitsvalgt.

Lenke til kommentar

Fra Illustret Vitenskap 16/2008

Stress kan få kreft til å komme igjen

Når legene fjerner en svulst hos en kreftpasient, kan det skje at sykdommen kommer tilbake. Nå har israelske forskere vist at stress og frykt forbundet med operasjonen kan ha en del av skylden.

Artikelen handler om psykonevroimmunologi, hvordan vår psykiske tilstand kan påvirke immunforsvarets effektivitet, når det kommer til kreft, ved at stress hormonene adrenalin og noradrenalin legger en demper på bestemte deler av immunsystemet. Forutsatt at de har rett, så vil jeg tro at bønn og alternative behandlinger kan ha en indirekte effekt, i den forstand at det senker stress og redselsnivået man opplever i forbindelse med en sykdom og en evt operasjon, slik at immunsystemet får best mulig arbeidsforhold.

Dette blir placebo, fordi personen må tro at det har en effekt, og det blir en stess og/eller frykt kontrollerende metode mer enn noe annet.

Tviler sterkt på at bønn og alternative behandliger har noen effekt alene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...