DrPhlux Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 http://www.portsmouth.co.uk/news/Healer-di...g-to.4699316.jp "A healing therapist who refused to see a doctor died after developing gangrene in his leg. Russell Jenkins injured his left foot treading on an electrical plug at his home. The wound later became infected, but the 52-year-old shunned conventional treatment, saying his 'inner being' told him not to go to hospital." Han skulle nok ha snakket med en annen healer som kunne hjulpet med healingen. Ja, skolemedisin er bare tull. Hadde sikkert bare blitt ennå værre. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Gikk på en smell ja.. Lenke til kommentar
Luddezor Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Russell Jeeeenkins, honey-mode Lenke til kommentar
The_Kris Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Ja ja, good riddance Lenke til kommentar
Shinganzer Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Sånn går det når du setter din lit til indre ånder og alver i stedet for vitenskap. Lenke til kommentar
MrGs Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Tro og bønn er et klinisk bevist middel for å bli friskere i tillegg til skolemedisin, ikke istedet for. Lær forskjellen. Det kan redde livet ditt. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 nei tro og bønn har vist seg å ikke ha noe effekt i det hele tatt, eller det har en effekt men den er negativ Lenke til kommentar
Shinganzer Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 (endret) En undersøkelse vist til i The God Delusion demonstrerer at bønn når du er syk har negativ effekt. Flere av de som ba til gud om hjelp døde enn de som ikke gjorde det. Dette er riktignok bare èn undersøkelse, men resultatene viser jo at det ikke tyder på at det hjelper å tro at gud vil hjelpe deg når du er døende/syk. Endret 19. november 2008 av Shinganzer Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Tro og bønn er et klinisk bevist middel for å bli friskere i tillegg til skolemedisin, ikke istedet for. Hvor? Lenke til kommentar
The_Kris Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Nei, det blir feil å påstå, Shin. Ved sykdom er det en fysisk og en mental faktor, selvfølgelig ikke ved all sykdom, men ved noen. I de tilfellene kan bønn/tro hjelpe en person å komme over sykdommen. Å dra fakta ut fra en liten undersøkelse rundt emnet blir helt feil. Men jeg må jo samtidig si at å tro at bønn kan helbrede kreft (f.eks.) er like bak mål som Steffen Iversens skudd. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 (endret) nei tro og bønn har vist seg å ikke ha noe effekt i det hele tatt, eller det har en effekt men den er negativ vist kroppen tror den er syk. så kan den faktisk bli syk. men det er ikke alltid det funker ilke bra andre veien.. man kan glemme at man har vont i hodet, men man kan ikke glemme et infisert sår.. Men jeg må jo samtidig si at å tro at bønn kan helbrede kreft (f.eks.) er like bak mål som Steffen Iversens skudd. hehe takker for en liten oppfrisker i en ellers ganske tamm datasys. time.. Endret 19. november 2008 av 2ball(s) Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 jeg snakker ikke om tro som i tro man er syk, men tro som i at gud helbreder deg. Lenke til kommentar
Shinganzer Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Nei, det blir feil å påstå, Shin. Ved sykdom er det en fysisk og en mental faktor, selvfølgelig ikke ved all sykdom, men ved noen. I de tilfellene kan bønn/tro hjelpe en person å komme over sykdommen. Å dra fakta ut fra en liten undersøkelse rundt emnet blir helt feil. Men jeg må jo samtidig si at å tro at bønn kan helbrede kreft (f.eks.) er like bak mål som Steffen Iversens skudd. Jeg vil nå tro at du vil kjempe hardere mot en sykdom hvis du ikke tror at det er noen guddommelig kraft som hjelper deg i tillegg til det legene gjør. Jeg er ikke helt inni den "religiøse psykologien", men jeg kan se for meg litt forskjellige scenariorer hvor religion ikke vil hjelpe: "Jeg tror jeg kommer til å dø, men det er ikke så farlig for jeg vil ha evig godt liv i himmelen" Denne personen vil ikke være psykolgisk innstilt på å kjempe mot sin sykdom. "Hvis gud vil at jeg skal leve vil han helbrede meg fra denne sykdommen" samme som over "Jeg har bedt til gud om hjelp og jeg tror han kommer til å hjelpe meg" Vedkommende vil være mindre "motivert (i mangel på et bedre ord) til å kjempe i mot sykdommen sin. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 "Hvis gud vil at jeg skal leve vil han helbrede meg fra denne sykdommen" Den er nok fin å bruke på alle religiøse folk som tror på det, "Gud sa til meg at du må gi meg 2500 kroner, hvis jeg lyver så kan herren drepe meg her og nå!" Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Tro og bønn er et klinisk bevist middel for å bli friskere i tillegg til skolemedisin, ikke istedet for. Lær forskjellen. Det kan redde livet ditt. Placebo. Lenke til kommentar
MrGs Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 (endret) Nettopp. Det er ikke noe vitenskapelig hold for at det nytter å be for noen som er syke uten at de vet om det selv. Endret 19. november 2008 av MrGs Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Tro og bønn er et klinisk bevist middel for å bli friskere i tillegg til skolemedisin, ikke istedet for. Lær forskjellen. Det kan redde livet ditt. Placebo. Placebo er ikke det samme som innbillning, det virker som at at det er det du avskriver placebo som. Hvis jeg skal prøve å forklare det så vil det være gjennom at ulike kropper leges med ulik hurtighet. Noen leges fort, andre leges sakte. Det må da være noen faktorer som er med på å styre hvor fort et sår skal grå eller virusinfeksjon drepes, og kanskje underbevisstheten kan påvirke dette til en viss grad? En av måtene å styre underbevisstheten på er gjennom visualisering, lukk øynene og se for deg det du vil oppnå. Hvis en da ber og tror det vil hjelpe da kan det faktisk hjelpe, enda gud ikke engang skulle eksistere. Dette var litt synsing så det er ikke sikkert det stemmer. Men tanker påvirker kroppen, spørsmålet er mer hva som påvirkes og hva som ikke påvirkes av tankene og sinnstilstanden. Lenke til kommentar
elf_man Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Finnes jo mange eksempler på dette. En del mennesker tror at 'Gud' er deres personlige barnehage-tante, og at han skal gjøre alt for dem. Ganske ironisk at de da dør litt senere av generelt sett trivielle saker. Husker saken i Amerika der foreldrene til ei lita jente nektet henne å ta insulin, for "Gud vil helbrede deg". Et par uker senere dør (selvfølgelig) denne jenta, og foreldrene lurer på hvor Gud var... Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Placebo er ikke det samme som innbillning, det virker som at at det er det du avskriver placebo som. Hvis det gir en effekt over faktorer som ikke er reelle, er det vel strengt tatt placebo. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Alternativ medisin fokuserer utelukkende på symptomer, og ikke på sykdommer. Placebo kan "fjerne" symptomer uten å fjerne sykdommen, ingen blir friske av å ønske det selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå