Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Svartedauden (VG2) Historie/(Norsk)

Anbefalte innlegg

Jeg trenger sårt hjelp. Jeg skal lage en powerpointpresentasjon om hvordan pesta ble skildret i deler av Europa, men mest i Norge. Pesta har blitt skildret som noe godt, fordi den la gårder øde, man slapp kanskje å betale gjeld om man skyldte penger. Men mellom 30-60% av Europas befolkning strøk med.

Det jeg egentlig lurer på er hvor man har fått det for seg at pesta var en eldre kvinne iført en svart skjortel og bar med seg en kost og en rake? Jeg vet at pesta ble skildret på denne måten på 1800-tallet, men hvorfor valgte man å se på pesta som en gammel kone? Kanskje til dels for at kvinner som skilte seg ut ble betegnet som "spesielle" i middelalderen. Ikke vet jeg, men det kan jo ligge noe i det.

Takker på forhånd og prøver å holde megselv oppdatert på kommentarer og/eller hjelp :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen hjelp å få akkurat nå? :o

Hadde vært hyggelig å få vite litt i hvert fall :D

Oppgaven jeg og 2 klassekamerater fikk, lyder slik;

1) Hva var egentlig pesten/svartedauden?

2) Hvilke samfunnsendringer ble den årsak til?

3) Hvordan er pesten skildret?

(Jeg har selv valgt å legge vekt på den generelle skildringen i Europa, med utgangspunkt lagt i tekster og dikt skrevet rundt Italia, og "dama med kost og rake fra 1800-tallet").

Kan nok hende at selve skildringen av den gamle kona kom før flere begynte å male/tegne figurer av figuren som nå blir brukt som et bilde for å illustrere pesten. Altså en metafor på en måte.

Lenke til kommentar

Her er den skumle damen, slik Kittelsen så henne.

http://mikro.nasjonalmuseet.no/kittelsen/docs/pesta.shtm

Vanligvis var døden - mannen med ljåen. Symbolet damen med kost virker i ettertid logisk, for kosten var i kontakt med kornet hvor de loppebefengte rottene var. Og kvinnene var ved melet.

Her er mer om svartedauden:

http://www.arkivverket.no/arkivverket/smak...den/pesten.html

En av konsekvensene var at Norge var nesten folketom og den svake part i Kalmarunionen. Danskene styrte.

Men: - Avbefolkningen skapte mangel på billig arbeidskraft, skapte økt sosial mobilitet og svekket båndene til føydalherrene. Dermed fremskyndet Svartedauden den økonomiske utviklingen og påskyndet avskaffelsen av føydalismen.

Lenke til kommentar

Svartedauen førte til at store samfunn rundt omkring ble liggende øde, mange bygder døde ut folk som ble gjennlevende var ofte avsidesliggende steder langt vekk. Det var nok ikke mange gjennlevende mennesker igjen etter herjingene. Den ble spredt med rotter mus og fugler og stort sett det som kan bære lusa og smitten. Pesta er bareen kunstnerisk skildring, men viser et mørkt bilde av hvordan folk så på dette, både da, og i ettertid. Herjingene var jo ikke bare her i norge, men og i andre land.. kom jo med skip til bergen med råtter og døde lik.

har ikke tid til mer, men håper det hjalp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...