Gå til innhold

Barton på 400 FSB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
har du klokket opp til 200FSB?

Nei, 400.... :D

En liten ting:

Hva Intel og AMD kaller XXX-hundre Mhz FSB er å strekke uttrykket litt vel langt. AMD har 100 -> 200Mhz FSB med DDR(2 dataoverføringer per hz). Frekvensen er likevel KUN 100-200Mhz. DDR-karakteristikken medfører at DATA overføres like raskt som en 400Mhz bus, kommandoer gjør det IKKE. Derfor blir det feil å si at 200Mhz DDR = 400Mhz.

Intel P4 har 100 eller 133 *4. Det er IKKE det samme som 400Mhz/533Mhz.

Den som klarer å få en AMD til å gå med 400Mhz FSB-frekvens skal få en kake av meg ;)

Lenke til kommentar

En liten ting:

Hva Intel og AMD kaller XXX-hundre Mhz FSB er å strekke uttrykket litt vel langt. AMD har 100 -> 200Mhz FSB med DDR(2 dataoverføringer per hz). Frekvensen er likevel KUN 100-200Mhz. DDR-karakteristikken medfører at DATA overføres like raskt som en 400Mhz bus, kommandoer gjør det IKKE. Derfor blir det feil å si at 200Mhz DDR = 400Mhz.

Den som klarer å få en AMD til å gå med 400Mhz FSB-frekvens skal få en kake av meg ;)

Du har vel ikke bevis? :roll:

Lenke til kommentar
En liten ting:

Hva Intel og AMD kaller XXX-hundre Mhz FSB er å strekke uttrykket litt vel langt. AMD har 100 -> 200Mhz FSB med DDR(2 dataoverføringer per hz). Frekvensen er likevel KUN 100-200Mhz.  DDR-karakteristikken medfører at DATA overføres like raskt som en 400Mhz bus, kommandoer gjør det IKKE. Derfor blir det feil å si at 200Mhz DDR = 400Mhz.

Veldig fin avhandling du kom med der, men drit i å siter meg i den. Jeg har da aldri påstått at det er mulig å klokke opp til 400 Mhz, har jeg vel?

Lenke til kommentar

Flott Ufo!

Det er bra vi har noen her som faktisk vet forskjell på MHz og såkalte FSB-tall. Egentlig synes jeg alle burde begynnt å måle slike hastigheter i Bit/s eller byte/s (med vanlig metriske prefikser som k,M,G,T osv.). Da hadde det vært umulig å jukse med tallene.

Kanskje også latency burde vært målt i sekunder (dvs. ns), siden folk nå kan tro at en latency på 2 er like "rask" uansett hvilken frekvens signalet fraktes med. ELLER noen kan tro at latency 2 vil si to klokkesykluser av en buss de TROR er 400MHz, (altså CL2=5ns) men som egentlig er 200MHz (altså CL2=10ns). Det er jo en ganske vesentlig forskjell.

Lenke til kommentar
Jeg har da aldri påstått at det er mulig å klokke opp til 400 Mhz, har jeg vel?
Ufo har vel heller påstått at du mente 400 MHz, men som sagt, så syntes han at om du klarer det så synes han det er verd å spandere kake på deg for. Det er jeg forsåvidt enig i, og hiver med på "veddemålet" jeg også og sier at du skal få kake av meg også om du klarer å klokke FSB'en til en Athlon opp til 400 MHz. (Da regner jeg ikke Athlon 64's HyperTransport får å kunne kalles "FSB")

Forresten hvorfor sier du "nei, 400FSB" til utsagnet "200FSB" ? "FSB" er jo ingen benevning dermed gir jo ingen av tallene noen som helt indikasjoner på hva som måles. Jeg kan jo enkelt påstå, faktisk uten å lyve, at jeg allerede i 1995 klokket en 486 25MHz opp til 1066FSB.

Lenke til kommentar

En liten ting:

Oki da. Det er kanskje ikke det samme. Men iallefall:

Jeg har 200*11

Ikke værst at den går stødig og fint da....

(og nå har jeg forandra signaturen min åsså)

Lenke til kommentar
Sidan du hadde fått barton opp i 200 på fsb på A7N8X kortet

Kva kjøling har du på systemet.

Cpu kjøler?

antall kabinettvifter?

ekstra kjøling på north og south brigde?

stort /lite kabinett?

Det som er viktig for å overklokke FSB'en er å ha god kjøling på NB, ikke alle de andre delene i systemet. (Men overklokker du andre ting også så må du selvfølgeilg kjøle det også bra.)

Barton i seg selv klarer den FSB'en du måtte ønske å ha (500MHz), men hovedkortet og chipsettet ville garantert strøket med lenge før det. PS. Man må jo selvfølgelig justere multiplieren innenfor det området som er tilgjengelig (5x til ca 21x ?) for å holde CPU-hastigheten på et akseptabelt nivå.

Lenke til kommentar
Alle sier at dette er veldig vanskelig med ASUS A7N8X Deluxe.

But it aint :lol:

Tilogmed jeg, den ferskeste overklokkern på berget, klart!!!

Hvis du har DDR400 ram prøv først 9,5 X 200 (1,9GHz) og deretter 10,5 x 181 (1,9Ghz), i 3DMark2001 SE. Så post scoren, tror du blir skuffet.

På A7N8X med fsb over 182, settes timmingsene på chipsettet seg ned (ikke de som stilles i biosen) pga at nForce2 ikke understøtter DDR400 fullt ut. Jeg har f.eks følgende 3DMark score: 12,5x180,5 (2,26GHz) = 9853, og det overraskende 12x188 (2,26GHz) = 9430. Dette med samme HK og xp2400+/ GF3 Ti200.

Så jeg spør... er 200 i fsb noe å juble over etter at du har sett forskjellen i 3DMark?

Med et nytt Asus kort med NB A3 stepping kan en med überbios fint greie 200 til 210 i fsb, bare ved å stille chipsettvolten litt opp.

Lenke til kommentar
Sidan du hadde fått barton opp i 200 på fsb på A7N8X kortet

Kva kjøling har du på systemet.

Cpu kjøler?

antall kabinettvifter?  

ekstra kjøling på north og south brigde?

stort /lite kabinett?

Det som er viktig for å overklokke FSB'en er å ha god kjøling på NB, ikke alle de andre delene i systemet. (Men overklokker du andre ting også så må du selvfølgeilg kjøle det også bra.)

Barton i seg selv klarer den FSB'en du måtte ønske å ha (500MHz), men hovedkortet og chipsettet ville garantert strøket med lenge før det. PS. Man må jo selvfølgelig justere multiplieren innenfor det området som er tilgjengelig (5x til ca 21x ?) for å holde CPU-hastigheten på et akseptabelt nivå.

Du må også tenke på de stakkars klokkegeneratorne på kortet da. De pleier og stoppe deg lenge før NBèn begynner og si at han ikke følger med. Derfor er det lurt med med noen kjøleribber på disse hvis man virkelig vil kjøre 190++ FSB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...