Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spørsmål om Hydro Cephalus

Gjest Vannhode O_o

Anbefalte innlegg

Gjest Vannhode O_o

Hei

Når jeg var 3 år, ble jeg diagnostiert med Hydro Cephalus. Jeg var den 10'ende i Norge som ble operert for sykdommen. Jeg pådro meg ingen hjerneskader, siden det ble oppdaget så tidlig. Hvis jeg skjønner mamma rett, har jeg ikke en slange som går opp i hodet (som visst skal være det vanligste), men en slange som går inne i magen. Jeg har ett arr på den ene siden av magen, og en slags grop i ryggen (det har visst også noe med operasjonen og gjøre). Hvert tredje år er jeg inne på sykehuset og tar CT for å sjekke at alt er som det skal. Har aldri noen plager eller noe. Jeg har aldri fått vite noe særlig om min ''tilstand''. Derfor har jeg noen spørsmål.

1. Vil jeg måtte skifte slange?

2. Kan jeg plutselig få tilbakefall?

3. Er det ting jeg burde holde meg unna eller er utsatt for når jeg har denne diagnosen?

4. Er det egentlig noe ''galt'' med meg?

5. Mistenker at jeg har migrene. Kan diagnosen (Hydro Cephalus) føre til mye vondt i hodet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, men jeg tror dette er spørsmål du bør stille en lege i steden for å spørre ufaglærte her på forumet. du risikerer å få helt ukorrekte svar. Bare et tips :)

Ufaglært på deg selv du... Men du har et poeng. mhelgestad bør se på alle svar med kritisk blikk.

1. Den må nok sannsynlig skiftes ut etter hvert, den er ikke laget av et matriale som holder lenger enn kroppen din.

2. Nei, og ja. Nei hvis shnuten fungerer bra, ja hvis den går tett.

3. Lev som vanligt inntil din lege gir deg restriksjoner. Imidlertid bør du ta ha noen forhåndsregler. Det er ikke lurt å utsette seg for stor infeksjonsfare. Se til at du er godt vaksinert ved utenlandsreiser. Det er også lurt å ha gjort ferdig en "kriseplan" dersom du plutselig skulle få høy feber. Med kriseplan mener jeg at alle rundt deg vet korteste vei til et sykehus.

4. Nei, deter ikke'no galt med deg. Du har en tilstand, ikke en sykdom. Jeg har også en tilstand... Nærsynthet

5. Dette bør du sjekke nærmere med din lege. Det kan være så mangt å mye

For øvrig, sjekk denne linken http://www.ryggmargsbrokk.org/

Ha et fortsatt fint liv

Endret av TOMpsy
Lenke til kommentar
Interessant, var det kogenital Hydro Cephalus? (Du var født med det?).

Hvis ja, ble det oppgitt et navn for defekten?

Vaio: finnes det også ervervet hydrocephalus?

Trådstarter: Tviler på at du var nr 10 i Norge som ble operert for vannhode, men mulig den måten de gjorde det på med deg var relativ ny.

Lenke til kommentar
Interessant, var det kogenital Hydro Cephalus? (Du var født med det?).

Hvis ja, ble det oppgitt et navn for defekten?

Vaio: finnes det også ervervet hydrocephalus?

Trådstarter: Tviler på at du var nr 10 i Norge som ble operert for vannhode, men mulig den måten de gjorde det på med deg var relativ ny.

Det kan være at han var nr. 10 med den type sykdom som Vaio etterspør, som siden fikk shunt som behandling.

Jeg er ikke Vaio, men jeg tillater meg å svare, det er jo et fritt land :-)

Ja, det finnes ervervet hydrocephalus sekundært til tumor, lokala ekspansive prosesser eller blødninger. Også cystedannelser som påvirker foramen Monroi, 3:e ventrikel, akvedukten eller bakre skallegropen kan årsake hydrocephalus.

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Det er jeg som startet tråden.

Om jeg var født med det vet jeg ikke, men jeg ble operert når jeg 8 måneder.

Og jeg var den 10'ende som fikk den typen behandling, fordi jeg hadde en mindre kjent vri av hydrocephalus. Nemlig at jeg mangler en kanal i magen (elnl). Den typen behandling går ut på at man erstatter den ikke-eksisterende kanalen med en shunt, istedenfor å plassere en shunt i hjernen.

Correct me if im wrong, Med- Students. Dette er bare hva mamma har sagt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...