Gå til innhold

[Løst]Jeg er på vestlandet, min mor er nord for polarsirkelen. Kan jeg styre hennes pc?


Tetanus

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Som tittelen emnetittelen sier, så har jeg en mor nordpå. Hun er dessverre ikke så begavet når det gjelder datamaskiner. Desto mer frustrerende er det at hun har blitt svært effektiv i bruk av mobiltelefon. Dermed kan hun ringe meg for å spørre om hjelp med alt mulig rart når det gjelder pc. (ikke det at jeg er så spesielt begavet, men sammenlignet med henne, kunne jeg like gjerne vært selveste Herr Gates)

 

Uansett, det er ofte svært frustrerende, spesielt for min del (hun elsker jo å prate med sin eneste sønn) å forsøke å forklare henne noe som helst teknisk over telefon. Det skal simpelthen et mirakel til før hun skjønner hva jeg mener.

 

Hvis jeg kunne vise ting rett på skjermen hennes, og kanskje gjøre småting som å styre enkelte programmer på skjermen hadde ting vært så mye enklere. (f.eks flytte en fil for henne på en minnepinne)

 

-Hun har en pc med Xp home på/ jeg har XP pro

 

-Hun har bredbånd/ jeg har bredbånd

 

- jeg er villig til å betale for en velfungerende løsning

 

Finnes det noe slikt som er relativt enkelt å sette opp, og selvfølgelig kan brukes til det formål jeg ser for meg.

 

Takker for alle innspill!

 

-Tet

 

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenforDenne posten er et direkte resultat av en 45 minutters telefonsamtale med min mor om hvordan hun skulle klare å legge over noen bilder på en minnepinne. I min frustrasjon og stadig stigende irritasjon eller rettere sagt, sinne, over hvor vanskelig det er å få til et slikt kunststykke som å flytte en fil over på en minnebrikke, tiltet det fullstendig for meg. Jeg mistet alle hemninger når det gjalt bannskap. (Jeg er finnmarking og banner generelt mye, noe min mor er vant med.) Uansett, det ble så ille at min mor ble på gråten! (Beklager mamma) Det endte med at jeg ringte til naboen og fikk han til å stikke ned å hjelpe henne.

Endret av Tetanus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du den gratisversjonen eller betaler du for den? Begrenset grafikk spiller ingen rolle for min del, så lenge jeg kan gjøre de tingene jeg har bruk for. Er dette en direkte tilkobling, eller kobler en til via en sentral server. (Hvordan er i så tilfelle sikkerheten?) 

 

Siden dere tydligvis har erfaring med denne:

Forutsetter denne programvaren at en går gjennom en nettleser eller er det et program som kjører i bakgrunnen?

Kan jeg ta kontroll over pcen selv om hun ikke er tilstede, men pcen står på, eller krever det at hun brekrefter at jeg tar kontroll i hvert enkelt tilfelle?

 

Tusen takk for hjelpen!

 

-Tet

 

edit:tekst

Endret av Tetanus
Lenke til kommentar

Bruker gratisversjonen.

Er ikke helt sikker på det med tilkobling, men man logger hvertfall på hos logmein.com på en httpsserver.

På din mors PC vil Logmein-programvaren stå standby hele tiden og vente på pålogging fra deg via websiden. Du har full kontroll fra nettet for hver pålogging, mao så kreves den ikke at noen er ved maskinen hennes.

Lenke til kommentar

Anbefaler Teamviewer. Din mor trenger bare å kjøre klientprogrammet (Customer module), mens du installerer gratis-utgaven av fullversjonen. Din mor får automatisk en ID som hun oppgir til deg (vil være den samme neste gang også), og et 4-sifret passord som hun oppgir, som skiftes hver gang. Programmet fungerer supert gjennom brannmurer (du trenger altså ikke gjøre noe spesielt).

 

Med gratisutgaven kommer det opp litt info etter at du logger av, både hos deg og din mor, om at programmet er gratis og ikke skal brukes annet enn privat bruk. Ellers ingen "nags".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter å ha brukt logmein en stund, kan jeg konkludere med at det er midt i blinken for min del.

 

Det tillater meg å styre min mors datamaskin, samtidig som hun kan se hva som skjer på skjermen foran henne.

 

Bonuset er at denne løsningen er helt gratis, koster meg ikke en krone. For ikke å glemme all frustrasjonen jeg går glipp av.

 

Tjenesten er enkel å bruke, og enkel å sette opp.

 

Anbefales!

 

-Tet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...