DementedAlbino Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Var borti en lignende sak engang hvor jeg klarte å betale husleien til feil konto. Fikk da beskjed om å politi anmelde han som fikk pengene inn på sinn konto dersom han ikke betalte de tilbake. Dette var det banken som fortalte samtidig som de gav meg ett skriv om hvilke rettigheter jeg hadde i den saken. Så jeg ville nok betalt de tilbake. Lenke til kommentar
YBD Skrevet 3. april 2003 Forfatter Del Skrevet 3. april 2003 Om jeg fant penger på gaten som tilhørte andre ville jeg selvfølgelig levert de tilbake. Hvis noen ved en feil satte inn penger på feil konto til meg hadde jeg selvfølgelig betalt de tilbake. Men tilhører disse pengene noen, ingen har spurt etter de? Får jeg beskjed om å betale de tilbake, gjør jeg selvsagt det, men jeg venter litt til jeg vet om noen vil ha de. Kanskje dumt, men jeg får tenke på det... En ting som er litt merkelig som jeg nevnte såvidt tidligere - under "disponibel saldo" står det høye tallet, mens under "bokført saldo" står normal saldo som om jeg bare fikk beløpet inn på kontoen én gang. Kan noen forklare forskjellen? Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 En ting som er litt merkelig som jeg nevnte såvidt tidligere - under "disponibel saldo" står det høye tallet, mens under "bokført saldo" står normal saldo som om jeg bare fikk beløpet inn på kontoen én gang. Kan noen forklare forskjellen? Ja, banken bruker en dag på å "godtgjøre" pengene, dvs du får ikke renter for pengene før i morgen. Logg den inn i nettbanken din i morgen tidlig du, da vil "disponibel saldo" = "bokført saldo" Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 YBD: Er du en liten fetter Anton eller? Mener jeg leste at du har vunnet en mobil i det der nokia spillet 3 år på rad, og nå får du 3500 kroner på konto uten videre liksom!? Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Sånn rent moralsk (og straffbart kanskje...) henger vel dette litt sammen med beløpet. Har du normalt 30-40.000 på kontoen og en del tusen inn/ut i løpet av en 'normalmåned' vil vel ingen tvile på at du eventuelt kan ha oversett de 3.500,- ekstra. Får du derimot inn 100.000 ekstra på kontoen uten å si ifra vil det vel bli regnet som svindelforsøk. Har du derimot normalt bare en tusenlapp eller to på kontoen er det jo naturlig å tro at du vil legge godt merke til 3.500,- ekstra. Lenke til kommentar
YBD Skrevet 3. april 2003 Forfatter Del Skrevet 3. april 2003 Ja, banken bruker en dag på å "godtgjøre" pengene, dvs du får ikke renter for pengene før i morgen. Logg den inn i nettbanken din i morgen tidlig du, da vil "disponibel saldo" = "bokført saldo" Det har vært sånn et par dager nå, men får se om det har endret seg i morgen... Er du en liten fetter Anton eller? Mener jeg leste at du har vunnet en mobil i det der nokia spillet 3 år på rad, og nå får du 3500 kroner på konto uten videre liksom!? Hehe, må innrømme at jeg har vært litt heldig ja. Venter for tiden på en GameCube jeg vant på redzone.no :wink: Sånn rent moralsk (og straffbart kanskje...) henger vel dette litt sammen med beløpet. Har du normalt 30-40.000 på kontoen og en del tusen inn/ut i løpet av en 'normalmåned' vil vel ingen tvile på at du eventuelt kan ha oversett de 3.500,- ekstra. Får du derimot inn 100.000 ekstra på kontoen uten å si ifra vil det vel bli regnet som svindelforsøk. Har du derimot normalt bare en tusenlapp eller to på kontoen er det jo naturlig å tro at du vil legge godt merke til 3.500,- ekstra. Vel, jeg er en gutt på 16 år uten jobb, så den kontoen sto det 66 kroner på fra før. Jeg merket det ganske godt egentlig. Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 ...sto det 66 kroner på fra før. Jeg merket det ganske godt egentlig. Se det an noen dager da vettu så skal du se det plutselig ordner seg ved at de forsvinner fra kontoen igjen. Uansett ville jeg vel ikke brukt pengene med det første ihvertfall, litt teit hvis banken lurer på hvor pengene er og du allerede har kjøpt deg ny flatskjerm for dem f.eks. :wink: Lenke til kommentar
allyse Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Ja, det er ulovlig. Ja, det er straffbart. Det vil bli oppdaget og siden "du med sunn fornuft vet det ikke var dine penger" ser jeg ikke bort ifra du må betale markedsrente på beløpet til pengene er trukket (er vel 15-16%) Lenke til kommentar
YBD Skrevet 4. april 2003 Forfatter Del Skrevet 4. april 2003 Nå er saldoen plutselig riktig, og den siste transaksjonen er borte, som om ingenting skulle ha skjedd. Har ikke fått noe beskjed eller forklaring eller noe. Jaja, de oppdaget det ihvertfall Lenke til kommentar
Guybrush Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Ja, det er ulovlig. Ja, det er straffbart. Det vil bli oppdaget og siden "du med sunn fornuft vet det ikke var dine penger" ser jeg ikke bort ifra du må betale markedsrente på beløpet til pengene er trukket (er vel 15-16%) Hva er ulovlig, hva er straffbart? Å få penger inn på kontoen som du kanskje ikke vet om? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå