Gå til innhold

Tv til gutterommet :)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en gutt på femten år som har spart sammen noen penger til og kjøpe en ganske billig tv. Har akuratt kjøpt Xbox 360 og da blir den gamle tven litt for liten og tar for mye plass etter at jeg også flyttet inn i nytt rom. Tven burde helst være rundt 32/37 og jeg har planer med og kombinere tven med noen høytalere og svingbart veggfeste for mulighet for bruk som sofa/xbox skjerm, ligge i senga skjerm og pc skjerm.

 

Så lurer egentlig på hvilken 32/37 tv som har mulighet for og kobbles til pc via HDMI eller DVI med grei kontrast så den har mulighet til og bli en okei spille tv. Prisen vil selfølgelig være minst mulig men er åpen for litt tøying vis det er noen klar fordeler :) Ca 4500,-

 

 

Har lest litt rundt på ps3 og trenger tv trådene, men ble ikke veldig mye klokere :) Har sett litt på:

 

Kompletts TECO 37", men tenker at "bigger is always better" kanskje ikke er helt på plass? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=369930

 

Har lest litt på hjemmesiden (http://www.teco-lcdtv.com) og diverse "kjøp ny tv" kataloger og har funnet ut at 1500:1 kontrast kanskje blir i det minste laget? Spillte på en 22" med 700:1 i kontrast og svart ble for lite svart på en måte.

 

Kompletts Samsung 32". Denne trur jeg kan være noe for meg. Har hørt mye godt om samsung skjermer og kontrasten på 7500:1 er ganske god? Trenger vel egentlig ikke større en 32" 3 serien til samsung for hverdagsrom og sove rom :phttp://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=350117

 

 

Kompletts Samsung 32". Lignende men denne er en LE32A336 i motsetning til LE32A330 og litt dyrere. Forskjellen som jeg ser er at den 336 har 15000:1 i kontrast lenger ned på sammenligning listen selv om det står 7500:1 i kontrast i overskriften? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=375987

 

Mpx's Samsung 32". Siste som jeg fikk på nyhets mail fra mpx.no for ikke lenge siden. Har ikke tenkt så veldig over den, men synes prisen og spesifikkasjonene ser gode ut. 10000:1 i kontrast og 3x HDMI skal visst være et tegn på litt mer funksjoner/ekstrautstyr. Det med antall HDMI altså. http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...&plid=97449

 

 

Beklager at jeg ikke klarte skjule linkene, men takker for svar og anbefalinger :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du skal kjøpe tv så er det første du må tenke på størrelse, så pris så bruksområdet. Det du er ute etter er altså en 32" eller 37" lcd tv som skal brukes til spilling, kanskje noe film. Pris er 4500+ evt noe ekstra.

 

Det første du burde bestemme deg for er om du trenger 37" eller 32". Søker du litt på nettet tror jeg du skal finne en formel for å regne ut tv størrelse, mener å huske det ca er 32" hvis 37" hvis 3,5m unna. Dette er uansett en smaksak og ikke noe du behøver og følge. Selv sitter jeg 2,5m unna og har en 37" lcd tv, noe mindre ville ikke gitt like god opplevelse.

 

Dersom du går for en 32" så er valget relativt stort. Har hørt mye positivt om det billige merke Tatung. Søker du litt her på forumet tror jeg du finner en egen tråd. Ellers er jeg selv fornøyd med tver fra både Samsung og Toshiba.

 

Når du skal kjøpe tv så nytter det ikke å se blindt på kontrast, da det opperes med forskjellige type kontraster. Høy kontrast alene gir ikke automatisk bra bilde, så det beste er å lese noen tester/ sammenligninger.

 

Prisguiden gir deg de laveste prisene.

Endret av Nauz
Lenke til kommentar
Har lest litt på hjemmesiden (http://www.teco-lcdtv.com) og diverse "kjøp ny tv" kataloger og har funnet ut at 1500:1 kontrast kanskje blir i det minste laget?
Dette er reell kontrast, og slett ikke verst på en billig LCD.

 

Om man følger linken for Dantaxen, ser man at også den har reell kontrast på 1500:1. Med andre ord, panelet har samme kontrast som på Teco. På Philipsen er ikke reell kontrast oppgitt så vidt jeg kan se. Men, uansett: jeg anbefaler alltid å se TV-en selv, dersom man har sjansen (eller bruke returretten om man føler at man har kjøpt katta i sekken på postordre). Ikke stol blindt på kontrast-tall, særlig ikke de dynamiske, og vær klar over at man ikke kan sammenlikne tall for reell kontrast med tall for dynamisk kontrast.

 

Philips er et velkjent europeisk merke med lange tradisjoner og rimelig godt rykte, og som vel også gjør det ganske bra på LCD-TV for tida. Teco er et relativt nytt og ukjent merke fra Taiwan, men de er i allefall merkevare - en produsent som utvikler, produserer og selger under sitt eget navn. Mens Dantax... Det er så vidt jeg har forstått et navn som danske kremmere klistrer på tilfeldige "merkeløse" billigprodukter, av varierende kvalitet, uten å selv drive noen produktutvikling. Jeg kjenner folk som er godt fornøyd med Dantax-produkter, men jeg har vært ganske uheldig med en kombinert VHS/DVD som virker halvdårlig og etter et par år ble stadig mer kresen på hvilke DVD-er den ville spille eller ikke.

Lenke til kommentar

Min konklusjon må nesten bli at 37" er foretrukekt pga størrelse men har ikke lyst betale for det :p SÅ vis ytelsen er mye bedre på en 32" vil jeg heller gå for den.

 

Ellers virket forslaget til STAR med dantaxen helt ok til en meget billig penge. Men skal som sagt lese noen tester og er langt ifra audiofil eller spesiellt godt syn ;)

Lenke til kommentar
Dersom du går for en 32" så er valget relativt stort. Har hørt mye positivt om det billige merke Tatung.

Ja, det var fjorårets store stjerne i billigklassen. Jeg kjøpte en Tatung V32MCAK for nokså snart et år siden, og er storfornøyd, selv med (reell) kontrast på "bare" 1200:1.

Men, dersom du skal koble den til PC med HDMI er det mye fikling og hacking, eller du må godta overscan og litt uregelmessigheter/uskapheter i bokstaver etc. Til å vise film fra PC funker det bra. Skal man ha gode PC-bilder på den, blir resultatet best, ja praktisk talt feilfritt, om man bruker den analoge VGA-inngangen. Den har 1:1 pixelmapping. Om dette er endret på den nye modellen V32MAAK vet jeg ikke, men etter å ha lastet ned manualen, ser det ut til at MAAK er helt lik MCAK i software og funksjoner. Eneste forskjell er at kontrasten (reell) er økt til 1:1500, og responstida er redusert fra 8ms til 6,5ms. Noe som sikkert kan være en god ting til spill.

Lenke til kommentar

"Anmelder: Terje Holten

 

Minus- Foten på Tv'n er litt slapp, skeiv og den vugger. I mørke scener ser man at det er lyse partier i hvert hjørne av skjermen. Har googlet meg frem til at dette forekommer også på andre LCD Tv'er. Lyset ser til å forsvinne noe når tv'n har stått på en stund. Lyden er dårlig.

 

Pluss+ Fin Tv, ligner litt på Samsungene. Bra bilde på RiksTv Hdmi. Ser stor forandring fra billing scart til Hdmi kabel. Brukervennlig, bra menyer og justeringer. Kjempe bra spill(xbox360) tv. Billig!! "

 

Leste en TECO test på en 32# som kostet 3000,- og andmelderne var veldig positivt overasket :)

 

Kan 37" teco som jeg fant tidligere være noe for meg?

 

 

svinks: sjekker den tven nu ;)

Endret av Masterfifty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...